Darren Aronofsky tehetséges és elismert rendezőként élte sokáig mindennapjait. A Rekviem egy álomért, a Fekete hattyú és A pankrátor alkotója lelkét mégis a bánat ködfátyla takarta. Csak kevesen sejtették ugyanis, hogy az egyéni hangvételű filmek alkotójaként nem csekély szakmai elismerésnek örvendő direktor nem tudja megemészteni, hogy nem ő rendezhette meg a Gyűrűk ura-filmeket. De még A hobbittal is beérte volna.
Ezért aztán csalódottságában egy-egy zajos forgatási napot követően a tolkieni világ különös lényeinek makettváltozatával játszott a rendezői lakókocsi csendes magányában. Kedvencei mindig is az entek, Középföldének ezek a kicsit nehézkes mozgású, morcos, de jó szándékú óriásfái voltak, és titokban nem mondott le róla, hogy egyszer ő is ezekhez hasonló lények virtuálisan fejlesztett seregét fogja majd irányítani a vásznon.
Töprengéséből egy eltévedt bibliaügynök zökkentette ki, és az állítólag ateista rendező hirtelen megvilágosodott. No, nem a lét és a vallások nagy kérdéseit illetően, hanem a tökéletes művészi kompromisszum tekintetében talált rá a megoldásra: tolkieni fantasyvel kevert akciófilmes családi drámát kell forgatni a Biblia egyik meglehetősen látványos történetéből. Csak így, ilyen egyszerűen.
Na, jó a fenti történet kitaláció, de ha valaki megnézi Aronofsky új filmjét, amit a különböző felekezeti irányokból érkező támadásoknak köszönhetően nyilván felfokozott várakozással fogad majd a közvélemény, akár még hitelt is adhat a fenti fikciónak. Azzal persze önmagában még semmi baj, hogy valaki a Bibliát választja alapanyagul, hiszen közhelyes, ám ettől még érvényes megállapítás, hogy amilyen történettípus nincs benne a Szentírásban, az nem is létezik. És Noé, a bárkaépítő kiválasztott sztorija pedig különösen jó alkalmat teremt arra, hogy látvány és érzelem, családi dráma és globális felelősségvállalás ütközzön össze, és ne tűnjön olcsó és tévéújságízű fordulatnak a „most az egész emberiség sorsa a tét” mondat.
Aronofsky láthatóan maga is így gondolta ezt, a fő hangsúlyt a maga részéről pedig a környezetvédelemre és a felelős fogyasztói magatartásra helyezte. Ez persze szíve joga, bár engem őszintén meglepne, ha az a jelenet, amikor a Noét alakító Russell Crowe lágy tekintettel arra inti meggondolatlan gyermekét, hogy ne tépkedjen le virágokat csak azért, mert azok szépek, megnövelné a nézőszámot Sting aktuális, az esőerdők megmentéséért rendezett koncertjén.