Ha csak egy kiállítást néz meg, ez legyen az!

A magyar plakát a világ élvonalába tartozott a két világháború között. Bizonyítékok az Iparművészetiben.

Szathmáry István Pál
2014. 04. 25. 11:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valószínűleg már a barlangrajzfestők második nemzedéke is szembesült a kötelező fanyalgással, hogy a korábbi korok alkotásai mennyivel eredetibbek voltak, és hogy most már mindent elönt a tömegtermelés. És ez azóta is így megy, minden korszak hajlamos úgy érezni, a kultúra épp akkor jutott el a mélypontra.

Az Iparművészeti Múzeum Merészebb, mint a festészet – A modern magyar kereskedelmi plakát 1924–1942 című remek kiállításán is szembesülhetünk ezzel a mentalitással, hiszen A plakát című szakmai lap egyik száma a harmincas évekből olyan vezércikkel indul, mely azon kesereg, hogy az utcákat ellepték a túlságosan is egyforma, erőltetetten modern és ezért unalmas plakátok.

 

Nyilván a szerző, aki nem mellesleg a festő, grafikus Bortnyik Sándor volt, nem láthatta előre, hogy épp a magyar plakát aranykorának szemtanúja. Viszont a mai nézőnek már megadatott az a távolság, amiből egyértelműen kijelenthető: a magyar grafika világszínvonalon teljesített a két világháború között. Persze az egyre modernebb polgári otthonok és az azokat kiszolgáló ipar eredményei nélkül nem virágozhatott volna ki ilyen színpompásan a magyar tervezőgrafika, és ezt szerencsére a kiállítás rendezői is nyomatékosítják.

Az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményéből 102 művészi plakátot felvonultató kiállítás, amely ezúttal kiegészül az Iparművészeti Múzeum saját anyagával, illetve köz- és magángyűjteményekből származó kisnyomtatványokkal és tárgyi emlékekkel, beemeli az akkori tárgykultúra elemeit is a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, valamint a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum által kölcsönzött anyagok segítségével. Így történhet meg, hogy az egyik plakáton feltűnő mosógépet élőben is megcsodálhatja a látogató, de ilyen hasonlóan termékeny, a múlton átívelő párbeszédre nem egy példa akad, elég említeni a kiállításon szereplő rádiók parádéját és az akkor induló rádiósélet vezető lapjának elképesztően korszerű arculatát, hiszen ezek együttesen még inkább karakteresen képesek megrajzolni a modernizáció terén előre lépdelő korszak hétköznapjainak portréját.

Persze a lényeg a plakátokon van, melyek így együtt túlzás nélkül megdöbbentő erővel hatnak: a mesterségbeli tudás, fantázia és a kísérletező kedv örömünnepe a tárlat. Nehéz is lenne neveket kiemelni. Kassák Lajos, Bortnyik Sándor és Berény Róbert neve valószínűleg viszonylag szélesebb körben is ismertek, mellettük a kiállítás nyomán újabb fontos alkotók kerülhetnek be a köztudatba, mint Irsai István, Csemiczky Tihamér, Radó György vagy a Macskássy-testvérek.

A kiállítás további erénye, hogy egy-egy alkotó tevékenységének szélesebb vetületét is igyekszik megmutatni, így például a Tungsram imázsépítésében oroszlánszerepet játszó Csemiczky Tihamér a mai fogalmak szerint is teljes grafikai arculatot dolgozott ki a világhírű magyar cég számára.

Egy hihetetlenül és egyre gyorsabb tempóban változó világ krónikásaival ismerkedhetünk meg, hiszen az 1920-as évek közepétől egy teljesen új hang jelent meg a budapesti plakátok világában. Eltűnt a szecesszió álomvilága, háttérbe szorultak a humoros, történetet mesélő ábrázolások, sokkal inkább a tipográfia és a kompozíció határainak kiterjesztése mozgatta a tervezőket. Betört a modern kor levegője, olyan termékek jelentek meg a reklámokon, amelyek a technika fejlődése nyomán jöttek létre, és a modern nagyvárosi élet kényelmét szolgálták. Megjelent a plakátokon a villanykörte, a rádió, a rádiócső, az elektromos és gázkészülékek egész sora, az autógumi, a konzerv, a töltőtoll.

 

Olyan termékek is felbukkannak a korabeli posztereken, amelyeket a mából nem is mindig lehet elsőre beazonosítani – elég csak említeni a vízvezeték nélkül működő Lampart-féle önfűtőkádat. A plakátok mellett apró csemegék is leköthetik a látogató figyelmét, hiszen a szóróanyagok és egyéb grafikai termékek nemcsak vizuális, de sokszor verbális szempontból is élményt kínálnak. Mint az a hirdetés, mely azzal kecsegtet, hogy hét hónap alatt bevezeti a hallgatót a reklámtervezés alapjaiba, és ennek során az elsajátíthatja egyebek között a blickfang tudományát és komoly tudásra tehet szer a spricctechnikát illetően, mely kifejezés bármit is sugalljon elsőre a mai kor emberének, feltehetően a korban berobbanó grafikai eszköz, a festékszóró használatára utalhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.