A bábok viszontagságos élete és feltámadása

Sok boldog percet kaptak ajándékba az egykori kisgyermekek – és a nagyok – a fából faragott báboktól.

Ludwig Emil
2013. 12. 25. 18:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van egy elegáns palota a budai Krisztina körúton. Áldásy városkapitány építtette az 1840-es években, 15, utcára néző ablakkal, boltíves kapualjjal, nagy belső udvarral. Itt lakott 1855-től haláláig az Áldásy Mária kezével a családba került Clark Ádám – a Lánchíd építésvezetője, az Alagút tervezője. A régi udvarházat 1931-ben átalakították emeletes kastéllyá, 1945 után az államé lett, 1954-ben a déli szárnyába költöztették a két évvel korábban létrejött Országos Színháztörténeti Múzeumot. Az 1980-as évek végéig az épület másik felében lévő házkezelőségben fizethették a havi lakbért a krisztinavárosi polgárok.

1990 után a színháztudomány intézetévé előlépett múzeumé lett az egész épület. Benne laknak a szerencsés sorsú bábok, akik Belitska-Scholtz Hedvignek köszönhetik, a kultúra iránt érzékeny emberekkel együtt, a biztonságukat, nyugalmas otthonukat. A tudós színháztörténész asszony hozta létre a gyűjteményt 1970-ben, hogy megóvja a magyar bábművészet emlékeit a további pusztulástól. A témakör történetének és a különféle – családi, személyes és hivatalos – írott és tárgyi dokumentumoknak teljességre törekvő archívumába a munkatársak azóta minden menthetőt megmentettek a vészesen fogyatkozó kincsből.

Több ezer fotó, filmnegatív – köztük André Kertész képei az 1930-as évekből –, báb- és díszlettervek, festmények, grafikák, műszaki rajzok; családi és személyes relikviák, kéziratok, hivatalos és magánlevelek; visszaemlékezések a bábos dinasztiák tagjaitól; plakátok, meghívók és képeslapok alkotják az egyedülálló muzeális kollekciót. Mindehhez tartozik még a hazai és külföldi szakirodalom, a könyvtár, cikkgyűjtemény, valamint eddigi gondozója, Galántai Csaba gyűjteményvezető muzeológus – maga is bábos szakíró, színdarabszerző, dramaturg és játékos – kincsei. No meg a sok száz báb, a magyar bábművészet minden válfajából.

Idén ősszel felköltöztek otthonukból a bábok a Svábhegyre, néhány hétig a Színészmúzeumban szerepelnek. Végre megmutathatják, ha csak egy kamarakiállítás erejéig is, milyenek is ők, mit tudtak a régi szép időkben. Bajor Gizi villájának alagsorában, az egykori gondnoki lakásban szállásolták el őket, mint valaha a szegény vándorszínészeket a teátrum mögötti csűrben, a bemutatásukat azonban igyekeztek otthonossá tenni a rendezők. Még párnákat is kaptak a látogatók a kellemesen bevilágított, dobozszerűen kibélelt szobák padlójára, ha netán bensőségesebben szeretnének együtt lenni a kedves bábokkal.

Mindettől persze még nem kígyózik hosszú sor a bejutásért, viszont zavartalanul el lehet mélyülni a látnivalókban, és az újdonságnak számító ismeretekben. Ami a történeti, szakmai tudnivalókat illeti, szinte minden annak a néhány neves família munkásságának, bábkészítő művész, játékos tárgyi és szellemi hagyatékának köszönhető, amit emberközelből láthatunk. A múzeumi gyűjtemény legrégebbi darabjai a Hincz-hagyatékból származnak. Hincz Adolf képmutogató és artista művészként járta az ország vásárait feleségével, Franciskával. Vándorkönyvük (Wanderbuch) legelső bejegyzése 1841-ben kelt.

