Kopek Gábor nyolc éve vezeti a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet. Ez idő alatt a névváltoztatást követően számos radikális szakmai átalakuláson esett át az intézmény, amelyet 2012-ben a Domus magazin egyedüli magyarként Európa száz kulturális intézménye közé választotta.
Az egyetem Kopek vezetése alatt hosszú távú együttműködést kötött a Mercedes–Benz-cel, amelynek hozadéka, hogy a diákok tíz éve meghatározó szereplői a nagy presztízsű autógyár tervezési folyamatainak. Tavaly év végén partnerségi megállapodást írtak alá a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.-vel, illetve a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával átadták az Új Médiakultúra Kreatív Műhelyt. Sőt az egyetem a kreativitás és innováció területén felmutatott nemzetközi sikereinek, illetve elismertségének köszönhetően tavaly ősszel kiemelt felsőoktatási intézményi címet kapott.
De az egyik legnagyobb méretű oktatási beruházás is a itt valósulhat meg. Tavaly októberben ugyanis nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánították a Kopek Gáborék által kidolgozott hosszú távú fejlesztési programot, amelynek részeként 10,6 milliárd forintból 2018-ra Európa egyik vezető művészeti kutató-fejlesztő műhelyévé és képző centrumává válhat az intézmény.
A komplex program keretében először megvalósul a Műhelyház, a Műteremház és a Médiaház, azt követően pedig a kutatóbázist és tudásközpontot befogadó épületegyüttes. Ezzel párhuzamosan megújul a zugligeti campus épületállománya, beleértve a korszerű eszközparkot is.
– A MOME portfóliója – médiaművészet, építőművészet, dizájn, elmélet – Magyarországon egyedülálló, de nemzetközi összehasonlításban is kimagasló. Arra törekszünk, hogy amit csinálunk, érthetővé váljon a magyar társadalom számára is. Valljuk, hogy a dizájn nem stílusirányzat és nem is a trendiség szinonimája, hanem magatartásforma. Kritikája a megszokásoknak, az emberi élet minőségének alapegysége, társadalmi jelenség – véli a MOME rektora.
– Ez a beruházás is ezt az üzenetet hordozza magában. A cél, hogy a dizájn legitimitása mindannyiunk életét segítse, hasonlóan a fejlettebb társadalmakhoz. A fejlesztési program kidolgozásánál a nemzetközi folyamatokat is figyelembe vettük. Egyetlen versenypálya van, a nemzetközi. 2006 óta mindent ennek rendeltünk alá, mindent ennek fényében próbáltunk megvalósítani. A beruházás nagyságrendje a nemzetközi érdeklődés figyelmét is felkeltette. Ahhoz, hogy működőképes legyen egy ország, egy társadalom és valóságosan is jelen legyen Európa térképén, ahhoz lépéseket kell tennie. Ez európai üzenet a világnak egy olyan országból és szellemi műhelyből, amelynek a falai között rajzolgatott a bácsborsódi Moholy-Nagy és ahol megszületett a világ legismertebb tárgya, a Rubik-kocka – nyilatkozta Kopek Gábor a Magyar Nemzetnek adott interjújában.