Nemzetközi elismerést kapott a MúzeumCafé-könyv

Rangos nemzetközi dizájndíjat kapott a sorozat első darabja.

Grund
2014. 04. 13. 19:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rangos amerikai dizájníjat kapott a MúzeumCafé könyvsorozat első darabja. Az elmúlt évben megjelent Múzeum – A tanuló-ház című György Péter-könyv a kreatívszakma egyik legrangosabb versenyén, az Amerikai Egyesült Államokban 1921 óta megrendezett Art Directors Club Awardon nyert rangos elismerést. Az Ezüstkocka díjjal jutalmazott, a Lead82 alkotóközösség által készített könyvtervet különleges betűkollekció és papírok, karakteres élfestés, valamint dobozszerű megjelenés jellemzi. Az Art Directors Club 93. alkalommal meghirdetett pályázatának dizájnkategóriás díjait az Art Baselnek is otthont adó miami Bass Művészeti Múzeumban adták át. Valamennyi kategória díjazott munkái világkörüli turnéra indulnak, a kiállítássorozat főbb állomásai Sao Paulo, Wiesbaden és Peking lesz.

Az Art Directors Club vezető-alapítója, a San Franciscó-i születésű Louis Pedlar a húszas évek elején azt tűzte ki céljául, hogy a reklám a képzőművészettel egyenrangúvá váljon, azonos elbírálás alá essen, és azonos minőségi elvárásoknak kelljen megfelelnie. „A művészi kiválóság elengedhetetlen feltétele a sikeres reklámnak” – deklarálták alapelvüket az első kiállítást szervezők. Az 1966-ban nemzetközivé bővült nonprofit szervezet 1921 óta minden évben megrendezi a versenyt, amelynek tematikája időközben jelentősen kiszélesedett: ma különböző kategóriákban, így dizájn, illusztráció, fotó, reklám, interaktív média és mozgókép területén várják a pályaműveket.

A legjobbak közé választott és Ezüstkockával díjazott Lead82 elnevezés Salát Zalán Péter művészeti vezetőt, Lencsés-Tóth Dávid, Németh L. Dániel és Suszter Viktor tervezőgrafikusokat, Kovalik Máté képszerkesztőt és Patai Zsuzsanna asszisztenst takarja. Nem először díjazták őket ezen a versenyen: a Szépművészeti Múzeumnak tervezett, A fotóművészet születése – A piktorializmustól a modern fotográfiáig (1889−1929) című kiállítási katalógusuk egy évvel ezelőtt már elhozta a dizájnkategória Bronzkockáját.

Az idei zsűrizést a neves New York-i könyvdizájner, Chip Kidd vezette, a beadványok elbírálásában pedig mások mellett Joseph Hutchinson, a Rolling Stone magazin művészeti vezetője és az Apple egyik kreatívigazgatója, Hector Muelas segítette. Az ezüstérmesek közé beválogatták többek között a New York Times Magazine-t, Anish Kapoor szobrászművésznek a londoni Brighten the Corners által tervezett könyvét, a további díjazottak között pedig olyan neves tervezőcégek szerepelnek, mint a Pentagram amerikai dizájnműhely és a legendás Benetton-kampányokat tervező olasz Fabrica kommunikációs kutatóközpont.

György Péter esztéta Múzeum – A tanuló-ház – Múzeumelméleti esettanulmányok című tanulmánykötete a Szépművészeti Múzeum kiadásában, Radványi Orsolya művészettörténész sorozatszerkesztő gondozásában jelent meg. Egy hiánypótló múzeumszakmai sorozat első kötete. A György Péter által provokatívan tárgyalt múzeumi kérdések stílusához illeszkedve a köteten vibráló Pantone-neonszín vonul végig, a szín a dobozszerűen lenyitható keménytáblás borítón, az élfestéssel keretszerűvé tett könyvéleken és a belíveken tipográfiai elemként is megjelenik. Az extravagáns kötet, amely több neves válogatásba is bekerült már, és címlapokon is szerepelt, először a kreatívszakmák egyik legfontosabb nemzetközi fórumán, a Behance oldalán aratott sikert: eddig ötvenezren voltak rá kíváncsiak.

A könyvsorozat missziója az is, hogy megmutatkozási lehetőséget adjon a nemzetközi színvonalú, az új nemzedéket képviselő magyar betűtervezőknek, ezért az alkotók minden egyes kötethez más-más tipográfustól vásárolnak betűkészletet, amelyet ebben az esetben a fejezetek elválasztásához, díszbetűként használtak. A díszbetűk a Múzeum – A tanuló-ház című kötetben tehát nem szöveges elemként, hanem betűképek formájában, vizuális jelként illeszkednek az őket követő fejezetek tartalmához. György Péter könyvéhez a Magyar Képzőművészeti Egyetemen tervezőgrafikusnak tanuló Hegedűs Martzi Frustro Outline fantázianevű betűjét használták. A frissen elkészült betűtípust a geometrikus formavilágáról ismert M. C. Escher munkái inspirálták, és a közös munka óta nemzetközi elismertségre is szert tett. A tervezők elképzelése szerint a későbbiekben a sorozatban bemutatkozó betűkészletekből kortárs betűgyűjteményt állítanak össze, amelyet kiállítás formájában mutatnak be.

A György Péter múzeumelméleti tanulmányait közreadó könyv után a Szépművészeti Múzeum kiadásában ebben az évben, a sorozat második kiadványaként Nagy Árpád Az antik gyűjtemény története című kötete jelenik meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.