– Úgy tudom, pihenéssel akarta tölteni ezt a nyarat, és most mégis a Csík zenekarral való együttműködéséről kérdezem.
– A Csík zenekarral dolgozni számomra mindig afféle jutalomjáték. Néha nem is tudom, mennyit leszek a színpadon, mert ez attól függ, hogy a Janika (Csík János – a szerk.) hogyan állítja össze a programot.
– Miért ilyen fontos Presser Gábornak az autentikus népzenét játszó Csík zenekar?
– Mert fontos az együtt zenélés és a barátság. Amikor megismertem őket, már voltak rockzenéből „népzenésített” darabjaik is, nagyon tetszett ez a „fordított alapállás”. Elmentem a Fonóba egy koncertjükre, és utána kifelé menet meg is vettem jó pár lemezüket. Később egy zenei tévécsatorna szervezett egy koncertsorozatot a Balatonon, ahol az egyik adásban fiatal zenészek játszottak, fogalmaztak át jól ismert LGT-dalokat. Erre az LGT-napra meghívtak minket is – nézőnek. Az egyik produkcióban láttam, hogy Lovasi András mellett ott gitározik és mandolinozik Szabó Attila a Csíkból. A buli után jól elbeszélgettünk. Pár hónap múltán Attila felhívott, hogy a Csík zenekar elkezdett dolgozni a Kézen fogsz és hazavezetsz című dalomon, és jöjjek már át a próbára. Még aznap meghívtak vendégnek a Szívest, örömest című koncertjükre. A próbán megnéztük, hogy még miben tudnék játszani – kicsit meg is lepődtek, hogy mennyi dolgukat ismertem. Így kezdődött.
– Volt előzménye is a népzenének a saját zenei világában?
– Amikor én a konzervatóriumba jártam, még ott tanított C. Nagy Béla, a magyar népzeneoktatás egyik nagy alakja. Tankönyveket, példatárakat is írt. Minden órája élményszámba ment, rengeteget tanultunk tőle.
– Az Omegának is voltak népzenei ihletésű számai.
– Az első, angliai lemezre megcsináltuk a Kállai kettőst. Bármilyen furcsán hangzik is, a Rettenetes emberek című dal is egy citerás dal, jól bedurvítva. Akkor, ott, az angol közönség nem is gondolta, hogy ezeknek a számoknak közük van a magyar népzenéhez, az Omega pedig nem vitte tovább ezt a vonalat. Az Illésék sokkal jobban elkapták, már csak azért is, mert ők találták ki. Az én konziban szerzett tudásom kihasználatlan maradt, jól meg is kopott, pedig a lemezgyűjteményben jócskán szerepelnek népzenei felvételek. Nemcsak magyar, hanem kelet-európai, és távolabbi tájakról származó zenék is. Nagyon izgalmas felvételeim vannak, nyilván sokat számít, hogy anno’ C. Nagy tanár úr lenyűgözően avatott be minket Kodály Zoltán és Bartók Béla munkájának lényegébe. És hát abban az időben öt évet tanulni a budapesti Bartók Konzervatóriumban felért egynéhány európai akadémia elvégzésével. Kegyetlenül nehéz volt bekerülni – de bennmaradni is. A tanáraink tudásuk alapján a világ bármely táján zeneakadémiai professzorok lehettek volna. Fantasztikus emberek voltak, nagyon sokat tettek elénk.