Csak bízni tud az ember abban, hogy a magyar kritikusok felheccelt tömege nem veti magát vérszomjas dühvel a magyar film legújabb, gyenge hajtására. Persze az is elgondolkodtató lenne, ha a magyar kritikusok többsége meleg szavakkal méltatná a Couch Surf című új magyar mozit, hiszen a film kétségbeejtően rossz. De most nem erről van szó.
Amit a rendező Dyga Zsombor kínál az maga a hagyományőrzés, a nagybetűs kulturális értékmentés, és ilyenformán méltán tarthat számot a kíméletre és a megértésre. Ki ne fürkészné kíváncsi tekintettel és a távoli korok izzadságszagú, dolgos napjainak kijáró elismeréssel dédanyáink mángorlóját vagy a rozsdamarta sparheltet a szentendrei Skanzenben? Persze jó érzés utána hazaautókázni, és befeküdni az atkamentesített biopárnák közé és élvezni a központi fűtést, hiszen kevesen vagyunk, aki döngölt agyagpadlón szeretnének jógázni vagy vánkoson kuporogni DVD-nézés közben. De ettől még a skanzen nemes küldetést tölt be.
A film megdöbbentést kelt
Fotó: UIP-Duna Film
Ahogy Dyga filmje is. Már-már karikaturisztikus igyekvéssel és hibáit megejtő őszinteséggel kínálva fel emlékeztet arra, hogy a kevés tiszteletreméltó példától eltekintve milyen is volt a magyar filmkészítési virtus a sokak által elátkozott új magyar filmtámogatási rendszer előtti években. Amikor még nem feltétlenül volt annyira fontos, hogy a történet épkézláb legyen, elég volt, ha minden képkockáján érződött, akár még mondhatna is valami fontosat, de inkább majd máskor. A jól kidolgozott forgatókönyv, a feszes cselekményvezetés, a jól instruált színészek fegyelmezett játéka mind csak habókos és megvetendő hollywoodi cafrangnak tűnt azokban a daliás időkben, amikor ilyen nagyon mélyről kellett és lehetett még felhozni a semmiből világot teremtő romantikus rendezőhéroszoknak a filmművészet esszenciáját.
Ám úgy tűnik, tetszik vagy sem, ezek az idők elmúltak. És bár túlzás lenne azért diadalmenetről beszélni az elmúlt időszak biztató példái – A nagy füzet, Isteni műszak, Coming out, Megdönteni Hajnal Tímeát – kapcsán, a Coach Surf végtelennek tűnő filmideje jó lehetőséget kínál az embernek arra, hogy eltöprengjen: azért talán mégsem ördögtől való gondolat, hogy mostanság a magyar filmesek mintha egyre feltűnőbben törekednének arra, hogy kitalálják, mitől áll össze egy film, mi működteti a sikeres filmes műfajokat és milyen gyerekbetegségeket kellene végre kinőnie a magyar filmiparnak.