Alain Resnais halálára

Kilencvenegy éves korában meghalt Alain Resnais filmrendező, a francia újhullám kulcsfigurája.

Kárpáti György
2014. 03. 02. 17:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vélhetően a filmkészítők álmát élhette meg Alain Resnais, aki ötvenéves pályafutással a háta mögött élete utolsó pillanatáig rendezhetett, sőt mi több, gyakorlatilag a csúcson távozott az élők sorából. A francia újhullám Godard és Truffaut mellett legnagyobb alakja, az úgynevezett balpartos mozgalom úttörője szombaton 91 éves korában hunyt el, s tökéletesen keretbe foglalta pályafutását: 1959-es első filmjét, a Szerelmem, Hirosimát Cannes-ban, utolsó filmjét, a Szeretni, inni és énekelnit Berlinben jutalmazta FIPRESCI-díjjal, a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége.

Resnais mindig is a filmről való progresszív gondolkodásával hívta fel magára a figyelmet, a filmnyelv nagy kísérletezőjeként minduntalan kereste a hagyományos tér-idő kezeléstől eltérő történetmesélést. Ezzel lett világhírű gyakorlatilag első játékfilmrendezésével, a Szerelmem, Hirosimával is.

Az 1922-ben a bretagne-i Vannes-ban született francia filmes kezdetben az irodalom iránt érdeklődött, majd tinédzserként kezdett el filmeket készíteni. 1943-ban a párizsi Filmművészeti Főiskolára iratkozott be, filmes pályafutását pedig vágóként kezdte, majd számtalan rövidfilm és dokumentumfilm rendezésével készült játékfilmes bemutatkozására. Az ötvenes évek közepén aktívan részt vett a modern filmről való diszkusszióban, így közeledett mindinkább a szerzői filmkoncepció-elmélethez, és a szerzői filmkészítés gondolatához.

Az 1959-ben indult nouvelle vague-ban kulcsszerepet játszott, Francois Truffaut Négyszáz csapása és az ő Szerelmem, Hirosimája forgatta ki a sarkaiból a hagyományos filmkészítést Cannes-ban. Filmje utóbb még Oscar-jelölést is kapott az eredeti forgatókönyv kategóriában, valamint felfedezte a filmszakmának a főszereplő Emmanuelle Rivát.Második játékfilmje, a Tavaly Marienbadban még radikálisabb elbeszélésmóddal sokkolta a közönséget: a velencei versenyprogramban szereplő alkotása 1961-ben Arany Oroszlán-díjat nyert, és forgatókönyvét ismét Oscar-díjra jelölték.

Resnais ezt követően tovább feszegette az időkezelés filmes határait a Muriel című alkotásában, majd a Jorge Semprun forgatókönyve alapján készült A háborúnak vége című filmdrámával aratott sikert – valamint filmje újabb forgatókönyv-Oscar-jelöléssel gazdagodott. Pályafutása során a világ legnagyobb fesztiváljai versengtek kegyeiért, Cannes-ban, Berlinben, Velencében, Locarnóban is igazi hősként köszöntötték.

Legutolsó, Szeretni, inni és énekelni című filmje jól összegzi teljes pályafutását: Resnais egy színpadias kísérleti filmmel érkezett a német fővárosba, és a berlini fesztivál alapítójának nevét viselő Alfred Bauer-díjjal gazdagodott a kritikusok elismerése mellett, amit azoknak a filmeknek ítélnek oda, amelyek a mindenkori zsűri szerint új perspektívákat nyitnak a filmművészetben.Berlinbe betegsége miatt már nem utazott el, s családja körében hunyt el szombaton. Halálával a klasszikus modern film megteremtőinek egyik utolsó legendája távozott, aki már életében a filmtörténet egyik megkerülhetetlen krónikásaként vált tananyaggá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.