Tudásközpont és kreatív bázis épül a MOME-n

Gigaberuházás a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME). A rektort kérdeztük.

Makrai Sonja
2014. 01. 21. 17:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kopek Gábor nyolc éve vezeti a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet. Ez idő alatt a névváltoztatást követően számos radikális szakmai átalakuláson esett át az intézmény, amelyet 2012-ben a Domus magazin egyedüli magyarként Európa száz kulturális intézménye közé választotta.

Az egyetem Kopek vezetése alatt hosszú távú együttműködést kötött a Mercedes–Benz-cel, amelynek hozadéka, hogy a diákok tíz éve meghatározó szereplői a nagy presztízsű autógyár tervezési folyamatainak. Tavaly év végén partnerségi megállapodást írtak alá a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.-vel, illetve a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával átadták az Új Médiakultúra Kreatív Műhelyt. Sőt az egyetem a kreativitás és innováció területén felmutatott nemzetközi sikereinek, illetve elismertségének köszönhetően tavaly ősszel kiemelt felsőoktatási intézményi címet kapott.

De az egyik legnagyobb méretű oktatási beruházás is a itt valósulhat meg. Tavaly októberben ugyanis nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánították a Kopek Gáborék által kidolgozott hosszú távú fejlesztési programot, amelynek részeként 10,6 milliárd forintból 2018-ra Európa egyik vezető művészeti kutató-fejlesztő műhelyévé és képző centrumává válhat az intézmény.

A komplex program keretében először megvalósul a Műhelyház, a Műteremház és a Médiaház, azt követően pedig a kutatóbázist és tudásközpontot befogadó épületegyüttes. Ezzel párhuzamosan megújul a zugligeti campus épületállománya, beleértve a korszerű eszközparkot is.

– A MOME portfóliója – médiaművészet, építőművészet, dizájn, elmélet – Magyarországon egyedülálló, de nemzetközi összehasonlításban is kimagasló. Arra törekszünk, hogy amit csinálunk, érthetővé váljon a magyar társadalom számára is. Valljuk, hogy a dizájn nem stílusirányzat és nem is a trendiség szinonimája, hanem magatartásforma. Kritikája a megszokásoknak, az emberi élet minőségének alapegysége, társadalmi jelenség – véli a MOME rektora.

– Ez a beruházás is ezt az üzenetet hordozza magában. A cél, hogy a dizájn legitimitása mindannyiunk életét segítse, hasonlóan a fejlettebb társadalmakhoz. A fejlesztési program kidolgozásánál a nemzetközi folyamatokat is figyelembe vettük. Egyetlen versenypálya van, a nemzetközi. 2006 óta mindent ennek rendeltünk alá, mindent ennek fényében próbáltunk megvalósítani. A beruházás nagyságrendje a nemzetközi érdeklődés figyelmét is felkeltette. Ahhoz, hogy működőképes legyen egy ország, egy társadalom és valóságosan is jelen legyen Európa térképén, ahhoz lépéseket kell tennie. Ez európai üzenet a világnak egy olyan országból és szellemi műhelyből, amelynek a falai között rajzolgatott a bácsborsódi Moholy-Nagy és ahol megszületett a világ legismertebb tárgya, a Rubik-kocka – nyilatkozta Kopek Gábor a Magyar Nemzetnek adott interjújában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.