Nevelési útmutató háború esetére

A Kultúrgrund külön napot szentel A nagy füzetnek. Elsőként Karlovy Vary fődíjasát, Szász János A nagy füzet című filmjét vesszük górcső alá.

Szathmáry István Pál
2013. 09. 19. 9:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontosabb szempont lehet például, hogy hozzájárulhat-e A nagy füzet a sokat emlegetett és sokszor hiányolt történelmi szembenézéshez. Ebben a megközelítésben is érdemes Szász esztétikai döntéseit mérlegre tenni. Kezdve azzal, hogy a rendező a kiindulási alapul szolgáló Agota Kristof-regény világához képest nagyon is konkrét eligazodást kínál a hely és az idő vonatkozásában.

A második világháború idején járunk egy Kőszeg melletti tanyán. Ide érkezik meg a két tizenéves ikerfiú, hogy az anyai nagymamánál vészeljék át a nehéz időket. A fronton szolgálatot teljesítő apjuk egy füzetet bíz rájuk, azt kérve, hogy abba rögzítsék élményeiket. A megkeseredett és iszákos özvegyasszony kegyetlen leckét ad a fiúknak a túlélésről, ugyanakkor idővel sajátos érzelmi közösség teremtődik az egymásra utalt hármas tagjai között. De nem csak ő teszi próbára a gyerekeket. Az önmagából kifordult világ az emberi aljasság megannyi komor színárnyalatát mutatja fel, és a két testvér a túlélés érdekében kénytelen kegyetlenné edződni.

A korhűség és a hangulatteremtés tekintetében Szász felemás eredményt ért el. Nehéz nem észrevenni például azt a zavarba ejtő ellentétet, ami a hazai viszonyok között viszonylag magasnak számító költségvetés, és a sokszor tévéfilmeket idéző képi világ között feszül. Az irodalmi alapanyag vászonra álmodása körüli kihívást illetően is túl sok a félmegoldás. Sokszor a felolvasott naplóbejegyzések illusztrálására korlátozódik a történetmesélés, és meglehetősen ritkák azok a pillanatok, amikor Szász vizuálisan is képes elemelkedni az írott szótól – olyankor viszont remek pillanatokat kapunk, mint amilyen például a füzet „megelevenedése” az animáció segítségével.

Nem válik előnyére az sem a filmnek, hogy egészen kiváló színészek időnként mintha csak keresnék a helyüket a nem rájuk méretezett mellékszerepekben, ahogy az se, hogy egyes, kezdetben fontosnak látszó történetszálak – például Nyúlszáj sorsa – különösebb ok nélkül háttérbe szorulnak. Ugyanakkor A nagy füzet tele van emlékezetes színészi alakításokkal és eltalált jelenetekkel is – a főszereplő ikerpár szinte maga elviszi a filmet a hátán, a nagymamát alakító Molnár Piroska pedig félelmetesen jó. De említhetnénk a fiúkat szexuálisan kihasználó, a halálba menetelő zsidókon gúnyolódó cselédlányt is Kiss Diána alakításában. Az ő feltűnésével ér fel egyik csúcspontjára a film, megmutatva, hogy több bátorsággal olyan film készülhetett volna, ami többgenerációs, húsunkba vágó történetként kínálná magát – hiszen ezek a megnyomorított lelkű gyerekek a mai nagyszülők, és az ő fájdalmukat és kiszolgáltatottságukat örökölték a következő nemzedékek is.

(A nagy füzet. Színes, magyarul beszélő, német–francia–magyar–osztrák háborús filmdráma, 109 perc, 2013. Rendező: Szász János. Forgalmazó: Budapest Film)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.