Keresztény punkok győzelme a CineFesten

Szombat este véget ért a 10. Jameson Cinefest. Példátlan fejlődésen ment keresztül az elmúlt tíz évben a miskolci filmfesztivál.

Kárpáti György
2013. 09. 22. 17:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

17 nagyjátékfilm versenyben, mind magyarországi ősbemutató, 8 további nagyjátékfilm versenyen kívül, 5 filmklasszikus a CineClassics-blokkban, Sundance Channel-válogatás, Kechiche-retrospektív, workshopok, mesterkurzusok, konferenciák, nemzetközi filmvásár, számos szakmai találkozó, csupa telt házas vetítés – ez a szombat este véget ért 10., ünnepi Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál gyorsmérlege. A siker szó szerint elsöprő volt: a fesztiválvetítések egy részén komoly tömegek ragadtak a telt házas vetítőhelyen kívül.

Az idei CineFesttel kapcsolatban gyakran az volt a legnagyobb élmény, ha valaki bejutott egy filmre – ez pedig mindennél többet elmond a nemzetközi filmfesztiválról, amely mára szemmel láthatóan túlnőtt a keretein és még az idelátogató sztárok is a legnagyobb elismerés mellett beszélnek tapasztalataikról. A CineFest presztízse már lehetővé teszi olyan nevek invitálását a borsodi megyeszékhelyre, mint az Oscar-jelölt Sean Ellis, vagy a cannes-i díjazott Anthony Chen, a játékfilmes versenyprogramban sztárfilmek sorát tudták bemutatni, és a mind a hazai szakma, mind a filmrajongó közönség kötelességének érzi a szeptemberi miskolci látogatását.

 

A szombaton véget érő mustrán kétségtelenül a minőség diadalát ünnepelték, bár a 17 játékfilmből álló versenyprogramban végül csak két alkotás nyerte el az öt díjat. A fesztivál fődíját, a miskolci születésű Oscar-díjas rendező-íróról elnevezett Pressburger Imre-díjat Katrin Gebbe filmje, a Tore tánca (Tore tanzt) nyerte, az elismerést a film díszlettervezője, Anna Wübber vette át. A Tore tánca a Nemzetközi Filmklubszövetség FICC-díját is megkapta. A történet egy német keresztény punk mozgalom, a Jesus FreakS tagjairól szól, akik – miközben lázadnak az intézményes egyház ellen – teljes mértékben magukénak vallják Jézus tanításait a szeretetről. A Tore tánca témája mellett erőszakosságával hívta fel a közönség figyelmét, amelyben a film főszereplőjének, Tore-nak a hite mélységét teszik próbára.

A fődíjat a Tore tánca nyerte, de három díjával az idei fesztivál legnagyobb nyertese mégis a szingapúri Ilo Ilo lett. A Cannes-ban a legjobb első filmesnek járó Arany Kamera díjat májusban megnyerő Anthony Chen a zsűri nagydíját, a Miskolc közelében született producerről, a Paramount Picturest alapító Adolph Zukorról elnevezett elismerést, valamint a nemzetközi ökumenikus zsűri díját és a nemzetközi kritikusok FIPRESCI-díját is megkapta a szombat esti díjátadón. Chen személyesen vette át a három elismerést. Az Ilo Ilo az elmúlt napokban egymás után kapja a rangos elismeréseket: múlt héten Vlagyivosztokban a legjobb film, és a legjobb színésznő elismerését érdemelte ki a Pacific Meridien Nemzetközi Filmfesztiválon, a hétvégén pedig a kazah Almaty eurázsiai filmeknek megrendezett nemzetközi versenyén a legjobb színész díját kapta a fiatal főszereplő, Koh Jian Ler. Az Ilo Ilo egy szingapúri család neveletlen fiáról szól a világgazdasági válság hajnalán, amikor a tanácstalan szülők egy fülöp-szigeteki bejárónőt fogadnak fel gyerekük kordában tartására. Az Ilo Ilóban ugyan néhány első filmes hibát felfedezhetünk, de a mozi ezzel együtt kiemelkedő színészi alakításokkal, érzékeny témafeldolgozással, és kifinomult jelenetek sorával válik emlékezetessé. Nem véletlen, hogy Szingapúr Oscar-nevezettjét máris a legjobb külföldi film Oscar-díj egyik nagy esélyesének tartják.


Dér András filmrendező, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Intézetének professzora volt idén az ökumenikus zsűri magyar tagja, aki a Magyar Nemzet kérdésre válaszolva az ökumenikus zsűri díjazta Ilo Ilóról elmondta, nagyon szépen megkomponált film, amelyben a történetet tudatosan vitte végig a rendező. Anthony Chen rendezését azért is kiemelkedőnek nevezte, mert miközben nagyon egyszerű, csendes darab, számos finom rezdüléssel vált a mezőny szerintük legkiemelkedőbb darabjává. Dér a fődíjas Tore táncát vallási kérdésfeltevése miatt emelte ki, amelynek főhőse egy sajátos Krisztus-utat jár végig egy megváltástörténetben, de érzése szerint a film tézisszerűen szimplifikálja a történetet, még ha el is ismerte vitára provokáló szándékát. A versenyprogramról a zsűritag elmondta, valamelyest egysíkúnak érezték a játékfilmes mezőnyt, amelyben sok alkotás vetette fel a szexuális identitás kérdését.