1875-től a fiuk, Gusztáv űzte tovább a vállalkozást, az ő idejéből származnak a trükkös átváltozó marionettfigurák: a táncosnő szoknyája tánc közben hirtelen felemelkedik, léghajóvá változva kirepül a színpadról; a nagyérdemű publikum könnyezve kacag rajta. Hincz Gusztáv 1889-ben nyitotta meg bábszínházát a Városligetben. Halála után az unoka, Katalin vette át az igazgatását, ő jegyezte fel a családi szájhagyomány útján öröklött darabokat. Az ő távoztával öccse, Hincz Károly folytatta a bábozást, egészen a teátrum 1950-ben történt államosításáig. A nagyapától örököltekkel együtt százdarabos marionettbáb-gyűjteményt hagytak az utókorra.

Egy másik ismert nevű bábos família a Kemény, amelynek utolsó – Kossuth-díjas – sarja, az „ifjabb” Henrik két éve hunyt el 86 éves korában. Ott is a nagyapa, Korngut Salamon cirkusz- és bábszínházdirektor volt az alapító az 1890-es években, majd 1912-ben a fiával, első Kemény Henrikkel közösen megnyitották a népligeti Columbia Magyar Mechanikai Színházat. Munkásságuk az európai kultúrkörben egykor mindenütt jelen volt népi igazságtevők magyar hősével, Vitéz László alakjával kapcsolódott össze, technikai újításuk a kesztyűs és marionettbábok együtt szerepeltetése volt. Életművük egy készlet megmenekült báb kivételével az előző rendszer és a tűzvész áldozatává lett.A bábos mesterség, majd művészet fejlődését jól szemlélteti a bemutatott válogatás. Láthatunk egyszerű, 19. századi faragott-festett vásári bábokat, a mozgató szerkezetet is bemutató marionettet, karikatúrafigurákat és művészi színvonalon megformált, bájos színpadi szereplőket. Alkotó és újító mestereik még a 19. század szülöttei voltak, munkásságuk az új évszázad elején kezdődött és az 1945 utáni rendszerváltozással ért véget. Büky Béla (1899–1983) első világháborús tábori színházban kezdte a pályát, később a kínai árnyjáték technikáját igazította a régi magyar mondavilág, a jelképes történelem mozgó ábrázolásához. Ő írta az első hazai bábkönyvet 1936-ban. Más-más utakon járt Rév István Árpád (1898–1977), A. Tóth Sándor (1904–1980), a népművelő Bodor Aladár (1880–1952) és mások, de végül mind egy helyen találkoztak a műfaj idő előtti ravatalánál (sajnos nem jut hely mindenkinek a „szaknévsorban”).

Alighanem Blattner Géza (1893–1967) pályája alakult a legizgalmasabban. Hollósy Simon festőiskolájának növendékeként, Münchenben találkozott a bábjátékkal az 1910-es években. Előbb a bajor fővárosban, majd Pestre visszatérve a Belvárosi Színházban rendezett, utóbbiban felnőtt bábelőadásokat Kosztolányi Dezső, Balázs Béla darabjaiból. Néhány év alatt tucatnyi hasonló vállalkozása született és bukott meg; ezt megunván 1925-ben Párizsban telepedett le, majd négy évre rá, a feleségével közösen megnyitotta az Arc-en-Ciel nevű marionett-teátrumát. Vegyes műfajú, üvegdiás és más technikai újításai modernizálták a bábjátékot; igyekezetének az 1937. évi párizsi világkiállítás színházi aranyérme lett a jutalma.

1948-ig tarthatott a lelkes munka, az új művelődéspolitika nemkívánatosnak ítélte a műfajt. A szocreál kultúrát irritálta az egyszerűen emberi hangú, morális hagyományokból eredő, szókimondó és igazságosztó, no meg az avantgárd bábszínház. Ez okozta a végzetét az 1950-es évek végéig falusi sokadalmakban, búcsúkon megjelenő bábjátékosoknak és a bábjaiknak. Meg a televízió. Egy ideig még örömet szereztek az ifjú nézőknek a Futrinka utca kesztyűs lakói, de értelmes, netán művészi darab azóta sem jött ki a készülékből. Győztek a digitális bábok.

Az öreg és örökifjú bábok a karácsonyi szünet után, január 8-tól továbbra is láthatók lesznek a Színészmúzeumban. Jó lenne, ha egyszer egy nagyobb kiállítási helyszínen, sokkal többen megcsodálhatnák őket. Biztosan szeretnék

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.