– Izgalmas, és csöppet sem magától értetődő téma a világkiállítások magyar részvételét kutatni. Hogyan került kapcsolatba vele?
– Rendeztem annak idején egy kiállítást a munkahelyemen, a Nemzeti Múzeumban Tudós magyarok, akik a XX. századot csinálták címmel. Anyaggyűjtés közben rábukkantam Eötvös Lorándnak az 1900-as párizsi világkiállításon nyert érmére, majd kiderült számomra, hogy Jedlik Ányos 1855 és 1873 között több világkiállításon is remekül szerepelt találmányaival. Számos magyar találmány mérettette meg magát ilyen módon. Véletlenül éppen ebben az időben olvastam egy életrajzi könyvet is Munkácsy Mihályról, róla viszont eléggé közismert, hogy nagydíjat nyert Párizsban 1878-ban. Ekkor állt össze bennem a terv, hogy ezen a témán keresztül tudománnyal és művészettel egyszerre foglalkozhatok. Először persze annak néztem utána, mennyire lefedett a téma. Kiderült, szinte senki nem írt még róla, és amikor foglalkozni kezdtem vele, vagyis 2005-ben ez még inkább így volt. Végigjártam a magyar közgyűjteményeket, múzeumokat, levéltárakat és könyvtárakat, és igyekeztem minden fellelhető anyagot átnézni, de azóta is mindig kerülnek elő új dolgok. Azért is fogott meg ez a téma, mert a kutatás kezdetétől egyértelművé vált számomra, hogy a világkiállítás kérdésében nagyon korán tudatossá váltak a magyarok. Ahogy sportnemzetként mindig nagyon lelkesen készülünk az olimpiákra, körülbelül ilyen elszántsággal készültek őseink a világkiállításokra.
– Ha már olimpiai hasonlat: az is egy nemes eszme jegyében fogant, ám mégiscsak nemzetek közötti versengésként él tovább. Hogyan jelent meg ez a versengés az expók történetében, és milyen változásokon ment keresztül a világkiállítás eszméje?
– A kezdőpont 1851, ekkor rendezték az első világkiállítást Londonban. Ez az időpont nagyon közel esett a magyar szabadságharchoz és az azt követő megtorlásokhoz, úgyhogy ez esetben már önmagában az is egy csoda, hogy a magyarok részt vettek rajta. Igaz, nem állami szervezésben, hanem a művészek és iparosok egyénileg teremtették elő a kiutazás és a bemutatkozás költségeit. A világkiállítás azokban az időkben tulajdonképpen egy nagyon nagy vásárként működött, és a cégek árusítási céllal vitték ki a termékeiket, illetve megrendeléseket vettek fel. Később ez megváltozott, és a világkiállítás ipari, kulturális seregszemlévé vált. A világkiállítások fellendülése a turizmus megerősödésével együtt zajlott egyébként, hiszen a század közepén nyitottak az első Cook utazási irodák és a gyógyüdülők mellett a világkiállítások váltak a másik kitüntetett célponttá.