Jókai Anna: Időben kell leszállni az ördög hátáról

Jókai Anna a Kossuth-nagydíjról, díjalapításról, spirituális irodalomról és az olvasókról.

R. Kiss Kornélia
2014. 04. 19. 8:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Feldolgozta már a Kossuth-nagydíjjal járó élményt?
– Hirtelen nagyon sok szeretet zúdult rám. Szeretnék válaszolni a levelek és a telefonok legalább egy részére. Közben próbálok csendességet teremteni és úgy tekinteni erre a díjra, hogy nagyon szép kitüntetés, de az életem további részét nem ez határozza meg. Sok olyan díjam van, ami nem nagydíj, de olyan közösség van mögötte, aki nagy szeretettel adta. Ilyen volt a Stephanus-díj, az Emberi méltóságért kitüntetés, a Prima Primissima közönségdíj és a Magyar Örökség Díj. Ezeknek ugyanúgy tudok örülni, mert úgy érzem, hogy személy szerint nekem szánták.

– Korábban azt mondta: örül neki, hogy gyakorlatilag sosem érik személyes támadások. Ezt a díj után is fenntartja?
– Voltak az interneten sértő bejegyzések. Ilyenkor örülök, hogy nem használok internetet. De amikor megláttam, miket írnak másokról, tulajdonképpen megkönnyebbültem, azokhoz képest csupa gyönyörűséget kaptam. Aztán születtek olyan bejegyzések, amelyben lepiszkolták az engem piszkolókat. Nem hinném, hogy jó ebbe belekeveredni. Engem azon még sosem kapott az élet, hogy másokat sértegettem volna.

– A negatív reakciók jó része nyilván annak köszönhető, hogy kormánypárti politikusok, közszereplők is nyíltan rokonszenveznek önnel. A nyolcvanadik születésnapjára készült kötetbe például többen írtak köszöntőt, köztük a miniszterelnök és a felesége is.
– Amikor azt a könyvet elolvastam, azt mondtam: ha ennek csak a negyede igaz, akkor elértem a tökéletességet. Holnap már fel sem kell kelnem. Nem hinném, hogy hálából írnák ezeket a dolgokat, szerintem tényleg szeretnek. Igaz, hogy segítettem a számomra szimpatikus politikai eszméket, de úgy, hogy azért meg tudjam mondani a politikai szereplőknek, ha valami nem tetszik.

– Meg is teszi?
– Minden körülmények között. Érdekes módon nem utáltak meg érte. Valahogyan tudomásul vették, hogy tényleg segíteni szeretnék.

Fotó: Székelyhidi Balázs / Magyar Nemzet
– Nagy rajongótábora van, előfordul, hogy egy-egy előadásra akár több százan is összegyűlnek. Mit gondol, miért ragaszkodik önhöz a közönsége?
– Nem kezelem le őket, oda tudok fordulni ismeretlenekhez, s meg tudok érteni sok mindent, még azt is, amivel nem értek egyet. Nem biztos, hogy ez irodalmi feladat, de nem baj. Van például két asszony, akik mindig ott vannak, ha elérhető távolságban tartok előadást. Szerintem már kívülről tudják, amit mondani fogok. És mégis mindig eljönnek, és boldogok. Én pedig tudom, hogy soha egy sort sem olvastak tőlem. Nem olvasnak egyáltalán. Sok gondjuk van, szörnyű sorsokat cipelnek, és már nem képesek befogadni a könyvet, csak az élőszót. Ez az ember és ember közti közvetítés egyre nehezebb a mai világban. Szerintem csodálatos dolog, és nem hiszem, hogy kevesebbet érne, mint egy jó novella. De lehet, hogy tévedek. A könyveimről sokszor mondják az olvasók, hogy olyan dolgokkal találkoztak bennük, amit ők maguk szégyelltek, vagy nem mertek kimondani, például az öregedéssel kapcsolatban.

