Galaxist ugrott a Dorothy

Az első teljes fesztivál- és klubszezon után megjelent a háromtagú lánybanda, a Dorothy első stúdióalbuma.

Balogh Roland
2014. 03. 17. 11:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mozgalmas évet zárt a Dorothy, amelynek megkoronázásaképpen a minap megjelent a banda első nagylemeze, a Fejjel lefelé. Legutóbbi találkozásunk óta a zenekar körül igencsak felpörögtek az események, a beszélgetésre is egy élő tévéfelvételről érkeztek. A lányok – Dodo (Gere Dorottya – ének, basszus), Brigi (Blahó Brigitta – gitár) és Klo (Kovács Klaudia – dob) – első, teljes éjszakás albumából egyébként a fellépéseikről megszokott dinamikus, elemi erejű rock’n’roll érzés sugárzik. Persze a jó értelemben vett egyszerű, karcos, fesztiválos-toporzékolós, „nesze nektek” hangzás a korongon letisztult formában köszön vissza.

A korábban felvett és az internetre is felkerülő négy nótájuk (Fejjel lefelé, Szívparancsolat, EPU (Egy pofon után) és Csajok, Pasik, Rock&Roll) mellé újabb öt, hangulatában hasonló dal érkezett még, illetve egy feldolgozás. A nyáron hallható – például a Tankcsapda Magzat a méhben számát nőként előadva, elénekelve igencsak pikánsnak számító – feldolgozásaik után külön kíváncsi voltam, miért pont az Ezt egy életen át kell játszani című Presser Gábor–Sztevanovity Dusán darab került fel végül az albumra. A lányok szerint azért erre esett a választásuk, mert a szövegvilága közel áll hozzájuk, és még ha valaki nem szereti a rockzenét, akkor is ismeri ezt a dalt.

A teljes anyagot mintegy tíz nap alatt vették fel a törökbálinti SuperSize Recording stúdiójában: öt nap volt a zenei alapokra, és ugyancsak öt nap az énekre. A lányok közösen szállítják a témákat, ha valaki, mondjuk, megálmodik éjjel valamit, akkor sebtében viszi is az első próbára. „Volt olyan, hogy már egy teljes számmal érkeztünk meg” – mondta Klo. A szövegírásra a legvégén kerül sor, mikor már sejtik, milyen hangulatú dalról is lesz szó. A témákat is közösen csiszolják össze, majd ha ez megvan, összepróbálják a ritmussal, ezt követően stilizálják a szöveget, a munkában pedig nem maradnak egyedül, van, aki ebben is szívesen segít nekik.

A csajok amúgy már jól bírják a kiképzést. Beleszoktak a folyamatos terhelésbe, az ének felvételének utolsó napján is a stúdióból mentek fellépni. Igaz – mint mondják – egyelőre még nincs nap mint nap, vagy minden másnap koncert, általában heti egy bulit nyomnak le, nyár végén azonban előfordult egy három fellépéssel tarkított hetük is, ami kellemesen húzós volt. A kezdeti lámpaláz is átalakult fellépés előtti jóleső drukká, ami az első szám után átlép egyfajta színpadi nyugalomba. Persze előfordultak vicces szituációk, amikor gyorsan kellett reagálni. „Volt olyan fesztivál, ahol kihúzódott a gitáromból a kábel, meg olyan fellépés is, amikor a szám feléig nem lehetett belőlem hallani semmit, mert valami miatt a vezeték nélküli adó nem vette a jelemet” – mesélte Brigi. Dodo szerint azonban a közönség mindig jól reagálta le az ilyen helyzeteket, és külön üdvrivalgás volt, amikor végül újra berobbant a gitár.

A lányok közben a negatív kritikákhoz is hozzászoktak. „Sose felejtjük el az első beszólós kommentünket, ami a videónkhoz érkezett, és mindössze így szólt: Ez sz r!” – mesélték nevetve. Az már külön pikáns a sztoriban, amikor az egyik koncertjükön már a bejáratnál megpillantották az illetőt, aki nem mellesleg az első sorban ugrálta végig a fellépést. Ugyancsak nevetve beszéltek arról, hogy megfigyelték, minden koncertjükön akad egy olyan „féltékeny barátnő”, aki karba tett kézzel, szúrós tekintettel szuggerálja őket az első sorból, miközben a pasija mögötte tombol.

Komoly dolgokra terelve a szót, a lányok arról is meséltek, hogy sokan azt hiszik, minden az ölükbe hullott, a Road turnéra vitte őket, játszottak a Tankcsapda előtt is, miközben az egész mögött nagyon kemény munka, elkötelezettség és megannyi kompromisszum, illetve lemondás áll. „Hárman három különböző helyen lakunk, Dodo Gyöngyösön, Brigi Domoszlón, én pedig Lőrinciben; így egyeztetjük össze a próbákat, amik vagy nálam, vagy Briginél vannak, állandóan utazunk, és mindehhez hozzájön, hogy egy cuccunk van, amit mindig cipelni kell magunkkal” – érzékeltette a napi rutint Klo. Ennek megfelelően a lányok eleve olyan munkahelyet keresnek, olyan melót vállalnak el, ahol megértik azt, hogy nekik ott a zenekar, és mindaz, ami ezzel jár: próbák, stúdió, fellépések.

Kérdés persze, ezt hogyan tolerálja egy férfi. „Leginkább sehogy, nagyon nehezen, talán olyasvalaki, aki maga is legalább amatőr szinten zenél, és tudja, mi mindennel jár ez” – vélik a lányok, akik szerint lassan ők is abba a korba lépnek, amikor jó lenne már egy kisbaba. Azért persze nem adják fel ebbéli vágyaikat sem, ahogy Klo fogalmaz, az lenne a legviccesebb, ha egyszerre lennének terhesek, és kismamapocakkal csinálnának egy babaalbumot. Az anyaságot összeegyeztethetőnek tartják a kemény rockercsaj–zenész attitűddel. Ráadásul mindezt nem a skandináv, „apa otthon marad a babával” családmodell keretében, hanem a leendő gyerekekkel ők szeretnének foglalkozni azok születésétől fogva.

A Dorothy egyébként most szombaton a budapesti Barba Negra klubban ad lemezbemutató koncertet. A zenekar hétköznapjait pedig itt lehet nyomon követni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.