Botrány a Noé bemutatója körül

Csütörtökön kerül a mozikba Darren Aronofsky Noé című, már a bemutató előtt nagy vihart kavaró filmje.

Grund
2014. 03. 26. 14:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 130 millió dolláros produkció a Bibliából ismert történetet meséli el az emberről, akit Isten arra választott ki, hogy a történelem legnagyobb mentőakcióját hajtsa végre, mielőtt az özönvíz mindent elpusztítana a Földön. Ám a Russell Crowe főszereplésével készült filmet még be sem mutatták Észak-Amerikában, máris hatalmas viták szökőárja borította el. Keresztény csoportok a bibliai történet laza kezelése miatt ágálnak, egy sor iszlám világbeli országban pedig már be is tiltották a produkciót. A Paramount filmstúdió azonban a marketingkampányhoz több egyházi csoport vezetőjének támogató nyilatkozatát is megszerezte.

Russell Crowe a The Daily Telegraphban arról beszélt: készültek a viharos fogadtatásra. „Ezt a történetet minden vallási szöveg tartalmazza. Noé a Koránban is szerepel. A világ nem vallásos lakossága is ismeri az özönvízmondát. Őszintén szólva, mivel a muzulmán vallásban tiltott a Próféta ábrázolása, nem ért váratlanul, hogy néhány iszlám országban betiltották a filmet” – mondta az Oscar-díjas ausztrál színész.
Crowe ugyanakkor hozzáfűzte, hogy a film elsősorban a vallásos hitről szól, arról, hogy „hisz-e az ember, vagy nem”.

A speciális effektusokkal rendkívül látványossá varázsolt moziban Anthony Hopkins Metúselah, a Harry Potter-sztár Emma Watson pedig Noé egyik menyének, Ilának szerepében jelenik meg.
A Fekete hattyúért Oscar-jelöléssel jutalmazott, magát ateistának valló Aronofsky „a valaha készült legkevésbé bibliai bibliai filmnek” nevezte alkotását. Egy premier előtti filmismertetés szerint Isten nevét ki sem mondják a filmben.

A Paramount filmstúdió szokatlan módon „magyarázó üzenettel” egészítette ki a fim marketingcsomagját. Ebben óvatosan úgy fogalmaznak, hogy miközben a munkát Noé története ihlette, a rendező élt a művészi szabadsággal. Egyúttal hangsúlyozták: úgy vélik, hogy a film hű maradt az eredeti történet lényegéhez, értékeihez és egészéhez.

A stúdió által szorgalmazott előzetes tesztvetítések során akadtak, akik kifogásolták, hogy Aronofsky nem ragaszkodott eléggé az Ótestamentum szövegéhez, és Noét a környezetvédelem kereszteslovagjaként ábrázolja, hogy az apokalipszis világi ökológiai üzenetét tolmácsolja. Aronofsky nem rendelkezett a végső vágás jogával, így kénytelen volt kompromisszumot kötni a stúdióval, és a végső változathoz végrehajtotta a kívánt módosításokat.

A rendező nem is tagadta, hogy nem fehér szakállú megmentőként lebegett a szeme előtt Noé alakja: változtatni akart a Noéról kialakult képen. „Az első dolog volt, amit Russellnek megígértem: nem filmezlek egy lakóhajón két zsiráffal a hátad mögött” – idézte fel hozzáfűzve, hogy „Russell Crowe szuperhősként jelenik meg, olyan férfiként, aki egy hihetetlenül nehéz feladat előtt áll és felül kell kerekednie”.

Aronofsky a The Hollywood Reporternek nyilatkozva arról is beszélt, hogy a filmet kezdettől mindenkinek szánta: a nem hívőknek egy fantasztikus világot akart bemutatni, amelyre nem számítottak a nagymamáik vasárnapi iskolai emlékei nyomán, de azokhoz is szólni akart, akik nagyon komolyan veszik a vallást.

A rendező elárulta, hogy egy régi tanítónőjét is meghívta a forgatásra, aki 13 éves korában a legnagyobb hatással volt rá, és akinek angol órájára elkészítette azt a békéről szóló költeményt, amivel megnyert egy ENSZ-versenyt. A tanárnő apró szerepet is kapott: Crowe egy jelenetében alakított egyszemű öregasszonyt.

A premier előtt a filmstúdió és maga Crowe is igyekezett elérni, hogy Ferenc pápa személyes kihallgatáson fogadja a stáb képviselőit, illetve tekintse meg a filmet, de a Vatikán ezelől elzárkózott, mert meg akarták akadályozni, hogy az egyházfő személyét marketingcélokra használják fel az alkotás népszerűsítésében. A színész végül a múlt héten Aronofskyval együtt Ferenc pápa általános audienciáján vett részt a római Szent Péter téren.

A Noé nem az első bibliai témájú hollywoodi mozi, amely hasonló kritikák kereszttüzébe került: a Charlton Hestonnal forgatott Ben Hur és Tízparancsolat szintén nagy vihart kavart. A Noé-történet ráadásul rendkívül röviden szerepel a Szentírásban, a Teremtés könyvének soraihoz ragaszkodva mindössze egy tízperces film kerekedett volna ki.

A Noét csütörtöktől vetítik a magyar mozikban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.