Biztosan sokan jártak már az Operettszínházban, ismerik széksorait, színpadát, látták már néhányszor fel- és lehúzódni függönyét, de annál kevesebbek lehettek abban a szerencsés helyzetben, hogy bepillanthassanak a kulisszák mögé. Pedig a színpad mögötti-alatti rész legalább annyira izgalmas, legalábbis most, amikor éppen ott folynak a Swing című új magyar zenés vígjáték forgatási munkálatai.
Van abban valami titokzatos, ahogy a díszletek között, hátulról megyünk be az Operettszínházba, oda ahol normális esetben elől történnek az események. A forgatás jelenete viszont a kulisszákat kívánja meg, itt találkozik ugyanis a film négy főszereplőjéből három, hogy az éppen felvett jelenet szerint a cselekmény ráforduljon a fináléra.
Ónodi Esztert sminkelik
Fotó: Máté Péter / Magyar Nemzet
Az Operettszínház mint helyszínválasztás egyáltalán nem meglepő: a Magyar Nemzeti Filmalap 325 millió forintos gyártási támogatásával, valamint az Unio Film, a TV2 és a Sparks koprodukciójában készülő Swing zenés film lesz, főszereplői pedig rendszeresen lépnek fel, és eközben mindig dalra fakadnak. Tehetik, hiszen a cselekmény egy ad hoc énekes formációról szól.
A történetben három elkeseredett, különböző korú nőt egy esős éjszakán egymás mellé sodor az élet, akiket aztán egy kiöregedett dizőz felkarol és létrehozza velük élete utolsó nagy művét, a Swing Angels nevű énekes haknizenekart. A lányok az ötvenes évek női trióinak stílusában egy transzvesztita bártulajdonos és egy hakniszervező menedzser segítségével körbeturnézzák a Balatont. Ennek a turnénak a fináléját készítették elő az Operettszínházban, ahol nem csak a szereplők tűnnek szerepük szerint némiképp lámpalázasnak.
Aggodalomra még sincs ok: úgy tűnik, Fazekas Csaba, aki a 34. Magyar Filmszemlén a legjobb első filmes díját nyerte el Boldog születésnapot! című alkotásával, a női lelkek szakértője. Tíz éve készült első játékfilmjében Kovács Katit idézete meg, most pedig a négygenerációs női történetében Törőcsik Mari, Csákányi Eszter, Ónodi Eszter és Törőcsik Franciska lelkét igyekszik rendbe szedni. A forgatási szünetben nyilatkozó Fazekas ugyan e megállapítás elől diszkréten kitért, de nem tagadta, hogy régi álma volt zenés filmet csinálni, és amiben sok színésznőnek lehet jó szerepeket adni.
Fazekas Csaba
Fotó: Máté Péter / Magyar Nemzet
– Az az igazság, hogy a zenés műfaj már a Színház- és Filmművészeti Egyetemen is foglalkoztatott, akkor például szerettem volna egy zenés vámpírfilmet készíteni, de az szerencsére nem jött össze – mesélte a zenés műfajjal kapcsolatos viszonyát mosolyogva a rendező. A Swingben egy háromtagú női formáció fakad dalra. A harmincas évektől a hatvanas évekig aktív The Andrews Sisters szvingegyüttes jelentette a rendező számára az előképet. – Szeretem ezt a dzsesszes, dögös, szvinges világot, ezt akartam megidézni, slágerekkel körítve – mondta a rendező, aki hozzátette: az adott drámai történetet a fellépésekkel, és zenékkel fogják feloldani, ezek a show-elemek ellenpontozzák majd a sztori emberi oldalát.
Fazekas bevallotta, hogy a forgatókönyvírás legneuralgikusabb pontja is éppen ez volt, vagyis hogy a zenei betétek egységesen jelenjenek meg a cselekményben, és ne csak klipszerűen, laza füzérként kerüljenek egymás mellé. – Nehezen tudom megosztani a figyelmemet, emiatt a forgatókönyvírás kifejezetten sok időt vett igénybe. Volt egy pont, amikortól mindent lemondtam, és egy évig csak az írásra koncentráltam, így jutottam a forgatókönyv végére – mondta Fazekas. A rendező külön kiemelte, hogy szinte hihetetlen, de minden előre eltervezett dalnak sikerült megszerezni a szerzői jogát. Igaz, egyszer sem merült fel bennük, hogy néhány új slágert, afféle koppintásokat írjanak a Swinghez, most viszont a producer, Bodzsár István kitartó munkája révén nem csak felcsendülhetnek az ismert nemzetközi slágerek, de nagyzenekarral fogják őket előadni a még nagyobb hatás kedvéért.
A film koreográfusa Papp Tímea, zenei vezetője pedig a többszörös aranylemezes producer és zeneszerző, Faltay Csaba lesz, aki többek között az Emil.RuleZ!-zel és a Kistehénnel is dolgozott együtt. A kérdésre, hogy ez egy női film lesz-e, a rendező úgy fogalmazott, egyre inkább az az érzése, hogy igen. Csákányi Eszter, a film egyik főszereplője is nagy örömmel nyugtázta, hogy a jó értelemben vett igazi női szerepet kell eljátszania. – Akkor tud igazán lubickolni egy színész a szerepében, ha a jó és szűk értelemben sajátjának érzi azt – fogalmazott Csákányi, akinek külön tetszett, hogy ezúttal meglehetősen mást kell eljátszania, mint korábban bármikor. Elmondta, éppen jókor jött a karrierjében ez az énekes filmszerep. – Itt volt az ideje, hogy egy zenés magyar film készüljön – tette hozzá a színésznő, aki megerősítette, amit mi is tapasztaltunk: valóban jó hangulatban zajlik a forgatás. – Csaba nagyon magabiztos rendező, pontosan tudja, hogy mit akar – dicséri Fazekast a színésznő, de érzése szerint a négy színésznő is nagyon jól működik együtt a forgatáson. Csákányi kitért a Kulka Jánossal közös munkájukra is, akivel elmondása szerint nemcsak szakmailag nőttek össze az elmúlt harminc évben, de nagyon közeli barátság is kialakult közöttük. – Filmben ugyan még nem szerepeltünk együtt, de nagyon sok közös előadásunk volt már színpadon – mondta. A Swingben nagyon szélsőséges pillanatban találkozik Csákányi és Kulka, de ennél többet a forgatás idején még nem mondhatott a jelenetről a színésznő.
A beszélgetésnek ezen a pontján Ónodi Eszternek távoznia kellett a Katona József színházbeli próbájára, a stáb pedig úgy döntött, hogy az ebédszünet előtt még egy átállást és felvételt belesűrítenek a programba. Az újságíró pedig jóleső érzéssel távozik ezt a szakmai elhivatottságot látva. Hogy végül milyen film lesz a 495 millió forintos költségvetésből készülő Swing, azt jövő tavasszal tudjuk meg, amikor a magyar mozikba kerül az alkotás.