Beat, igazi sodrás nélkül

A régi irodalmi konvencióknak vadul nekieső értelmiségi farkaskölykök: a beatnemzedék a Ludwig Múzeumban.

thy
2013. 12. 02. 13:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van valami a levegőben, ami miatt az utóbbi időkben a beatköltészet és egyáltalán maga a beatmozgalom ilyen vagy olyan összefüggésben előkerül. Igazi könyvészeti esemény volt például, amikor az Európa Könyvkiadó 2011-ben kiadta Jack Kerouac programadó műnek is tekinthető Úton című könyvének legkevésbé átszabott ősváltozatát. Az idei miskolci nemzetközi filmfesztiválon pedig a szerencsések megnézhették John Krokidas Kill Your Darlings című filmjét, amely betekintést enged abba a fura, 40-es évekbeli egyetemi közegbe, melyhez többek között Allen Ginsberg, a már említett Kerouac és William Burroughs is tartozott, és amelyet az intellektuális útkeresés, a költészet megújításának izgalma éppúgy áthatott, mint a szélesebb társadalom által megvetett mindenféle bűnös élvezetek hajszolása. Mivel a közönség láthatóan rajong a híres tollforgatók életviteli kilengésein csámcsogó irományokért, nem haszontalan elővenni a kérdést: csak a művek számítanak, vagy a Parnasszus hálószobatitkai teljes joggal képezik részét az utókor nagy értelmezési igyekezetének?

A Ludwig Múzeum legújabb kiállítása, a Beatnemzedék – Allen Ginsberg meglehetősen bátortalan válaszkísérletnek tűnik ere a kérdésre. Már ha ez a kérdés egyáltalán felmerült a három franciaországi és egy német intézmény együttműködésével megvalósult, Jean-Jacques Lebel kurátori munkájának köszönhetően létrejött tárlat kapcsán. Az igencsak szerény méretű – mindössze háromteremnyi – kiállítás rendezője ugyanis láthatóan már eleve túllépett azokon a – számára vélhetően egyértelmű – alapkérdéseken, amelyek mondjuk a beatmozgalom mibenlétének tisztázása, a jelenség történeti és kulturális összefüggésbe helyezése terén adhatnának támpontot a nézőnek. Persze Lebel mentségére szóljon, hogy nem is ígér ilyesmit, hiszen ahogy fogalmaz: „Nem egy klasszikus értelemben vett kiállítást láthatunk itt, a falakon sorakozó műtárgyakkal.

Bob Donlin, Neal Cassady, Allan Ginsberg, Robert LaVigne és Lawrence Ferlinghetti

Fotó: Allan Ginsberg Estate

 

Ez inkább vizuális és akusztikus antológia: élményszerűen megtapasztalhatunk egy vetített képekkel teli fantasztikus világot, s virtuálisan bebarangolhatjuk a második világháború alatt New Yorkban kibontakozó, majd 1955-től világszerte elterjedt jelentős, multikulturális mozgalmat.” Vagyis egyfajta audiovizuális összképet kínál, csakhogy a kiállítás vizuálisan meglehetősen fantáziátlan elrendezése nem tudja feledtetni az, hogy mennyire kevéssé élményszerű, ha monitorok előtt ülve fényképeket és interjúkat hallgathatunk/láthatunk. És nem sokkal teszi izgalmasabbá a befogadást az sem, hogy az első teremben a valóban érdekes filmek egyszerre több nagyméretű vásznon pörögnek, miáltal a látogató egyfajta beatalapzajba is merülhet, ha nem kívánja szigorú figyelemmel követni az előtte futó képeket és az elhangzó szövegeket.

Ettől függetlenül nem vonható kétségbe: remek kép- és hanganyag fogadja a kiállításra betévedőt. Ginsberg szinte minden interjúja élmény, ahogy élmény – még ha sajátos is – látni a fiatalon vonzó és férfias Kerouac széthullását az alkohol ölelésében. Valójában éppen ez a legnagyobb probléma a Beatnemzedék – Allen Ginsberggel: kiállításként nem működik, kihelyezett dokumentációs központként ellenben remek. Ha valaki most tervezne szakdolgozatot írni a témáról, szerencsés csillagzat alatt született. Mindenki másnak azonban felemás tapasztalatot kínál a szavakat szabdaló néhai vad literátorok rögtönzött vizuális emlékkönyve.

(Beatnemzedék – Allen Ginsberg. Ludwig Múzeum. Megtekinthető 2014. január 1-jéig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.