17 nagyjátékfilm versenyben, mind magyarországi ősbemutató, 8 további nagyjátékfilm versenyen kívül, 5 filmklasszikus a CineClassics-blokkban, Sundance Channel-válogatás, Kechiche-retrospektív, workshopok, mesterkurzusok, konferenciák, nemzetközi filmvásár, számos szakmai találkozó, csupa telt házas vetítés – ez a szombat este véget ért 10., ünnepi Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál gyorsmérlege. A siker szó szerint elsöprő volt: a fesztiválvetítések egy részén komoly tömegek ragadtak a telt házas vetítőhelyen kívül.
Az idei CineFesttel kapcsolatban gyakran az volt a legnagyobb élmény, ha valaki bejutott egy filmre – ez pedig mindennél többet elmond a nemzetközi filmfesztiválról, amely mára szemmel láthatóan túlnőtt a keretein és még az idelátogató sztárok is a legnagyobb elismerés mellett beszélnek tapasztalataikról. A CineFest presztízse már lehetővé teszi olyan nevek invitálását a borsodi megyeszékhelyre, mint az Oscar-jelölt Sean Ellis, vagy a cannes-i díjazott Anthony Chen, a játékfilmes versenyprogramban sztárfilmek sorát tudták bemutatni, és a mind a hazai szakma, mind a filmrajongó közönség kötelességének érzi a szeptemberi miskolci látogatását.
A szombaton véget érő mustrán kétségtelenül a minőség diadalát ünnepelték, bár a 17 játékfilmből álló versenyprogramban végül csak két alkotás nyerte el az öt díjat. A fesztivál fődíját, a miskolci születésű Oscar-díjas rendező-íróról elnevezett Pressburger Imre-díjat Katrin Gebbe filmje, a Tore tánca (Tore tanzt) nyerte, az elismerést a film díszlettervezője, Anna Wübber vette át. A Tore tánca a Nemzetközi Filmklubszövetség FICC-díját is megkapta. A történet egy német keresztény punk mozgalom, a Jesus FreakS tagjairól szól, akik – miközben lázadnak az intézményes egyház ellen – teljes mértékben magukénak vallják Jézus tanításait a szeretetről. A Tore tánca témája mellett erőszakosságával hívta fel a közönség figyelmét, amelyben a film főszereplőjének, Tore-nak a hite mélységét teszik próbára.
A fődíjat a Tore tánca nyerte, de három díjával az idei fesztivál legnagyobb nyertese mégis a szingapúri Ilo Ilo lett. A Cannes-ban a legjobb első filmesnek járó Arany Kamera díjat májusban megnyerő Anthony Chen a zsűri nagydíját, a Miskolc közelében született producerről, a Paramount Picturest alapító Adolph Zukorról elnevezett elismerést, valamint a nemzetközi ökumenikus zsűri díját és a nemzetközi kritikusok FIPRESCI-díját is megkapta a szombat esti díjátadón. Chen személyesen vette át a három elismerést. Az Ilo Ilo az elmúlt napokban egymás után kapja a rangos elismeréseket: múlt héten Vlagyivosztokban a legjobb film, és a legjobb színésznő elismerését érdemelte ki a Pacific Meridien Nemzetközi Filmfesztiválon, a hétvégén pedig a kazah Almaty eurázsiai filmeknek megrendezett nemzetközi versenyén a legjobb színész díját kapta a fiatal főszereplő, Koh Jian Ler. Az Ilo Ilo egy szingapúri család neveletlen fiáról szól a világgazdasági válság hajnalán, amikor a tanácstalan szülők egy fülöp-szigeteki bejárónőt fogadnak fel gyerekük kordában tartására. Az Ilo Ilóban ugyan néhány első filmes hibát felfedezhetünk, de a mozi ezzel együtt kiemelkedő színészi alakításokkal, érzékeny témafeldolgozással, és kifinomult jelenetek sorával válik emlékezetessé. Nem véletlen, hogy Szingapúr Oscar-nevezettjét máris a legjobb külföldi film Oscar-díj egyik nagy esélyesének tartják.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!