A halál, az adók meg a Dream Theater

Szeptember 24-én, napra pontosan két évvel az előző album után jelenik meg a Dream Theater új lemeze.

Tombor Nándor
2013. 09. 23. 9:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a játék neve progresszív metál, a progresszív jelzőt nyugodtan törölhetjük a megnevezésből: ez a zene már rég nem előremutató, legalábbis úgy nem, ahogy a hetvenes években az Emerson, Lake and Palmer vagy a Yes volt. A mai hallgatóságnak már nem esik le úgy az álla a technikai brillírozásoktól, komplex dalszerkezetektől, mint a kilencvenes évek elején.

Nincs is ezzel semmi baj, természetes velejárója ez a zenei, művészi folyamatoknak. Azok az idők elmúltak, amikor a fél világ holmi félistenekként tekintett a Dream Theaterre a megdöbbentően zseniális, előremutató 1992-es Images and Words albuma miatt, amely megteremtette és elterjesztette a progresszív rock keményebb változatát, a progresszív metált. Noha zeneileg még mindig csúcson van a zenekar, innovációnak már évek óta nyoma sincs, inkább úgy mondhatjuk, a muzsikusok dalokat írnak az általuk kitalált és tökélyre fejlesztett stílusban. De ha nekik ez így jó, hát nekünk is.

Több szempontból is különleges az album. Egyrészt a zenekar történetében először élt azzal az első lemezes bandákra jellemző húzással, hogy az albumot az együttes után keresztelték el, a zenészek elmondása szerint azért, mert definitív albumnak tartják az új opust. Ami többé-kevésbe igaz is lehet. Más részről azért is mérföldkő a Dream Theater, mert a 2010-ben 25 év után kiszállt alapító-dobos, Mike Portnoy utódja, a 2011-es A Dramatic Turn of Events albumon debütált Mike Mangini most először vett részt az album kreatív folyamataiban a feldobolás mellett. Hogy ez jó vagy sem, azt mindenki döntse el maga.

John Myung basszusgitáros, John Petrucci gitáros/producer, Mike Mangini dobos,
Jordan Rudess billentyűs, James LaBrie énekes


No, de térjünk rá magára az albumra. Kaptunk kilenc számot, köztük egy instrumentális – amire 2003-as Train of Thought album óta nem volt példa – és egy 20 perc fölötti nótát, utoljára a 2005-ös Octavarium tartalmazott ilyen hosszú dalt. Már ez okot adhatna a bizakodásra, azonban az albumon az a meglepetés, hogy nincs meglepetés. Ismét hozták a megbízhatóan magas Dream-színvonalat: kifinomult technikai és elméleti tudásról árulkodó hangszerkezelés, összetett dalok, metálos csűrdöngölés, helyenként szívbemarkoló líraiság.

De a királyokat királyi mércével kell mérni, és ebből a szempontból az Álomszínház magához képest ismét gyengébben muzsikál. Hiányoznak az átütő erejű, letaglózó kompozíciók, az igazán egyedi színfoltok, azok, melyekre a kétezres évek eleje óta nemigen volt példa.

Viszont a már említett magas zenei színvonal gyakorlatilag az összes számra jellemző. Mégis akadnak azonban kiemelkedő momentumok. Ilyen például a már előzetesen kiadott The Enemy Inside a maga agresszív metáltémáival és az azonnal a fülberagadó dallamos refrénjével. Továbbá a 22 perces epikus Illumination Theorynak is vannak emlékezetes pillanatai, különösen a dal – vagy inkább mű – vége felé kibontakozó gitár-szintetizátor szólóorgia.

A zenészek teljesítményét teljességgel felesleges méltatni. Mindegyikük több ízben, több helyen bizonyította, hogy méltán vannak a legnagyobbak között. Még a sokszor gyenge pontnak minősített énekes, James LaBrie is odatette magát, és helyenként a régi időkre emlékeztető magas hangokkal is sikeresen megbirkózott. Az új dobos, Mike Mangini pedig újfent bebizonyította, nem pusztán jóindulatból vették be anno a bandába.

Apropó dob. A negatívumot a végére hagytam, mert sajnos az is van: a dobhangzás, amely leginkább egy kilencvenes évekbeli kezdő punkzenekar demójára emlékeztet. A pergők tompán szólnak, nemigen lehet őket megkülönböztetni a lábdobtól. Fagyott döbbenettel vakarom a fejemet, hogy ilyen tapasztalt, kiváló szakemberek hogyan mondhattak erre áment a keveréskor.

Minden szépséghibája ellenére szerethető a Dream Theater. És most nem az elfogultság beszél belőlem – pedig abban sem szűkölködöm, ha erről a zenekarról van szó. Persze ahogy ebben a műfajban szokás, ez az album sem egyik napról a másikra érik be, de azt vallom, hogy ha már négy-öt hallgatás után meg tud győzni, akkor ez talán később sem fog változni.

(Dream Theater – Dream Theater, 2013)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.