– Az önök nemzedékét szokás apagyilkosokként is emlegetni, hiszen a jelentős lengyel színházi alkotókkal szemben modern, sokszor nyers, politikus darabokkal jelentkeztek. Mennyire érezte fiatalon nyomasztónak vagy felemelőnek azt a nagyon erős lengyel kulturális hagyományt, amelybe beleszületett?
|
Fotó: Székelyhidi Balázs/Magyar Nemzet |
– A 111 mindenki számára ismerős, mégis jellegzetesen lengyel történet a Szolidaritásban részt vevő apával és a templomba járó családjával. Miért ennyire fontos téma a család és annak működésképtelensége?
– Mert Lengyelországban a család jelenti az alapvető köteléket, a vallási tapasztalat, a nyelv, minden reakció és a viselkedés minden formája ebből indul ki. A jó és a rossz dolgok egyaránt. És ha a család működésében valamiféle zavar áll be, minden más is szétesik, azok a p betűs ügyek is, amelyeket az előbb említettem. Úgy gondolom, a családkultusz a mai napig nagyon fontos Lengyelországban. De nem csupán a patriarchális értelemben, hiszen a történelmünk úgy alakult, hogy a férfiak mindig elmentek harcolni, és az anyák gondoskodtak a gyerekeikről – innen származik a Lengyel Anya kultusza is. Így volt ez az én családomban is, ezért is akartam írni erről. Ma, a saját gyerekeimet nevelve, látom, mennyire nehéz összeegyeztetni a munkát az otthoni élettel, reagálni mindarra, ami otthon történik, miközben az ember fáradt, mert meg kell küzdenie a munkájáért, de nyugodtnak kell maradni, mert mégiscsak át kell adni a gyerekeknek egy erkölcsi tízparancsolatot. A fiam az iskolából ráadásul más viselkedésmintákat hoz haza. Például hogy a pénz, a versengés a legfontosabb, hogy szabad káromkodni, verekedni, vagy hogy az elsőáldozásra csak azért van szükség, mert ajándékot kapunk. A feleségemmel folyamatosan ezeket a vadhajtásokat próbáljuk nyesni, és csak most látom, milyen hatalmas feladat ez, amikor már vannak saját gyerekeim. Kicsit meg is előlegeztem ezt, amikor a 111-et írtam, pedig akkor csak egy gyerekem volt. Most, hogy három van, a munka is háromszor annyi.
– Akkor egyetért azzal, ami a budapesti előadást követő beszélgetésen is elhangzott, miszerint a 111 arról is szól, hogy nem muszáj mindig harcolni, versengeni?
– Lengyelország az elmúlt tíz év során hihetetlen mértékben modernizálódott. Ugyanakkor a társadalom nagyon megosztott, és miközben sokan egyfajta jóléti elpuhultságra és közönyre panaszkodnak a mai lengyel társadalomról beszélve, mintha mindenkit csak a szabadidő eltöltése meg a hétvégi grillezés érdekelne, aközben a nacionalizmus és a radikalizmus is egyre erősebb az országban. Hogyan látja ezt lengyel értelmiségiként?
|
Fotó: Székelyhidi Balázs/Magyar Nemzet |
– Az utóbbi hónapokban különféle botrányoktól volt hangos a lengyel színházi közeg, legyen szó akár a „melegmaffiával” kapcsolatos vádakról vagy a krakkói Stary Teatr kétségbeesett kísérleteiről a közönségszerzésre. Mennyire hathatja át a politika a színház életét?
– A színház a görögök óta a társadalmi életről és a politikáról szól. A színház azért van, hogy ezekről beszéljünk, mert ha nem beszélünk ezekről a kérdésekről – még ha egyeseknek ez kényelmetlen is –, megfulladunk. De a színháznak nem lenne szabad a politikát szolgálnia, hiszen nem az a feladata, hogy politizáljon, hanem hogy a politikáról beszéljen, hogy a problémákra rámutasson, és vitát kezdeményezzen. Euripidész Médeiájának is az volt az üzenete a görögök számára, hogy ne kívülről házasodjanak, de mégsem direkt, kioktató módon szólt erről, hanem körbejárta az adott problémát. Ez lenne a feladata a színháznak.