A Bojtok című 1977-es munkával kezdődik a kiállított művek sora és a 2012-es Textil+ című kisméretű, gobelin, aranyszál, len, vas felhasználásával komponált alkotással – minitextillel – zárul le. Az összeállítás jól érzékelteti, hogy Hager Ritta művészi világát indulása óta a spirituális, szakrális tartalmakhoz való vonzódás, az ünnepélyes, drámai fogalmazásmód, a barnás, rozsdabarna tónusok hangsúlya jellemzi. A kifejezésmód erőteljessége érdekében egy-egy művön belül is együttesen alkalmazza a gobelint, ógobelint, fonást, kötözést. Falikárpitjai kilépnek a sík két dimenziójából, plasztikus, sőt a tér három dimenziójában megjelenő műveket is komponál; kísérletezőkedve, anyaghasználata egyrészt a faliszőnyeg újraértelmezéséhez vezet, másrészt fontos helyet biztosít számára a magyar textilművészet 60-as évek végén megindult megújulási folyamatában. A kísérletezés és a tradíciók tisztelete éppúgy egyszerre jellemzi, mint az anyag tulajdonságainak hangsúlyozása és az anyagon túli értékek iránti vonzódás. Hager Ritta egyébként az Ars Sacra fesztiválok rendszeres résztvevője, kiállítója, ebben az évben úgy adódott, hogy egyéni kiállítását rendezte meg a Forrás Galéria a fesztiválhoz kötődve, miközben részt vesz a Vízivárosi Galéria csoportos bemutatóján is.
Hager Ritta: Folyamat
Fotó: Forrás Galéria
A Forrás Galériában kiállított művek egy része a nyolcvanas években született, azok közé a meditációs gobelinek közé tartozik, amelyek az egyházfilozófusok, Keresztes Szent János, Avilai Szent Teréz, Sienai Szent Katalin, Teilhard de Chardin irásainak hatására született. Az Éjszakát például Keresztes Szent János A lélek sötét éjszakája című verse ihlette, az a gondolat, amely szerint ha hisz az ember, ott van mellette a fény, amely mindenen átsegíti. Minden megmarad, de nem mindegy, hogyan éli át az ember, a hitén keresztül képes elfogadni mindazt, ami hit nélkül elviselhetetlen.
A „létező szocializmus” éveiben, a három T korában az eleinte tiltott, majd tűrt kategóriába besorolt művésznek 1988-ban sikerült kiállítani ezeket a műveket, aminek pályája későbbi alakulásában komoly következményei lettek. Michael Marsch német domonkos rendi szerzetes, pszichoterapeuta meghívta kiállítani Heiligkreuztalba, s a tíz műnek, amelyet sikerült bemutatnia, igen jótékony hatása volt a pszichés betegekre. Ott látta a kárpitokat Christine von Kalckreuth grófnő, művészettörténész, aki ahhoz a társasághoz tartozott, amely a berlini Brandenburgi kapu Csend termét létrehozta. Eredetileg az Éjszakát akarták a teremben elhelyezni, végül az 1994-ben létrehozott Csend termében a Sugárzó csend című, plasztikus felvetésű gobelin kapott helyet, amely elhelyezése óta sok százezer, a világ minden részéből érkezett látogatót ösztönzött elmélyülésre, saját életén és a világ dolgain való elgondolkodásra.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!