Katona Katalin: Az ötvösművészetnek a hagyományokat őrizve kell megújulnia (x)

A pesthidegkúti Klebersberg Kultúrkúriában október 12-ig látogatható a IX. Ötvösművészeti Biennále, amelynek kurátora Katona Katalin, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.

Makrai Sonja
2013. 09. 25. 12:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozata, valamint a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége (MKISZ) Ötvösművészeti Szakosztálya által szervezett konferenciát azzal a céllal rendezték meg, hogy elindulhasson egy hosszú távú párbeszéd az építészek és az ötvösművészek között annak érdekében, hogy az egykor szoros szimbiózisban működő alkotók újra egymásra találhassanak.

– A hetvenes, de elsősorban a nyolcvanas években az ötvösség az építészet társművészeteként funkcionált. Ez az együttműködés mára szinte megszűnt. Azokat a lehetőségeket kutatjuk, amelyek révén újra elindulhat a közös gondolkodás, alkotás. De az már nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy az ötvösművészetnek a hagyományokat őrizve kell megújulnia. A konferenciát az útkeresés első lépcsőfokának tekintjük, nem tudni még, milyen formában, de lesz folytatása az itt megkezdett diskurzusnak – vélekedik Katona Katalin ötvösművész, az MKISZ Ötvösművészeti Szakosztály vezetője.

A konferenciára az MMA megjelentette Az ötvösművészet az építészet társművészete című katalógust is. Ebben a felszólalók, vagyis dr. Varga Lajos váci segédpüspök, Czégány Sándor építészmérnök, Tompos Lajos belsőépítész, Bugár-Mészáros Károly építészmérnök, Jánosi János Pro Architectura-díjas építész, Szenes István Ybl- és Europa Nostra-díjas belsőépítész, valamint Kovács Zoltán Ferenczy Noémi-díjas belsőépítész gondolatait összegzik. Szó esik arról, hogy a római katolikus egyház gyakorlatában a történelem folyamán és napjainkban milyen módon jelentek meg a különböző ötvöstárgyak, hogy a két művészeti ág, az ötvösművészet és a belsőépítészet milyen formában tud jelenleg együtt létezni, de tanulmány olvasható a katalógusban a szerves ornamentikáról és a középszintű oktatás helyzetéről, jövőbeli lehetőségeiről is.

Katona Katalin elmondása szerint a Klebelsberg Kultúrkúria negyedik alkalommal ad otthont az Ötvösművészeti Biennálénak, a korábbi években Ráckevén, a Savoyai-kastélyban rendezték meg a kortárs magyar ötvösművészet legnagyobb országos seregszemléjét. Most negyvenkét ötvösművész ezüstből, bronzból, illetve vasból készült ékszereit, kis- és nagyplasztikáit, érméit és használati tárgyait lehet látni Pesthidegkúton. A művek anyaghasználata és az alkalmazott technikák is szépen példázzák, mennyire sokrétű művészeti ágról is van szó.

Az idei kiállítás tematikájában kapcsolódik a Gárdonyi Géza és Weöres Sándor-emlékévhez: Dávid Attila Norbert és Czinder Tünde ékszereit egy-egy Weöres-gondolat ihlette, Kopcsányi Ottó, a biennále legidősebb alkotója éremmel tiszteleg a száz éve született író előtt, de Gárdonyi Géza Egri csillagok című regénye alapján született meg a Jumurdzsák talizmánja című alkotás is. A kiállított munkák közül külön figyelmet érdemel Balázs Marianna Mobil Úrvacsora-készlete és Szalai Veronika Balázs Mariannával közösen készített Cu Bark réz-kéreg függőlámpája.

– Törekszünk arra, hogy az egyes biennálék közötti időszakban is bemutassunk egy szelektált válogatást. A korábbi években a budapesti Barabás-villában, illetve Jászberényben a Városi Bíróság dísztermében volt erre lehetőségünk – mondja a kurátor, Katona Katalin.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.