Azok, akik lesajnálják a zombifilmek műfaját, mondván, hogy az nem több, mint látványos parasztvakítás rohangáló, egymást taposó és egymás torkát átharapó emberszerű lényekkel, merthogy ilyet minden évben láthatunk például Amerikában a karácsony előtti áruházi leértékelésekkor, vagyis a fekete pénteken, nos, azok tévednek. Nem gondolnak ugyanis bele abba, hogy valójában a szociálpszichológusok és a statisztikusok kedvenc filmes zsánerét szólják le.
Hiszen a zombifilm, szemben az idejétmúlt romantizmusával hódító vámpíros mozikkal, kegyetlen és kiábrándító tanulságot hordoz: a mennyiség általában győz a minőség felett, és az exponenciális függvény a matematika K1 harcosa, aki kiütéssel győz a remény felett. Így volt ez már George A. Romero programadó remekművében, az 1968-as Az élőhalottak éjszakájában is, amely kegyetlenül rávilágított arra, hogy az emberi lelemény és az erkölcsi nagyság kevésnek bizonyulhat az agyatlan tömeggel szemben. Azóta persze sok, levágott emberi végtagot magával sodró víz lefolyt már a vásznon, és a meglehetősen sematikus kaptafára nem egy maradandó alkotást sikerült már ráhúzni a Legenda vagyok posztapokaliptikus elégiájától kezdve a Zombieland vérbe áztatott humorlabdacsain át a 28 nappal később egzaltált társadalombírálatáig.
Családi bevásárlás pánikkal
Forrás: UIP-Duna Film
A Z világháború nem újítja meg radikálisan a műfajt, és valószínűleg nem úgy fognak hivatkozni rá, mint egy filmtörténeti mérföldkőre, ahogy nyilván az is jó ideig ad majd vitatkozni valót az eredeti regény rajongóinak, hogy mennyit vett el a filmfeldolgozás Max Brooks művének (World War Z: A zombi világháború története) összetettségéből. Ám ezzel együtt is akad nem egy szempont, ami miatt a Bratt Pittet, azaz Garry Lane-t világmegmentő akcióhősként megmozgató Z világháború több mint laza popcornmozi.
Először is – és itt utalnánk a címre – az alkotóknak sikerült valóban globális léptékű történetet a mozira álmodniuk. A már korábban említett statisztikai törvényszerűségek miatt – a zombivá váláshoz elég egy jól irányzott harapás – az élőhalottak támadására nem érvényes az, ami távoli földrészek természeti katasztrófái vagy a terrortámadások esetében megszokott, vagyis az ember nem kapcsolhatja ki azzal a jól eső érzéssel a tévét, hogy rendben, nincs többé Amerika, úgyse akartam soha Disneylandbe menni. A filmben valahol felüti a fejét egy vírus – lényegében a végéig nem derül ki egészen biztosan, hogy hol –, és szinte pillanatok alatt lángba borul az egész világ.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!