Van egy elegáns palota a budai Krisztina körúton. Áldásy városkapitány építtette az 1840-es években, 15, utcára néző ablakkal, boltíves kapualjjal, nagy belső udvarral. Itt lakott 1855-től haláláig az Áldásy Mária kezével a családba került Clark Ádám – a Lánchíd építésvezetője, az Alagút tervezője. A régi udvarházat 1931-ben átalakították emeletes kastéllyá, 1945 után az államé lett, 1954-ben a déli szárnyába költöztették a két évvel korábban létrejött Országos Színháztörténeti Múzeumot. Az 1980-as évek végéig az épület másik felében lévő házkezelőségben fizethették a havi lakbért a krisztinavárosi polgárok.
1990 után a színháztudomány intézetévé előlépett múzeumé lett az egész épület. Benne laknak a szerencsés sorsú bábok, akik Belitska-Scholtz Hedvignek köszönhetik, a kultúra iránt érzékeny emberekkel együtt, a biztonságukat, nyugalmas otthonukat. A tudós színháztörténész asszony hozta létre a gyűjteményt 1970-ben, hogy megóvja a magyar bábművészet emlékeit a további pusztulástól. A témakör történetének és a különféle – családi, személyes és hivatalos – írott és tárgyi dokumentumoknak teljességre törekvő archívumába a munkatársak azóta minden menthetőt megmentettek a vészesen fogyatkozó kincsből.
Több ezer fotó, filmnegatív – köztük André Kertész képei az 1930-as évekből –, báb- és díszlettervek, festmények, grafikák, műszaki rajzok; családi és személyes relikviák, kéziratok, hivatalos és magánlevelek; visszaemlékezések a bábos dinasztiák tagjaitól; plakátok, meghívók és képeslapok alkotják az egyedülálló muzeális kollekciót. Mindehhez tartozik még a hazai és külföldi szakirodalom, a könyvtár, cikkgyűjtemény, valamint eddigi gondozója, Galántai Csaba gyűjteményvezető muzeológus – maga is bábos szakíró, színdarabszerző, dramaturg és játékos – kincsei. No meg a sok száz báb, a magyar bábművészet minden válfajából.
Idén ősszel felköltöztek otthonukból a bábok a Svábhegyre, néhány hétig a Színészmúzeumban szerepelnek. Végre megmutathatják, ha csak egy kamarakiállítás erejéig is, milyenek is ők, mit tudtak a régi szép időkben. Bajor Gizi villájának alagsorában, az egykori gondnoki lakásban szállásolták el őket, mint valaha a szegény vándorszínészeket a teátrum mögötti csűrben, a bemutatásukat azonban igyekeztek otthonossá tenni a rendezők. Még párnákat is kaptak a látogatók a kellemesen bevilágított, dobozszerűen kibélelt szobák padlójára, ha netán bensőségesebben szeretnének együtt lenni a kedves bábokkal.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!