Blur: Jó, ha van önirónia

Jobb később, mint soha: először láthattuk Magyarországon a britpop-legendát, a Blurt. Pörgés, melankólia és humor a pénteki Sziget-koncerten.

rKissNelli
2013. 08. 10. 13:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 90-es évek britpop-legendája, a Blur annak ellenére vonzott nagy tömeget pénteken a Szigeten, hogy közel sem a fénykorában érkezett Magyarországra – tíz évvel a zenekar hivatalos feloszlása után most egy bizonytalan idejű jutalomjátékot élünk, ebben a sorozatban láthattuk őket Budapesten. Ráadásul a Blur az összetett zenei világ és az időnként csavaros szövegek miatt nem tartozik a legkönnyebben emészthető zenekarok közé. Még akkor sem, ha a Song 2-t mindenki ismeri.


Mindenesetre nem ez az a koncert, amelyet az első perctől az utolsóig őrülten ugrál végig a közönség. A Blurnek ez nem is volt célja. A pörgős felvezetés – Girls and Boys, Beetlebum – után nagyon hamar egy révedező blokk közepén találta magát a hallgatóság, amelyben az 1999-es 13 című album dalai – mint a Trimm Trabb, a Caramel vagy a Tender – foglalták a legtöbb helyet. Ez utóbbi pedig nem tartozik a Blur legvidorabb korongjai közé. Sajnos vagy szerencsére, de úgy döntöttek, hogy a lemez legbúsabb és a világ egyik legkeservesebb nótájától, a No Distance Left To Run-tól megkímélik a közönséget. A melankolikus ringatózásra, örök darabokra és egyszerű tanulságokra vágyóknak ott volt még az Out Of Time a 2003-as utolsó, Think Tank című albumról.

Így is a teljes magunkba fordulás előtti utolsó pillanatban dobta be a zenekar egyik legslágerebb slágerét, a Country House-t, Damon Albarn pedig saját magát a közönség közé. A dal nagy részét a publikum nyakában énekelte végig, és laza karmesteri mozdulatokkal vezényelte a zajos sikert. Volt ebben jó adag humor, de úgy tűnt, őszinte öröm is. A Blur zenészeire ezért sem lehetett panasz: látszik rajtuk, hogy szeretik ezeket a dalokat, és hogy a zenélés meg a siker – ha meg is szokták már – szórakoztatja őket.

A megszűnést követő újraösszeállásban persze ott rejlik annak a veszélye, hogy a közönség, a menedzsment és az emberi gyengeség közös erővel rángatja bele a zenekart egy ki tudja, meddig tartó haknisorozatba. A Blurnek viszont legalább született azóta pár új száma – még ha albumról nincs is szó, és nyilvánvaló, hogy a zenekar fénykorának vége van –, nem mentesek némi öniróniától, és nem a felhőkben élnek. A koncerten egy laza Happy birthday-t is lenyomtak két szám között, valaki nyilván megnyerte a lehetőséget, hogy így köszöntsék a koncerten.

A matematikai pontossággal tizenegy óra nulla-nullakor befejezett Song 2 után eltűnt a zenekar, mintha a föld nyelte volna el, a tömeg pedig engedelmesen eloszlott. Nem volt követelőzés a ráadásért, és ez valószínűleg nemcsak annak tudható be, hogy egy szép, szabályos Sziget-nagykoncerten elég reménytelen soron kívüli folytatásért esedezni, hanem mert ebben ennyi volt. Egy szép, szabályos Blur-koncert. Különösebb eufória és meglepetések nélküli, de szórakoztató és minőségi produkció, amit ideje volt végre már Magyarországra is elhozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.