Az ökumenikus zsűrinek a tematika a túlsúlyosságán túl az is feltűnt, hogy milyen mértékben kétségbeesett és elveszett a mai fiatal generáció, akik már nem tudnak merre fordulni bizalomért, biztonságért. Dér szerint ezekben a filmekben már fel sem merült, hogy van valamiféle érték, hősei visszafelé fordulnak, hiányolják a gyermekkort, a teljes családot, tétova és bizonytalan az ábrázolt generáció, akiknek szinte nincs jövőképük. Dér azt is kiemelte, hogy a program filmjeinek zöme rendkívül konvencionális, amelyben nem látta a filmnyelv újító szándékát.

A kisjátékfilmes mezőnyben izraeli rövidfilm nyert (Welcome and... our Condolences), a dokumentumfilmek mezőnyében lengyel győztest köszöntöttek (Kiedys bedziemy szczesliwi - We Will be Happy One Day), az animációs program fődíját pedig a magyar Nyuszi és Őz, Vácz Péter alkotása nyerte. A fesztivál életműdíját a 75 éves Szabó István kapta, akinek három filmje, a Mephisto, a Redl ezredes és a Hanussen is látható volt a CineFesten. A lassanként a régió legjelentősebb filmes seregszemléjévé váló CineFest különösen sikeres rendezvényen van túl. Ahogy lapunknak a fesztivál szervezői elmondták, válaszút elé értek: a rendezvényt követő számvetésükben a továbbfejlődés lehetőségeit vitatják meg, amelyben az örömteli eredmények mellett arról is szó fog esni, hogy a városi keretek között még miben lehetséges előrelépnie és fejlődnie a CineFestnek. Abban viszont valamennyi szervező és vendég is egyetértett, hogy példátlan fejlődésen ment keresztül az elmúlt tíz évben a miskolci filmfesztivál, és a többség remélni sem merte, hogy idáig juthatnak. Ez aztán a megsüvegelendő sikertörténet!

Önkormányzati támogatás, alaposan átgondolt térhasználat és sokrétű, színes programkínálat – nagyjából így nézne ki papíron a recept, amivel esélyt kaphat egy kisebb vidéki város művészmozija. Mindez leírva persze evidenciának tűnik, de a gyakorlatban már ott kezdődnek a problémák, hogy a hazai artmozi hálózatra vonatkozó számok terén is sok a bizonytalanság. Mayer Rudolf, a szombathelyi Agora – Savaria Filmszínház vezetője ennek ellenére előadása során számos, nem túl szívderítő adatra hivatkozott. E szerint a hagyományos mozik többsége még mindig nincs túl a digitalizáción, a jegyárból származó bevételeik pedig teljesen eltörpülnek a multiplexekéhez képest, összességében pedig a jelenlegi art-film besorolási, és az erre épülő támogatási rendszer nem életképes. Mayer szerint ugyanakkor a tapasztalatok azt mutatják, ha egy 10 ezer főnél népesebb város artmozija esetében sikerült levezényelni a digitalizációt, valamint ésszerűen átalakítani a moziépületet – kisebb termeket hozva létre –, akkor akár üzletileg is komoly fejlődés történhet. Mayer azt is kifejtette: remélhetőleg jönnek az új magyar filmek, ugyanakkor ezek támogatása csak nagyon kis mértékben terjed ki azok reklámjára. Farkas Gabriella, a debreceni Apollo Mozit is működtető Főnix Rendezvényszervező Kft. munkatársa a helyi igényekre odafigyelő, sokrétű programkínálatban rejlő lehetőségekre hívta fel a figyelmet. A debreceni moziban például komoly sikert ért az a programsorozat, amiben filmkritikusok vallottak személyes moziélményeikről, de gyümölcsöző együttműködést sikerült tető alá hozni a Frankofón filmnapok néven futó esemény kapcsán az Alliance Francaise helyi képviseletével. Kiss Lajos, az egri székhelyű Agria Film Kft. vezetője szerint a mostani besorolási-támogatási rendszernek köszönhetően a moziműsor összeállítása nem a közönség igényeihez igazodva történik, hiszen az a legfontosabb szempont, hogy az előírt előadásszám meglegyen. Az útkeresés tehát folyik a vidéki művészmozik mélyén, ám a hozzászólásokból az derült ki, félő, csupán önmagukra utalva egyáltalán nem biztosított a túlélésük.

 

Szathmáry István Pál

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.