Mexikó a budapesti metróba költözött

Egy darabka Mexikó költözött a Keleti pályaudvar metróállomására. Julio Carrasco-Bretón derűs faliképe kimondottan a budapestieknek készült.

Szathmáry István Pál
2013. 09. 25. 16:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki akár csak egyetlen latin-amerikai könyvet is elolvasott, az tudhatja, az ottani hétköznapokban egyszerre kér helyet magának a harsány életigenlés és a szent révület, az emelkedettség és a durvaság, a nyers valóság és a misztika. Felszabadító volt megtapasztalni, hogy a magyar fővárosnak ajándékozott falfestmény máris működésbe lépett, hiszen a szerda délelőtti ünnepélyes átadás magasan nagyobb élvezeti értéket kínál, mint a sajtóesemények nagy átlaga. Volt itt Bob Dylant idéző BKV-vezérigazgató, művészetfilozófiai magasságokba emelkedő főpolgármester-helyettes és nemegyszer hangzott el az „Éljen Mexikó!” kiáltás.

Mindeközben a mikrofonállványoktól néhány méterre a magyar főváros népe zavartalanul élt a metrómegálló kínálta lehetőségekkel, úgymint jegy-, bérlet- és péksütemény-vásárlás. Többségük valószínűleg még nem is sejtette: mostantól egy kortárs képzőművészeti hely látogatóivá válnak minden egyes alkalommal, amikor a felújított állomáson áthaladnak.

Kortárs képzőművészet a budapesti forgatagban

Fotó: Nagy Béla

Mexikó kapcsán sok közhely juthat az ember eszébe, az asszociációk között sajnos ritkán szerepel a nagyon komoly múltra visszatekintő mexikói muralista művészet, amelynek utolsó nagy alakja Julio Carrasco-Bretón. A metróállomást díszítő festmény címe a Mexikói textilkézművesek képzeletvilága, a képet Mexikó különböző államai mesterembereinek képzeletvilága ihlette meg. Átfogja a mexikói textilkézművesség színes palettáját, a képen látható huipilek, jorongok, terítők, ponchók és szőnyegek a különböző népcsoportok jellegzetes kifejezési formáit mutatják be.

Carrasco-Bretón ajándékozókedvének korábban már számos ország örülhetett, ez idáig a művész több mint ötven falfestményt készített, általában egyetemek, önkormányzati hivatalok, állami és privát kulturális intézmények számára, amelyek Mexikóban, Spanyolországban, Olaszországban, Kanadában és számos más országban találhatók.

Bodó Sándor, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, Szentes Tamás főpolgármester-helyettes és Isabel Bárbara Téllez Rosete mexikói nagykövet

Fotó: Nagy Béla

Mint arra már korábban utaltam, az átlagos sajtótájékoztatók kiszámítható dinamikáját csak ritkán töri meg egy-egy intellektuális értelemben váratlan akció, ám ilyenből a mexikói falfestmény átadóján több is akadt. Kezdve Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója beszédével, amely rögtön az amerikaiak koszorús dalszerző-költőjének egyik gondolatával indult, miszerint a műalkotásokat olyan helyen kell közkinccsé tenni – például éttermek –, ahol nagyon sok ember megfordul. Az amerikai poéta azonban érthetetlen okból a közösségi közlekedésről elfeledkezett – hívta fel a figyelmet Bolla, és valóban: tetszetős úgy gondolni mostantól a Keleti pályaudvar pénzárcsarnokára, mint kulturális köztérre. A vezérigazgató utalt arra is, hogy nem ez az első alkalom, amikor a BKV azzal támogatja a kortárs képzőművészetet, hogy teret és nézősereget biztosít az alkotásoknak, hiszen a Dózsa György út és a Déli pályaudvar metrómegállóban is találkozhat az utazóközönség műalkotásokkal.

Szentes Tamás, Budapest főpolgármester-helyettese nem kímélte a közönség bölcseleti kérdésekre esetleg kevésbé fogékony részét: ünnepi beszédében röpködtek az olyan szavak, mint a létezés vagy a végtelen. A kötelező ünnepi beszédekhez képest üdítően eredeti előadásban a latin-amerikai irodalom méltatásának is jutott hely, mint kiderült, Szentest a felesége fertőzte meg a spanyol nyelvű irodalom szeretetével. A főpolgármester-helyettes azt is elárulta, miért szereti ezeket a műveket. A megfejtés: a fatalizmus, amely egyenlő a lét korlátainak elfogadásával, és amelynek köszönhetően a latin-amerikaiak a hétköznapi élet részének tekintenek sok olyan jelenséget – lásd halál –, amitől mi, európaiak félünk. A képet méltatva Szentes elmondta: a mexikói kultúra egy darabja költözött most Budapestre, és vált az itteni hétköznapok részévé. „Nem a halál, az élet végtelen” – zárta az egyik latin-amerikai író gondolatával beszédét, megtoldva egy „Éljen Mexikó!” kiáltással.

A nagykövet, hasonlóan a művészhez, szívből szereti a magyar fővárost

Fotó: Nagy Béla

Isabel Bárbara Téllez Rosete nagykövet osztotta meg ezek után az egybegyűltekkel azt a kulisszatitkot, hogy a kép kifejezetten a budapestiek számára készült, és több mint egyéves munka volt eljutni eddig az örömteli pillanatig. A nagylelkű felajánlás nem olcsó pr-fogás, a februárban a Budapesti Történeti Múzeum Budapest Galériájában kiállító Carrasco-Bretón szívből szereti a magyar fővárost – árulta el a nagykövet Isabel Bárbara Téllez Rosete, aki a művész jó barátjaként első kézből szerezte ezt az információt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.