– Ön hogy éli meg az időskort?
– Nehéz. Arról szól, hogy megeméssze az ember, ami vele történt, és próbálja jóvátenni a hibáit. Az ember fiatalon nagyon öntelt és hiú tud lenni, akár bevallja, akár nem. Olyan rossz tulajdonságok ezek, amik nélkülözhetetlenek. Akiből hiányzik a hiúság, semmire nem megy a pályáján. Az ördög hátán ülünk, és próbáljuk arra vinni, amerre mi akarjuk. De eljön az a pont, amikor le kell szállni az ördög hátáról, különben egy tévedés rabjaként hal meg az ember.

– A Kossuth-nagydíjjal járó pénzjutalom jelentős részét olyan írók díjazására szánja, akik a magyar irodalom spirituális hagyományát folytatják. Miért tartja ilyen fontosnak ezt a hagyományt?
– Ha nem jön rá az ember, mit kezdjen a sorsával, szép lassan fel fogja élni a földet, a levegőt. Nem tudjuk, miért történt a teremtés, de valami okának kellett lennie, ami az egész világegyetemet befolyásolja. Én az életemet tettem erre. Kell, hogy oka, értelme, célja legyen az egésznek. Ezt akartam közölni azzal, amit írtam. Ha ez nincs, minek írunk? A díjat legfeljebb háromévente tervezem kiadni. Nincs olyan sok író, aki ezt a spirituális hagyományt képviselné a magyar irodalomban. A díjalapításon egyébként sokan csodálkoztak, mert tudják, hogy nem krőzusok a gyermekeim és az unokáim sem. A lányom egy óvodát vezet, az egyik unokám egy súlyos baleset következményeit viseli. A fiam vidéken színész. Ott is van két frissen végzett gyerek, akiknek még nem sikerült elhelyezkedni. Volna helye a pénznek.

– Mit szólt a döntéséhez a családja?
– Tudják, hogy sokat szenvedtem érte, és teljesen megértik. Eredetileg az volt a kívánságom, hogy az örökségemből alapítsa meg a család a díjat. Így mentesülnek ez alól a kötelezettség alól.

– Mit jelent egyáltalán a spirituális irodalom?
– Ez nem irodalmi irányzat, hanem filozófia. Van olyan irodalom, ami tagadja a transzcendenst, és ebből nagyon jó műveket tud létrehozni. És olyan is, amely tiszta, szép, nemes ideákat fordít irodalomba, roppantul közhelyesen. Én olyan szerzőkre gondolok, akik igazán a lét kérdéseivel tudnak foglalkozni, egyéni erővel és megszenvedettséggel, műveikből az derül ki, hogy a világ alapvetően szellemi képződmény. Weöres, Hamvas egy-egy gondolatában minden benne van. Óriási szellemi felfedezés például Hamvasnak az a mondata, hogy „az írás a halálkészültség magasabb foka”, vagy Weöresnek az a sora, hogy „alattad a föld, feletted az ég, benned a létra”. Vagy ott van Kodolányi, akit ma sem úgy ismerünk, ahogy kellene. A paraszti világ naturalista ábrázolójaként tekintünk rá, nem Az égő csipkebokor vagy a legkiválóbb spirituális regény, a Vízöntő szerzőjére. Várkonyi Nándor műveibe elég csak belenézni, hogy észrevegyük, mennyire másképp látja a világot. Nem a matériából indul ki. Nehéz ezt megfogalmazni, és óriási félreértésekre adhat alkalmat. A világirodalomban nagyon határozottan, de sosem tömegeket megmozgatva van jelen ez a vonulat. Shakespeare például óriási beavatott volt. A Macbeth egy beavatási dráma: a gonosz betartja azt a jót, amit ígért, de ebből tragédia lesz. Az ilyen szellemi megfigyelések néha kiváló művekből is hiányoznak. Esztétikai erő nélkül viszont ez a szellemiség sem érvényes. Ha tizenöt éven belül egyszer sem tudja majd a kuratórium odaítélni a díjat, akkor lehet, hogy tévedtem, és senki nem folytatja Magyarországon ezt a hagyományt. Ez azonban nemcsak a magyarság, hanem a létező világ tragédiája is lenne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.