Ismét hódít a magyar retró

Az egyik legnagyobb Oscar-esélyes mellett a héten mozikba kerül a Magyar retró 2. és egy Frankenstein-film is.

kgy
2014. 01. 24. 10:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amerikai botrány

A film úgy vált a 2013-as év legjobb hollywoodi alkotásává, hogy nem kérkedett kasszasiker eredményeivel, és nem kiáltották ki idejekorán favoritnak a díjszezonra. Pedig roppant stílusosan megírt forgatókönyvével, szerepeikben lubickoló színészeivel és egy tehetséges rendező instruálása mellett a minősége bizonyítja, hogy nincs nála jobb a tavalyi felhozatalból. Három Golden Globe-ot már nyert (legjobb vígjáték/muzikel, legjobb női mellékszereplő, legjobb vígjáték-muzikel színésznő). Az Amerikai botrányban egy dagadt és kopaszodó középkorú pali teljes átlagosságában igyekszik kisstílű praktikákkal pénzhez jutni, ám a hazugságok hálójában egyszer maga válik áldozattá, és az FBI lefüleli. Kénytelen együttműködni a szervekkel és a külsejével kelleténél cseppet többet foglalkozó bongyor ügynökkel, valamint menet közben a relációkat bonyolítja egy kvázi szerelmi sokszög, amelyben egy vörös (Amy Adams) és egy szőke feleség (Jennifer Lawrence) is fokozza a bizonytalanságot. Kritikánk a filmről itt olvasható.

Én, Frankenstein

Mary Shelley klasszikus rémtörténetének továbbgondolásában egy utópikus korban igyekszik Frankenstein doktor teremtménye megmenteni a Földet a pusztulástól és elvetemült lények hadától. A sztori szerint Aaron Eckhart kétszáz éve éli teremtményként életét, és viszonylag zökkenőmentesen asszimilálódott a társadalomba. Aztán egy világvége-háborúskodásba keveredik, ahol mindenféle nem e világi lényekkel kell megküzdenie, és megmentenie a Földet. Kérdés, hogy ezt a 3D-ben prezentált scifi-horrort miért kellett összekötni a klasszikus Frankenstein-történettel, amely a mai fiataloknak (értsd célközönségnek) vajmi kevés pluszvonzerőt jelent, Shelley-rajongókat pedig nem igazán fog lázba hozni az eredeti rémtörténethez szőrén kapcsolódó látványfilm. Egyébként az eddig jobbára forgatókönyvíróként jeleskedő Stuart Beattie (A Karib-tenger kalózai) próbál most rendezőként sikert elérni a nagy téli filmforgatagban.

A futurológiai kongresszus

2008-ban Ari Folman nagy sikert aratott remek Libanoni keringőjével, amely dokumentumfilmes eszközökkel készített animáció volt, s utóbb egészen a legjobb külföldi film kategóriájának Oscar-jelöléséig jutott, a Golden Globe-ot pedig meg is nyerte. Az új dobásra öt évet kellett várni, s felfokozott várakozások előzték meg a Stanislaw Lem művéből készült A futurológiai kongresszus cannes-i bemutatóját, amely leginkább csak frusztrációt szült. Az ismét a mozgókép és animációs film határmezsgyéjén mozgó alkotás eklektikus mix, amelyben Robin Wright önmagát játssza, és a történet szerint leszerződik egy stúdióval, hogy személyazonosságát korlátlanul felhasználhassák. Húsz év után lejár a kontraktus, az élet viszont nem áll meg. Robin Wright mellett olyan művészek szerepelnek a filmben, mint Harvey Keitel, Paul Giamatti vagy Danny Huston.

Magyar retró 2.

Minden 1998-ban kezdődött, amikor Papp Gábor Zsigmond Budapest retró címmel összeállítást készített a hatvanas-hetvenes évek magyar propagandafilmjeiből. A Kádár-korszak agitkáiból szerkesztett egész estés hosszúságú alkotás hatalmas sikert aratott, így követte a Budapest retró 2., majd a széria egész márkává terebélyesedett, s követte a Balaton retró, illetve legutóbb a Magyar retró. A most elkészült Magyar retró 2. ismét nyit a vízfejű fővároshoz képest, és alapvetően három témában vonultat fel filmeket: a magyar város, a magyar vidék és az ifjúság a fő tematikák. Előbbiben egyebek között Miskolc, Győr, Debrecen kapott helyet, a magyar vidékben szó esik a falusi hétköznapokról és szórakozási lehetőségekről, és természetesen a termelésről is. Az ifjúság témakörében pedig az általános iskolai tablófotózástól az egyetemi továbbtanulásig terjed a skála. Papp Gábor Zsigmond ismét tanulságos időutazást szervez a nézőnek.

A mogyoró-meló

A hét elmaradhatatlan animációdózisa ezúttal kanadai-koreai-amerikai összefogásból született, és nagyvárosi parkja, fája és lakói okán emlékeztethet minket az örökzöld Csipet Csapatra. Mogyoróra gyúró hősei összefognak a nagy zsákmány reményében, és a rágcsálócsapathoz egy kutya is csatlakozni szeretne. Peter Lepeniotis rendező korábban a Casper, Fantázia 2000 és Dínó című alkotások animátoraként pallérozta tudását, s most egy 42 milliós költségvetésű, 3D-re is felfejlesztett mesével igyekszik maradandót alkotni az egész estés animációs piac hihetetlen túlkínálatában. A bájos, emberi tulajdonságokkal felruházott kisállatok, valamint egyszerű, de szerethető kalandjaik az elmúlt hónapokban sokak számára hoztak már élményt, s A mogyoró-meló már távol van a Jégvarázstól is, így az alkotók okkal bizakodhatnak a népszerűségben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.