Fassang László elhozza a Hammond orgonák világát

Orgona-sztorik csütörtökön a Művészetek Palotájában. Interjú Fassang Lászlóval.

Csikós Kornélia
2013. 11. 07. 6:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi volt a 2009-ben kezdődött Orgona-sztorik ihletője?
– Régóta foglalkoztatott az a gondolat, hogyan lehetne a közönséget kicsit jobban beavatni a színfalak mögötti folyamatokba – ez alatt a hangszer működését, történetét, a szerzők életét és a sokszor bonyodalmas, már-már bulvárba is beillő történeteik bemutatását értem. A Művészetek Palotájában 2006 óta rendelkezésre áll egy fantasztikus koncertorgona, és a színpad, illetve a technikai háttér lehetőséget nyújt arra, hogy ne csak olyan hagyományos orgonakoncerteket rendezhessünk, amilyeneket a templomokban lehet. Amikor elkezdett formálódni az Orgona-sztorik gondolata, a Müpa vezetősége arra gondolt, hogy a legjobb lenne egy színésszel együtt dolgozni a műsorban. Mivel Mácsai Pál már korábban is együttműködött a Müpa más projektjeiben, egyértelmű volt, hogy őt hívjuk meg az első estre, s mivel az olyan jól sikerült, azóta is folytatódik a sorozat.

– Mennyi idő alatt épül fel egy est programjának szerkezete?
– Több hónapos felkészülési időt vesz igénybe, adott esetben egy évvel az est előtt megszületik az ötlet, hogy mi legyen a fő téma, és olyankor egy egész stáb dolgozik a megvalósításon. Sokáig Fazekas Gergely történész segítette a munkát különféle történetek felkutatásában és megírásában, az utóbbi három alkalommal pedig Szabó Balázs orgonaművész kollégám segített; ő vett részt a mostani műsor összeállításában is. Miután megvan a terjedelmes szöveg, és kialakul a koncepció, hogy mely művek köré szőjük a történeteket, megkezdődik a közös munka Mácsai Pállal – az ő javaslatai alapján rövidítünk, csiszolunk a szövegen. Ezzel párhuzamosan választjuk ki a képeket és a bejátszásokat, amelyeken szinte az utolsó pillanatig variálunk, mert egyfolytában jönnek az újabb és újabb ötletek, hogy ide jó lenne az a kép, vagy ezt az orgonát is meg kellene mutatni.

– Új világ az Újvilágból – hogyan jött képbe a mostani téma ötlete?
– Nagyon egyszerű az oka: a legutóbbi Orgona-sztorik végén, amikor már sokadszor tapsolt vissza minket a közönség, elkezdtünk Pállal ötletelni, mit jelentsünk be a következő est témájának, és akkor jutott eszünkbe, hogy remek lehetőség lenne a Hammond orgonát is bemutatni. Én Hammondon is játszom, és elkezdtünk gondolkodni, hogyan lehetne körbejárni azt a szegmensét az orgonatörténetnek, amely az amerikai kontinensen zajlott. Ennek kapcsán adta magát a másik érdekesség, egy teljesen más típusú orgona: a moziorgona. Hangszeren sajnos nem fogjuk tudni bemutatni, viszont bizonyos jellegzetességeit a Müpa orgonája képes visszaadni. Egy kitűnő magyar némafilm is szerepelni fog, a Góth Sándor által rendezett Keserű szerelem, ezt a százéves, nyolcperces magyar játékfilmet fogom improvizatív módon kísérni.

– Egy avatatlan fülű ember honnan ismeri fel a moziorgona hangját, mi a különlegessége?
– A klasszikus moziorgona sokkal inkább a konkrét zenekari hangszerek utánzására épül: rengeteg ütőhangszeres effektus jelenik meg, kicsit a „körhintazenére”, a szabadtéri mulatság forgatagának kísérőzenéjére hasonlít. Ugyanakkor nem lehet ezt ennyire leegyszerűsíteni, hiszen maga a hangszer lehetőséget ad arra, hogy akár komoly műfajokat is megszólaltasson.

– A hallgatóságnak újdonságot mutatnak be, viszont mitől lesz önnek „újvilági” ez a koncert?
– Egy művész számára egy hangszer azt is szolgálja, hogy a régmúlt zenéjét felidézze – ugyanakkor inspirálja is a művészt az új hangzás keresésére, bemutatására. Egyrészt olyan szinten kell elsajátítani bizonyos mozdulatokat, folyamatokat, hogy teljesen rutinszerűen menjenek, ugyanakkor a zenei kifejezés hitelességének a fenntartásához rutintalanítani kell. Úgy kell tudni játszani, mintha minden egyes alkalommal a már századszor eljátszott darabot először hallaná az ember. Ez olyan ellentmondás, amelyet minden művésznek fel kell tudnia oldani, ugyanakkor a különböző hangzások újra-felfedezését is jelenti. Az est folyamán ezeken az újféle hangzásokon főleg zenészkollégáimnak, Bacsó Kristófnak és Szokolay Dongó Balázsnak a segítségével fogunk kísérletezni. Megjelenik majd a Hammond orgona kapcsán a tradicionális dzsessz világa, de játszunk saját kompozíciókat is, a Dongóval való együttműködés során pedig az orgona mellé nemcsak a szaxofon társul, hanem a duda is – a Kárpát-medencéből származó különböző népzenéket fogunk megszólaltatni, illetve saját kompozíciók, adaptációk is elhangzanak majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.