Meghalt Gerard Mortier, a legnagyobb operaintendáns

Meghalt Gerard Mortier belga operarendező, aki évtizedeken át meghatározta az európai opera világát.

Grund
2014. 03. 10. 11:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az életének 71. évében elhunyt, egykor színházi fenoménként emlegetett művész egyebek közt a belga nemzeti operaház, a Salzburgi Ünnepi Játékok, a párizsi és a madridi operaház intendánsa volt. Pályafutása során igyekezett forradalmasítani az opera világát, a széles nagyközönség elé vinni a korábban csak egy szűk réteg kultiválta műfajt, nagy konfliktusokat is felvállalva.

A 25 huszadik századi európai opera salzburgi bemutatásával Gerard Mortier jelentősen hozzájárult a fesztivál megfiatalításához és kortárs jellegének erősítéséhez – reagált a művészeti igazgató halálára Josef Ostermayer osztrák kulturális miniszter.

Az osztrák miniszter a huszadik század egyik legjelentősebb operaintendánsának nevezte Mortiert, aki tíz éven át – 1991-től 2001-ig – vezette a salzburgi fesztivált.

Mortier szeptemberben hozta nyilvánosságra, hogy rákkal kezelik. Ekkor a madridi operaház, a Teatro Real művészeti igazgatója volt, szerződése 2016-ig szólt. Mortier részt kívánt venni utódja kiválasztásában, az intézmény azonban a katalán Joan Matabosch személyében ki is jelölte utódját. A belga rendezőnek nem volt ínyére a döntés, úgy vélte, katalán kollégája irányítása alatt nem fog fennmaradni az ő öröksége.

A művészeti igazgatót végül indoklás nélkül menesztették posztjáról, holott három további évre szólt még a szerződése. Majd megegyezett a Teatro Reallal és Matabosch művészeti tanácsadójaként a szervezetét erősen legyengítő betegsége ellenére továbbra is dolgozott a spanyol fővárosban, hogy megóvja az általa bevezetett újításokat. Szokatlan döntései között tartják számon például, hogy nem nevezett ki fő-zeneigazgatót, hanem „vetésforgóban” dolgozott sztárkarmesterekkel.

Gerard Mortier 1943. november 25-én született a belgiumi Gentben egy pékcsaládban. A Genti Egyetemen jogot tanult, ahol 1967-ben diplomázott. 1968 és 1972 között a Flandria fesztivál igazgatójának asszisztenseként dolgozott, akkoriban első alkalommal hívta meg a Flamand Régióba a Bécsi Filharmonikusokat.

A frankfurti opera igazgatóhelyetteseként Christoph von Dohnányival dolgozott együtt 1973 és 1977 között. Ezt követően a hamburgi és a párizsi operaház, majd 1985-ig a belga nemzeti operaház, a brüsszeli La Monnaie művészeti vezetője volt. A Salzburgi Ünnepi Játékok intendánsaként 2001-ig dolgozott, majd 2002-ben átvette a Ruhr-vidéki Triennale vezetését. 2004-ben a párizsi Bastille és Garnier operaházak igazgatója lett.

Madridba tulajdonképpen véletlenül került 2010-ben. Párizsból New Yorkba akart menni, de erről végül lemondott, mert az amerikai nagyváros kettes számú operaháza, a New York City Opera a költségvetésének jelentős csökkentésére kényszerült.

Mortier azonban a súlyosan eladósodott spanyol fővárosban sem kerülhette el a gazdasági válság hatásait, az állami támogatásokat nézve ugyanis a Teatro Real Európa legszegényebb operaházai közé tartozik. Mortiernak végül így is sikerült a neves európai operaházak sorába emelnie a madridi Teatro Realt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.