– Soha nem nyert még magyar alkotás az egyik legrangosabb A kategóriás fesztiválon, Karlovy Varyban, és magyar film is utoljára éppen harminc éve, 1983-ban jutott ilyen magasra – akkor Erdőss Pál Adj király katonát nyert Arany Leopárdot Locarnóban. Ezzel bejött az a számításuk, hogy Berlinben, Cannes-ban, Velencében versenyben lehet lenni, de nyerni szinte lehetetlen, itt viszont komolyabb esélyük lehet?
– Nem tagadom, megfordult bennünk, hogy akár nyerhetünk is; aki hasonló helyzetben ennek az ellenkezőjét állítja, az nem mond igazat. Természetesen már az is nagy megtiszteltetés, ha az embert meghívják egy ilyen rangos fesztivál versenyprogramjára, és ha még díjazzák is, az csak hab a tortán. Amitől viszont a Karlovy Vary-i győzelem igazán felértékelődik, hogy ennek köszönhetően nagyon komoly fesztiválélete lesz A nagy füzetnek, valamint jelentősen befolyásolja a nemzetközi értékesítését is. Utóbbival különösen jól állunk: Közép- és Dél-Amerikába, Dél-Koreába, Japánba adták már el a filmet, Európában pedig szinte mindenhova – Oroszországot és Nagy-Britanniát leszámítva. Ami pedig a fesztiválszereplést illeti: meghívták A nagy füzetet Haifába, Londonba, Chicagóba, hogy csak a rangosabb szerepléseket említsem. És most jöttem meg a világ egyik legfontosabb filmes seregszemléjéről, Torontóból, ahol szintén hatalmas fogadtatása volt A nagy füzetnek. Az emberek szinte el sem mozdultak a helyükről, és olyan kérdéseket tettek fel, hogy teljesen világos volt, megértették a mondanivalómat. Mindenkit a gyerekek és nagymama története és a kiszolgáltatottság témája fogott meg leginkább.
„Én csak próbálom eljuttatni a nézőt a szikla szélére, és majd ő ugrik, ha akar”
Fotó: Nagy Béla / Magyar Nemzet
– Van egy ilyen sikernek visszaigazolása az alkotó számára? Hogy érdemes volt makacsul fáradoznia?
– Mindenképpen van, ráadásul ez a film nem könnyű körülmények között készült. Anyagilag talán igen, lelkileg annál nehezebben. Voltak még a közeli munkatársaim között is komoly ellendrukkereim, ami engem egyáltalán nem motivált. Képzeljen el egy evezőshajót, amelyben mindenkinek egyszerre, egy irányba kellene húznia, de valaki mindenáron az ellenkező irányba húz. Ettől akkor is összevissza megy a hajó, ha én kapitányként hátul igyekszem egy irányba koordinálni a csapatot. A forgatás folyamán sokszor elkedvtelenedtem, és már a bemutató előtt is sok támadás érte az alkotást. Ami ezekben a támadásokban, bizalmatlanságban a leginkább fájt, hogy mindeközben a film nem volt fontos, csak a politikai kiállás. Nekem pedig nem az a dolgom, hogy kritizáljak, hanem hogy filmet készítsek. Célkeresztben van-volt A nagy füzet amiatt is, hogy ez lesz az első mozikba kerülő produkció, amelyben a Nemzeti Filmalap is részt vett. Pedig, bár sok minden nem működik még olajozottan a filmalapnál, nyitottságot éreztem a változásokra. Egyébként egy területet megoldatlannak látok: a filmalap a forgalmazást egyelőre csak visszatérítendő módon támogatja, pedig a magyar alkotásoknak nagyon nagy szükségük lenne marketingtámogatásra is. A nagy füzet is kap majd komoly tévés reklámot, és ez nagyszerű, de ez csak egy szelete a marketingfeladatoknak.