Mircea Eliade és a remény rabjai

Magyarul most jelent meg először az ismert filozófus és vallástörténész, Mircea Eliade novelláskötete, a Dionüszosz kertjében.

Nagy Áron
2013. 09. 22. 12:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha Mircea Eliade történeteiből már több kötetre való válogatás megjelent magyarul a rendszerváltást megelőző évtizedekben, a román filozófus és vallástörténész ma is jobbára csak szellemtudományi munkásságáról ismeretes hazánkban. A Különös kalandok (1976, Kozmosz) és a Serampuri éjszakák (1980, Kriterion) után idén a Dionüszosz kertjében című kötettel a Metropolis Media igyekezett a szerző nevét újra bedobni a köztudatba, ám tartunk tőle, a várt sikert ők sem érhetik el.

Pedig Eliade kiváló író, mentes minden fölösleges fecsegéstől, ugyanakkor a feszültség fokozása érdekében képes egyetlen bekezdés alatt összekutyulni a szálakat, majd a káoszból ismét rendet teremteni – novellái nagyszerű olvasmányok. A hiba tehát nem benne van, és az egyébként fantasztikus irodalmat megjelentető kiadót sem szívesen kárhoztatjuk, Eliade novellagyűjteményét ízléses kötésben jelentette meg.

Ám félő, sokaknak a fantasztikus jelzőről nem E. T. A. Hoffmann vagy Mihail Bulgakov jut először az eszébe, hanem olyan – kétségtelenül tehetséges – szerzők, mint Philip K. Dick, Robert A. Heinlein vagy Frank Herbert. Valamint  a sci-fi-ként felcímkézett Eliade-elbeszélések zöme még Lem lélektani drámájától is távol áll, nemhogy a Csillagközi inváziótól! Így aztán könnyen megeshet, csalódást okoznak az egyik oldalon, míg az értőbb közönséghez azért nem jut el ez a kötet, mert a  sci-fi műfajának történetében nagy számmal előforduló kommersz regények és novellák miatt nehezen levetkőzhető előítéletek falába ütközik.

Márpedig a Dionüszosz kertjét kár lenne kihagyni. Fentebb utaltunk rá: történeteiben a szerző anélkül idéz meg különböző korokat és élethelyzeteket, hogy hosszas leírásokkal fárasztaná az olvasót. Párbeszédekkel operál, míg a környezetet egy impresszionista ecsetvonásaival festi meg. Eliade elbeszéléseiben visszatérő elem az értelmiség beleveszettsége a második világégés vagy a kommunista diktatúra barbár világába.

Ezzel szembesít minket, amikor a katonai szolgálatot teljesítő fiatal román egyetemistáról, vagy egy német költőről mesél. Előbbi haldokló ellenségét próbálja megmenteni. Nem azért, mert hős – erről szó sincs. Valódi oka: a teljes kilátástalanságban a haldokló Ivánra vetítette ki saját, utolsó reményeit. Hasonló megfontolásból bonyolódik bele egy hidegháborús összeesküvésbe a Pelerin hőse is, akinek a román állambiztonság mellett saját kétségeivel, és az önfeladás fenyegető közelségével egyaránt meg kell küzdenie.



A Hamis ifjúkorban a szerző még mélyebbre ás a lélek bugyraiban. (E novellából készített Francis Ford Coppola 2007-ben mozifilmet Fiatalság nélküli fiatalság címmel.) Milyen érzés szembenézni a korlátainkkal, megroppanni a felismerés súlya alatt, majd lemondani mindenről, beleértve az életet? – veti fel, s folytatja: Vajon mi tévők lennénk egy második eséllyel a vágyott, de soha el nem ért képességeink birtokában? És tényleg az-e a szabadság, aminek mindig hittük?

Ezek Eliade nagy kérdései, a válaszok pedig – a mieink.

(Mircea Eliade: Dionüszosz kertjében. Fordító: Joó Attila. Metropolis Media, 316 oldal)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.