Ban két évtizede veszi ki részét a humanitárius katasztrófák következményeinek elhárításából: 1995-ben a japán Kóbéban bekövetkezett földrengés, 1994-ben a ruandai fegyveres konfliktus miatt fedél nélkül maradt menekülők számára tervezett átmeneti szállásokat. Gyakran használ kartonpapír csöveket építőanyagként, mivel könnyű őket beszerezni, szállítani, emellett víz- és tűzbiztossá tehetők.
A japán építész tevékenysége nem merül ki az átmeneti szállások megteremtésében. Az olasz L’Aquilát romba döntő 2009-es földrengést követően ideiglenes előadótermet alkotott a város zenészei számára. A Japánt megrázó 2011-es földrengés és szökőár után pedig a meglévő tömegszállások szeparálását oldotta meg, hogy a családok élvezhessenek némi magánéletet. Önkéntes humanitárius munkája mellett Ban tervezte a Pompidou Központ metzi filiáléjának épületét, amelynek tetőszerkezete különösen figyelemre méltó: fagerendákból készült hullámzó karimájának íveit egy kínai kalap ihlette.
A japán Kóbéban felépített átmeneti szállások az 1995-ös földrengés után (Fotó: MTI)
A Pritzker-díjat odaítélő zsűri kiemelte Ban páratlan érzékét az anyagok megválasztásában: „Képes meglátni a szabványelemekben és közönséges anyagokban – mint a papírhengerek, csomagolóanyagok vagy szállítókonténerek – a lehetőséget, hogy új módon alkalmazza őket.” A testület a japán Szaitamában álló Meztelen házat is megemlítette: az épület külső falai két préselt szálerősített műanyag lemezből, a belső falak nejlonszövetből készültek, ezek párhuzamosan fakeretbe illeszkednek, közöttük pedig átlátszó műanyag zsákokba töltött polietilén hab biztosítja a szigetelést. A zsákokon keresztül szórt, finom fény járja át a ház belső terét. A ház új felfogásban tálalja a szoba hagyományos fogalmát, ebből kifolyólag a család életterét.
A tokiói Függönyfal háznál Ban két emelet magas fehér függönyöket alkalmazott, amelyek tetszés szerint nyitják vagy zárják az épületet a külvilág felé. A New York-i Chelsea negyedben épített Fémredőnyös házak hasonló módon egyedülálló fém redőnyrendszerrel lettek ellátva, amely szintén zárja vagy megnyitja a lakásokat a város felé. Ban a héten éppen a New York-i házban adott interjút, amelyben elmondta, hogy miközben rengeteg megbízása van magánügyfelektől, a legfontosabbnak humanitárius tevékenységét tekinti. „Ez életem fő műve” – fogalmazott.