Artfilmek és kommerszek flúgos futama a moziban

Kilenc (!) új mozibemutató jut a hétre: friss Oscar-díjas, magyar mozi, artfilmek és kommerszek flúgos futama.

kgy
2014. 03. 06. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2006-ban hatalmas sikert aratott a Frank Miller véres képregényéből készült 300, amelyben Gerard Butler a kamerák előtt, Zack Snyder pedig a kamerák mögött őrjöngött – a szó pozitív értelmében. Akkor a 65 milliós gyártási költségre világszerte 456 milliós mozibevétel volt a válasz, így igazából nem az volt a kérdés, lesz-e folytatás, hanem az, hogy mikor.

Nos, nyolc évvel később Butlert az ausztrál Sullivan Stapleton váltja, aki az Animal Kingdom után kapott nemzetközi hírnevet. Az ősgonosz Xerxész mellett az Eva Green alakította boszorkány vezeti a perzsa seregeket, a túlerő ellen pedig Themisztoklész irányítja a helléneket.

A 300 – A birodalom hajnala olyan, mint a 300, csak Gerard Butler és Snyder nélkül.

Tavaly Berlinben a Fórum szekcióban volt a világpremierje Az ártatlanság virágainak, ahol a Nemzetközi Artmozi Szövetség díját nyerte el a film. Ezt követően számos fesztiválon nyert további díjakat, Szarajevóban mindjárt hármat (legjobb film, színésznő és ismét az artmozik CICAE-díja), valamint Grúzia hivatalos Oscar-nevezettje volt a film.

Története a kilencvenes évek elején játszódik Tbilisziben, és két tinédzserlány felnőtté válásának rögös útját ismerhetjük meg. Realista, drámai, emlékezetes, roppant erős színészi alakításokkal.

Dyga Zsombor, a Köntörfalak, a Tesó és a Kész cirkusz! rendezője ezúttal szkeccsfilmet készített, amelyben az egyes epizódok központi témája a kanapé. Számos ismert művész, mások mellett Kerekes Vica, Fullajtár Andrea, Gyabronka József, Anger Zsolt és Rába Roland is feltűnik a filmben. Írásunk a Couch Surfről itt olvasható.

A B vonalból előlépett mozibemutató, földi apokalipszissel, amely után emberek egy csoportja elhagyja a Földet. Később egy ismeretlen bolygón zuhannak le, ahol földönkívüli lények támadnak rájuk.

Itthon érzésem szerint a Britain’s Got Talent Susan Boyle-lal és az Attraction látványszínházzal került az érdeklődés középpontjába, az első világsztárt viszont 2007-ben adta a tehetségkutató a nagyvilágnak.

Paul Potts sikerhez vezető kanyargós útjáról szól A hang ereje, amelyben Velence, Pavarotti, a szerelem és mobiltelefonkészülék-bolt is szerepet játszik. Megható jelenetek, dráma és happy end Az ördög Pradát visel és a Marley meg én rendezőjétől, David Frankeltől.

A spanyol Bridget Jonesként reklámozzák a nőnapra időzített spanyol romantikus vígjátékot, amelynek hősnője három exének a lagziját szerencsétlenkedi végig, és közben még arra is kell összpontosítania, hogy azért ő is révbe érjen. Mindezt mediterrán humorral, a csodás spanyol tájjal a háttérben, miközben a latinos temperamentumban és zenében sincs hiány.

Tavaly Cannes-ban az Un Certain Regard versenyszekcióban mutatták be az Idegen a tónál című francia drámát, amely rendező díjat nyert a programban. A történet két férfi szerelméről és drámájáról szól Alain Guiraudie rendezésében.

Három Oscar-díjjal jutalmazta az amerikai filmakadémia a Mielőtt meghaltam című alkotást, amely fantasztikus alakításokat és kőkemény drámát tartogat a nézőnek. A megtörtént eseményeken alapuló film a teljes beleélés színészi játékának himnusza: rég látott őszinte és emlékezetes mozi.

A Mielőtt meghaltamban Matthew McConaughey jó nebuló, aki holtsoványra fogyott az AIDS-ben haldokló Ron Woodroof hiteles eljátszásáért. Ami viszont sokban megkülönbözteti a hasonlóra vállalkozó társaitól, hogy nála a fogyás nem a cél, csupán eszköz volt a még színesebb színészi repertoárban. McConaughey szép lassan lépett el a hollywoodi szépfiú, a romkomok ünnepelt playboya figuráktól, és néhány éve nagyon komoly művészi erőfeszítéseket tett a szakmai előrelépés érdekében. Mára pedig egyértelműen korosztálya egyik legjobb művészévé vált, aki képes kaméleonként a legaljasabb, legotrombább karakterek bőrébe bújni, csak azért, mert ezt nem várná tőle az ember.

Homofób nőfalót sokat láttunk már a vásznon, olyat is, aki az AIDS-et nem férfitől kapja el nemi úton. A nyolcvanas években megtörtént esemény adaptációjában McConaughey mégis két perc alatt uralni kezdi a vásznat, irányítja a kamerát, vonzza a tekintetet. Gesztusai, tettei és karizmája olyan hitelességgel tölti meg a teret, hogy a tárgyi környezet transzformálása már szinte szükségtelenné is válik.

Ráadásul még egy csodás játszótársat is kap Jared Leto személyében, aki négyévnyi szünet és rockzene után tért vissza a vászonra egy homoszexuális férfi karakterével, s mindjárt Oscar lett a jutalma. A harmadik Oscarját a sminkért kapta az év egyik legjobb amerikai filmje.

És ismét egy tinik körében népszerű irodalmi bestseller filmadaptációja érkezett a mozikba. Ezúttal Richelle Mead hatkötetesének első darabja igyekszik betölteni az Alkonyat után keletkező űrt. A Vámpírakadémia fiatalos fantasy dampyrokról, halhatatlan vámpírokról (strigák), vámpírakadémiáról és rendhagyó diáklétről.

Amerikában már bukott, így folytatása nem várható, akit érdekel a téma, ezzel a filmmel kell kárpótolnia magát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.