Noé: a filmből már csak az orkok hiányoztak

Noé, a környezetvédő akcióhős és tépelődő családapa. Aronofsky filmjében van minden, mint a falusi búcsúban.

thy
2014. 03. 28. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Darren Aronofsky tehetséges és elismert rendezőként élte sokáig mindennapjait. A Rekviem egy álomért, a Fekete hattyú és A pankrátor alkotója lelkét mégis a bánat ködfátyla takarta. Csak kevesen sejtették ugyanis, hogy az egyéni hangvételű filmek alkotójaként nem csekély szakmai elismerésnek örvendő direktor nem tudja megemészteni, hogy nem ő rendezhette meg a Gyűrűk ura-filmeket. De még A hobbittal is beérte volna.

Ezért aztán csalódottságában egy-egy zajos forgatási napot követően a tolkieni világ különös lényeinek makettváltozatával játszott a rendezői lakókocsi csendes magányában. Kedvencei mindig is az entek, Középföldének ezek a kicsit nehézkes mozgású, morcos, de jó szándékú óriásfái voltak, és titokban nem mondott le róla, hogy egyszer ő is ezekhez hasonló lények virtuálisan fejlesztett seregét fogja majd irányítani a vásznon.

Töprengéséből egy eltévedt bibliaügynök zökkentette ki, és az állítólag ateista rendező hirtelen megvilágosodott. No, nem a lét és a vallások nagy kérdéseit illetően, hanem a tökéletes művészi kompromisszum tekintetében talált rá a megoldásra: tolkieni fantasyvel kevert akciófilmes családi drámát kell forgatni a Biblia egyik meglehetősen látványos történetéből. Csak így, ilyen egyszerűen.

 

Na, jó a fenti történet kitaláció, de ha valaki megnézi Aronofsky új filmjét, amit a különböző felekezeti irányokból érkező támadásoknak köszönhetően nyilván felfokozott várakozással fogad majd a közvélemény, akár még hitelt is adhat a fenti fikciónak. Azzal persze önmagában még semmi baj, hogy valaki a Bibliát választja alapanyagul, hiszen közhelyes, ám ettől még érvényes megállapítás, hogy amilyen történettípus nincs benne a Szentírásban, az nem is létezik. És Noé, a bárkaépítő kiválasztott sztorija pedig különösen jó alkalmat teremt arra, hogy látvány és érzelem, családi dráma és globális felelősségvállalás ütközzön össze, és ne tűnjön olcsó és tévéújságízű fordulatnak a „most az egész emberiség sorsa a tét” mondat.

Aronofsky láthatóan maga is így gondolta ezt, a fő hangsúlyt a maga részéről pedig a környezetvédelemre és a felelős fogyasztói magatartásra helyezte. Ez persze szíve joga, bár engem őszintén meglepne, ha az a jelenet, amikor a Noét alakító Russell Crowe lágy tekintettel arra inti meggondolatlan gyermekét, hogy ne tépkedjen le virágokat csak azért, mert azok szépek, megnövelné a nézőszámot Sting aktuális, az esőerdők megmentéséért rendezett koncertjén.

Félreértés ne essék: nem a környezetvédelem eszméjével van a gond, hanem a szájbarágós didaktikával, ami még inkább kirívó tud lenni két csatajelenet meg a tonnányi digitális effekt társaságában. De ne szaladjunk ennyire előre. Kérdés, hogy a Noé kapcsán mennyire érdemes pontról pontra végigmenni a történeten, hiszen elvileg az még a kevésbé vagy egyáltalán nem vallásos nézők körében is nagyjából ismert kell, hogy legyen. Az sem egy újságcikk feladata, hogy részletesen végigmenjünk azon, mely pontokon tér el a filmbéli cselekményszál a Bibliában olvashatótól – bár jelentősége ennek természetesen igen is van. Ám talán lényegesebb kérdés a megvalósítás mikéntje, és én itt érzek komoly gondokat Aronofsky mozija kapcsán.


A rendező egyszerre rántja le ugyanis az özönvíz elől bárkát építő, és az élővilágot megmentő családfő történetét a sültrealizmus porába és színezi helyenként ezoterikus és esztétikus értelemben egyaránt olyannyira túlzóvá, hogy ahhoz képest egy infrafénnyel megvilágított Coelho-naptár is komornak hat. Ez a kiegyenlítettség végigvonul a filmen. Az Isten által elhagyott, az emberiség bűnei miatt lezüllött világot Aronofsky helyenként kimondottan naturalistán ábrázolja, vizuálisan pedig még olyan – egyébként egész jó – gegeket is megenged magának, hogy az ősi táj néha úgy néz ki, mintha nem a teremtés után nem is olyan sokkal, hanem legalábbis egy atomháború után járnánk. Elhagyott iparvárosok, kizsigerelt bányák csúfítják el a tájat, a ruhák pedig időnként a Mad Max dresszkódját idézik.

Ezt az egészen vállalható vizuális egységet ássák alá a tarkabarka komputergrafika színes, ugyanakkor felesleges csodái, a lángtengerek és a pár másodperc alatt virágba boruló mezők. És akkor a már említett enteket idéző, sziklaemberré változott bukott angyalokról nem is beszéltem, de annyit jeleznék mindenképpen, hogy ehhez a látványhoz mindenki jobb, ha előre szoktatja magát. És ha ez nem lenne elég az idegborzoláshoz, akkor a Noé nagyapja szerepében kövérkés Gandalfként varázsolgató Anthony Hopkins látványát tényleg nehéz feledni.

Ez a kettősség áttevődik arra a konfliktusra is, ami a Jó és Rossz, vagyis Aronofsky olvasatában a fenntartható fejlődés hívei és az önző fogyasztók között élesedik. Utóbbiak egyébként Káin örökösei, vezetőjük, Tubal-cain pedig a mindenkori akarnok mintaképe, aki csak a hódításban és a „csak az az enyém, amit megszerzek” elvben hisz. Szomorú ezt mondani, de a Ray Winstone alakította figura összességében összetettebb és valósabb karakternek tűnik, mint a hol nyájaskodó, hol haragra gerjedő, hol meg elkámpicsorodó Noé. Persze a motivációja is egyszerűbb: a túlélés maga, mindenáron.


Ennél tényleg nehezebb Noé sorsa, hiszen egyrészt úgy érzi, az Úr feladattal bízta meg, csakhogy családja tagjai a legkülönfélébb igényekkel állnak elő, különösen ami az özönvíz utáni családalapítás bonyolult matematikáját illeti. De Noé hajthatatlan, és a legkevésbé sem arra törekszik, hogy minden igényt kielégítsen ezen a téren, olyannyira nem, hogy családja pusztulását egyenesen kívánatosnak tartja annak érdekében, hogy az új világban már csak az ártatlan állatok szaporodjanak és gyilkolják egymást meghitten.

Noé családi viszályai nemegyszer a magyar kereskedelmi tévéken is sikerrel futott Hetedik mennyország perpatvarait idézik, csak ott kevesebbszer került elő a kés. De a lényeg: ismét megmenekül az emberiség, és Noé is lejön a házilag pancsolt borok fogyasztásáról, amire a nagy kataklizma után szokott rá, miután úgy érezte, nem teljesítette a küldetést, az emberiség megmenekült. A folytatást mindenki ismeri.

(Noé. Színes, magyarul beszélő, amerikai filmdráma, 134 perc, 2014. Rendező: Darren Aronofsky. Forgalmazó: UIP-Duna Film)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.