Akár egy vérbeli alakváltó, úgy az egyre népszerűbb első magyar vámpírsorozat álneves írónője is kettős életet él. Gaura Ágnes családanyaként és komoly bölcsészettudományi háttérrel vágott bele a pályaelhagyó egyiptológusból a magyar Vámpírkutató Intézet szakképzett munkatársává avanzsált Borbíró Borbála kalandjainak megírásába. Hogy jól döntött, az is mutatja, hogy az irodalmi bloggerek által életre hívott Magyar Könyvek Viadala Az év írónője kategóriájában idén bekerült a legjobb öt közé.
– Bár mostanában mintha lankadna a vámpírtörténetek népszerűsége, azért a műfaj a vérszívókhoz hasonlóan mindig újjászületik egy-egy sikerkönyvnek vagy filmadaptációnak köszönhetően. A zsáner népszerűsége már csak azért is érdekes kérdés, mert a zombiműfaj mintha sokkal jobban illeszkedne a tömegtársadalmak korához, mint a nagyon is romantikus vámpírok kalandjai. Miből fakad ez a szűnni nem akaró érdeklődés a vérszipolyok iránt?
– Amikor vámpírokról írunk, azt fogalmazzuk meg, mi tehet egy emberi lényt embertelenné, vagyis nem annyira a természetfelettiről értekezünk, mint inkább az emberről. Épp ezért a vérszívók nem mennek ki a divatból, épp csak újraértelmezzük őket. Koronként változik, hogy a deviáns, a normától eltérő magatartás milyen aspektusát hangsúlyozza egy-egy szerző. Ebben a különbözőségben értelmezzük saját magunkat: a vámpír egyszerre vallhat legmélyebb félelmeinkről és legtitkosabb vágyainkról. A romantikus vámpírregények a titkos vágyakat célozzák, és ez nyilván minden korban megtalálja a maga olvasótáborát, de az én vámpírjaimnak ehhez nem sok közük van. A tömegtársadalom „zombi” jellege, amire a kérdése utal, kifejezhető a vámpírok lélektelenségével; én még teszek ebbe egy csavart, és a társadalom bizonyos szegmenseit lélektelenebbnek mutatom, mint magát a vámpírtársadalmat. Alapvetően az emberekről szólnak az írásaim, nem pedig a vámpírokról. A vámpír írói eszköz a minket körülvevő világ abszurd mivoltának leírására. Ráadásul a zombikhoz az intellektus hiányát, míg a vámpírokhoz – az örök életből adódóan – a tapasztalatot asszociáljuk, így az utóbbiak alkalmasabbak arra, hogy komplex karakterként jelenjenek meg, és például a múlt érdekességeivel szórakoztassanak minket.