Nyilvánosság elé lépett a csaló japán zeneszerző

Először lépett a nyilvánosság elé a csaló japán zeneszerző, miután kiderült, hogy nem süket.

Grund
2014. 03. 07. 13:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemrég még „japán Beethovenként” ünnepelt csaló, Szamuragocsi Mamoru, sajtótájékoztatója majdnem három órán át tartott, első félóráját élőben közvetítette két japán tévécsatorna. Szamuragocsi először lépett a nyilvánosság elé azóta, hogy február elején kiderült róla, a nevével eladott zenét nem ő szerezte, valamint állításával ellentétben nem is süket.

A riporterek kérdéseit úgy hallgatta végig, hogy közben jeltolmácsára figyelt. A védjegyévé vált hosszú fürtök helyett üzletemberesre nyírt, rövid frizurát viselt, és az állandóan hordott napszemüvege sem volt rajta. Sokan ezt is a megbánás jeleként értelmezték.

Szamuragocsi többször is mélyen meghajolt és bocsánatot kért rajongóitól, producereitől és mindenki mástól is a zűrzavarért, amit okozott. Azt mondta, ez volt az utolsó alkalom, hogy a tévében szerepelt.

Bevallotta, hogy 18 éven át titokban mással íratta a saját neve alatt eladott műveket, köztük a leghíresebbet, a Hirosima-szimfóniát. Niigaki Takasi egyetemi óraadó a közelmúltban fedte fel egy lapnak, hogy Szamuragocsi műveit ő komponálta. Arról is beszélt, ő sosem tapasztalta, hogy megbízója rosszul hallott volna.

Az ötvenéves Szamuragocsi azt állította, három éve kezdett javulni a hallása, azt viszont tagadta, hogy sosem lett volna süket, „hallási problémái továbbra is vannak”.

A botrány közvetlenül a téli olimpia előtt robbant ki. Takahasi Daiszuke műkorcsolyázó rövid programja alatt Szamuragocsi zenéjére szólt volna, ám a zene valódi szerzője ezt már túlzásnak tartotta, ezért tálalt ki a sajtónak. Végül Takahasi kűrje alatt maradt az eredeti zene, de feltüntették, hogy a szerző Niigaki volt.

Szamuragocsi Mamoru

Fotó: AFP


Szamuragocsi az 1990-es években videojátékok zenéjének szerzésével szerzett hírnevet. Honlapja szerint 35 éves korában elveszítette a hallását, a komponálással azonban nem hagyott fel. Ekkor született leghíresebb darabja, az 1945-ben ledobott atombomba áldozatainak emlékére írt Hirosima-szimfónia.

Egy 2001-ben a Time amerikai magazinnak adott interjúban süketségét isteni adománynak nevezte a zenész, mert – mint fejtegette – így csak a belső hangra kell figyelnie, mikor műveit létrehozza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.