Coach Surf: magyar film már rég volt ilyen rossz

A magyar film állatorvosi lova kocog be a héten a mozikba: itt a Coach Surf. De adóforint legalább nem bánja.

Szathmáry István Pál
2014. 03. 06. 7:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak bízni tud az ember abban, hogy a magyar kritikusok felheccelt tömege nem veti magát vérszomjas dühvel a magyar film legújabb, gyenge hajtására. Persze az is elgondolkodtató lenne, ha a magyar kritikusok többsége meleg szavakkal méltatná a Couch Surf című új magyar mozit, hiszen a film kétségbeejtően rossz. De most nem erről van szó.

Amit a rendező Dyga Zsombor kínál az maga a hagyományőrzés, a nagybetűs kulturális értékmentés, és ilyenformán méltán tarthat számot a kíméletre és a megértésre. Ki ne fürkészné kíváncsi tekintettel és a távoli korok izzadságszagú, dolgos napjainak kijáró elismeréssel dédanyáink mángorlóját vagy a rozsdamarta sparheltet a szentendrei Skanzenben? Persze jó érzés utána hazaautókázni, és befeküdni az atkamentesített biopárnák közé és élvezni a központi fűtést, hiszen kevesen vagyunk, aki döngölt agyagpadlón szeretnének jógázni vagy vánkoson kuporogni DVD-nézés közben. De ettől még a skanzen nemes küldetést tölt be.

A film megdöbbentést kelt

Fotó: UIP-Duna Film

Ahogy Dyga filmje is. Már-már karikaturisztikus igyekvéssel és hibáit megejtő őszinteséggel kínálva fel emlékeztet arra, hogy a kevés tiszteletreméltó példától eltekintve milyen is volt a magyar filmkészítési virtus a sokak által elátkozott új magyar filmtámogatási rendszer előtti években. Amikor még nem feltétlenül volt annyira fontos, hogy a történet épkézláb legyen, elég volt, ha minden képkockáján érződött, akár még mondhatna is valami fontosat, de inkább majd máskor. A jól kidolgozott forgatókönyv, a feszes cselekményvezetés, a jól instruált színészek fegyelmezett játéka mind csak habókos és megvetendő hollywoodi cafrangnak tűnt azokban a daliás időkben, amikor ilyen nagyon mélyről kellett és lehetett még felhozni a semmiből világot teremtő romantikus rendezőhéroszoknak a filmművészet esszenciáját.

Ám úgy tűnik, tetszik vagy sem, ezek az idők elmúltak. És bár túlzás lenne azért diadalmenetről beszélni az elmúlt időszak biztató példái – A nagy füzet, Isteni műszak, Coming out, Megdönteni Hajnal Tímeát – kapcsán, a Coach Surf végtelennek tűnő filmideje jó lehetőséget kínál az embernek arra, hogy eltöprengjen: azért talán mégsem ördögtől való gondolat, hogy mostanság a magyar filmesek mintha egyre feltűnőbben törekednének arra, hogy kitalálják, mitől áll össze egy film, mi működteti a sikeres filmes műfajokat és milyen gyerekbetegségeket kellene végre kinőnie a magyar filmiparnak.

Mert az láthatóan nem működik, amit a Coach Surf alkotói kigondoltak. Hogy annyi a nagy ötlet: csinálunk önálló epizódokból álló intellektuális szkeccsfilmet, aminek a vezérmotívumát az jelenti majd, hogy kanapé. Meg belerakunk jó sok jó színészt Nagy Zsolttól Fullajtár Andreán át Elek Ferencig, akik fegyelmezetten kínlódják elő magukból a túlírt, erőltetetten laza vagy csak szimplán szellemtelen párbeszédeket, amik olyanok, mintha egy a kilencvenes évekből egy időhurok segítségével idekerült Tarantino-rajongó filmklubszervező írta volna őket.

A film ezekkel a lötyögő párbeszédekkel, erőltetett pillanatokkal és képiségével együtt nagyjából annyi valóságélményt kínál a nézőnek, mintha egy IKEA-áruház bútorosztályán nézné az Éjjel-nappal Budapest legkínosabb jeleneteinek pantominfeldolgozását. Tényleg érthetetlen, hogy a forgatókönyvet társszerzőként jegyző alkotók miért gondolták azt, hogy a filmbéli jelenetek majd működni fognak. Hogy a néző értékelni fogja, hogy amikor a lomtalanításos jelenetet nézi (egy nő visszaszerzi a lomtalanításból a régi kanapéját, majd dobja a basáskodó pasiját, aki a kanapét kidobta és közben jól összemelegszik a megértő lomissal), akkor a túlbuzgó alkotói szándéknak köszönhetően folyamatosan a retinájába bokszolják, hogy ez most, érted, a toleranciáról meg az előítéletekről szól.

Vagy hogy tényleg fenntartható a lélektani feszültség egy olyan jelenetben, ahol öt másodperc után tudjuk: a szerencsétlen pacák, aki a csinos pszichológusnőhöz érkezik, annak régi osztálytársa, és most majd egy több évtizedes sérelem lesz itt megtorolva, csak előbb túl kell jutni a bántóan életidegen és rossz ritmusú beszélgetésen.

Magyar társadalmi tabló egy kanapén

Fotó: UIP-Duna Film

És akkor a nagy rendszerkritikai bohózatról még nem is beszéltünk, ahol egy képzeletbeli hivatalnok vezetője íratja újra az állásra jelentkező csinovnyikkal az életrajzát, mert túl sablonosnak találja a rendezett családi életet a sok gyerekkel meg az unalmasan kispolgári életstílust. Helyette gyerekkori molesztálást és alkoholista szülőt javasol, hogy drámaibb legyen a hatás.

Túl azon, hogy a szöveg írója szerint nagyjából így néz ki egy nevetséges kormányhivatalnok életvilága, azért a humornak ez a sekélyes volta tényleg elkeserítő. Talán nem ártana megszerezni egy hajszálat Sas Józsi üstökéről, mert a népszínműves falunapi nevettetés hagyományának klónozás nélkül nem sok esélye van a túlélésre, ha ilyen epigonok kívánják folytatni, ráadásul ilyen intellektuálisnak szánt erőlködéssel súlyosbítva. Szomorú, hogy mindezt egy magyar film kapcsán kell leírni, bár tény, hogy legalább magyar adóforintok nem bánták a kalandot, hiszen a Coach Surf a Nemzeti Filmalap támogatása nélkül jött létre. És szomorú mindezt leírni, hiszen az alkotói erőfeszítéseket lehetőség szerint tisztelni illik. De tisztelni kell a nézőket is.

(Coach Surf. Színes, magyar vígjáték, 84 perc, 2014. Rendező: Dyga Zsombor. Forgalmazó: UIP-Duna Film)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.