Az örök bergendys – Isten veled, Hajdú Sándor!

A legendás Bergendy együttes fúvósa, Hajdú Sándor is beállt égi zenésznek. Ma helyezik örök nyugalomra.

2014. 01. 04. 6:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nekem mindörökké bergendys marad. Sándor ott volt hatvankilencben is, amikor az Ifipark vasasztalánál jól nevelten üldögélve hagytuk, hogy a zenekar megfertőzzön bennünket a Svájcból frissen importált, számunkra kissé szokatlan soulmuzsikájával. S pár év elteltével ott volt a nekünk, nyolcadik kerületieknek „kiosztott” Ganz-Mávag kultúrotthonban is, amikor vasárnap esténként a barátságtalan hodályban tolongtunk és táncoltunk az igényesen interpretált beat- és rockdalokra. Soraik között ekkor már Demjén Ferenccel.

Épphogy csak beletörődni látszott a fület takaró, „hosszú” hajviseletbe a megcsontosodott szocialista kultúrtársadalom, amikor a Kisstadionban, az Olympia és az Illés társaságában megtartott koncerten Hajdú Sándor és zenekarvezetője tar kopaszra borotvált fejjel fújják végig a Bergendy zenekar műsorát. 1971-ben ez éppoly skandalum, mint a hátközépig érő, lobogó sörény

Ezt a szerény, mosolygós zenészt mi, fiatal rajongók csak Alexnak hívtuk, aki az épp aktuális nótának megfelelően, a trombitát a harsonával cserélgetve szinte észrevétlenül bújt meg a fúvós szekció másik két tagja között. Ha kellett, vokálozott, a korai években szólót is énekelt. Aztán Latzin Norbert kiválásával a billentyűs szerepe is rá hárult. Mindezek ellenére Rózsi mellett már akkor is nehéz volt sztárnak lenni

Akkoriban kevesen tudták, hogy a Rés a tetőn, a Hétköznapi balladák vagy az Ébredj, napsugár az ő szerzői vénáját dicsérik. Legfeljebb, ha elolvasták a lemezborító hátoldalát – amelyből azonnal kiderült, ő írta az örök sláger Iskolatáskát is. A generációkon átívelő gyermekdal olyan zenész tollából kelt életre, aki a dzsessz műfajában legalább annyira otthon érezte magát (Reciprok akkordok; Függőleges motívumok öt tételben), mint a színház világában. Karmesterként, zenei vezetőként a nyíregyházi Móricz Zsigmond teátrumtól kezdve a kecskeméti Katona József és a Békés Megyei Jókai Színházon keresztül a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban is kamatoztatta nem mindennapi tehetségét.

Hajdú Sándor nekem akkor is örök bergendys marad, ha már a nyolcvanas évek elejétől túllép a hagyományos értelemben vett „könnyűzenén”, ha zalaegerszegi, illetve nagykanizsai vegyes kórust dirigál; ha Shakespeare-, Madách- vagy Tolsztoj-darabokhoz ír kísérőzenét; vagy ha épp musicalt, mesét, illetve zenés játékot visz színpadra. És ebbe a misekomponálás, a megzenésített vers éppúgy belefér, mint a népdalok kórusra való átdolgozása.

A hajszás évek nem múlnak el nyomtalanul. Úgy tűnik, az októberi szívműtét után minden rendben van, hiszen karácsony előtt két nappal a kiskanizsai templomban még saját feldolgozásait vezényli. Ám a sors mindössze még nyolc napot engedélyezett Hajdú Sándornak, a kiváló muzsikusnak. Akinek sokat köszönhet a Bergendy együttes, a zenészszakma és minden zeneszerető ember.

Hajdú Sándor mindörökké bergendys marad. És nem csak nekem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.