Riboud: másként mesés Kelet

Élő klasszikus, a kortárs fotográfia egyik nagyágyúja érkezett Budapestre. A Kelet, ahogy ritkán látjuk.

Szathmáry István Pál
2014. 04. 01. 15:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sziklás táj közepén összetákolt útjelző tábla, rajta bájosan egyszerű, rajzolt piktogram mutatja, merre vezet az autók, és merre a tevék, szamarak útja. Az úton turbános férfi halad kerékpáron. A háttérben fenyegetően komorló sziklacsúcs. Időtlenség és a pillanat derűs varázsa, a Kelet hallgatagsága és a nyugati civilizáció megállíthatatlanul beszivárgó limlomjai találkoznak Marc Riboud, a fotográfia élő klasszikusának ezen a képén is.

Egy szelíd lelkű krónikás útinaplóját láthatja a néző a Mai Manó mostani kiállításán, és még valami többet is: egy olyan mesés Kelet pillanatfelvételeit, amelynek semmi köze az Ezeregyéjszaka tündérromantikájához, mégis képes elvarázsolni a szemlélőt. A mai, sajtófotó-kiállításokon edzett szem hiába keresne a kiállításon géppuskát rázó kisgyerekeket, felgyújtott autókat, ordításba merevedett arcokat.

Pedig Riboud hároméves, 1955 és 1958 közötti művészi zarándokútja idején sem volt békésebb a világ, és az úgynevezett harmadik világ problémái a hidegháborús sakkjátszmában igencsak kiemelt szereppel bírtak. Riboud figyelmét azonban egészen más részletek kötötték le Afganisztán, Kína vagy éppen Japán földjén járva. Képein az elsőre egzotikus környezet is szinte egyből hétköznapinak látszik, és a városfotózás más nagyjaihoz – mindenekelőtt Henri Cartier-Bressonhoz – mérhető érzékkel ragadja meg a hétköznapok intimitását az utcai jelenetekben vagy éppen a kikapcsolódás pillanataiban.

Ez a tapintatos megközelítés valószínűleg abból is fakadhat, hogy Riboud mondhatni terápiás céllal vágott bele az utazásba. Ahogy azt Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora a sajtóbejáráson elmondta: életrajzilag ez a nagy utazás azután következett be, hogy a francia fotográfus elveszítette barátját és mentorát, Robert Capát. Ez, valamint más magán- és közéleti traumák – Riboud is egyike azoknak a humanista szemléletű fotósoknak, akiknek művészeti felfogását a világháborús tapasztalat formálta – ösztökélték arra, hogy messzi tájakat keressen fel, önerőből, a témákat saját kedvére keresgélve.

Az alkotó világlátására és munkamódszerére valószínűleg az is döntő hatással volt, hogy egy hétgyerekes család ötödik gyerekeként látta meg a napvilágot, és a többiekhez képest meglehetősen csendes és visszahúzódó volt. „Ha nem beszél, nyilván lát” – mondta róla apja. Képes volt nagyon elmélyülni abban, amit csinált, és vonzotta a vizualitás. Csizek Gabriella ezzel kapcsolatban említette meg Riboud gyerekkori élményét, mely a camera obscura jelenségének felfedezéséhez vezette. Az ágyban fekvő kis Riboud látta a nővére árnyékát elhaladni a szoba falán, csakhogy az ablakon kinézve azt látta, a fali árnykép vonulásához képest ellenkező irányban ment a testvére.

Tizennégy évesen kapta meg élete első Kodak gépét, első komolyabb munkája egy táncfesztivál fotózása volt, ahol egy hétig készítette megszállottan a képeket. A világháború személyes tragédiákat is hozott az életébe, és ezeket nem tudta teljesen feldolgozni soha. Szemléletmódjában mindmáig maradt valami a gyermeki rácsodálkozásból.

Persze nemcsak a szelídség árad ezekből a képekből. Riboud-t láthatóan erősen foglalkoztatták a két világ, a Kelet és Nyugat közötti kölcsönhatás kézzelfogható tapasztalatai. Tökéletes példája ennek az a felvétel, amelyen turbános, tradicionális viseletű férfiak egy kimondottan modernista épület előtt álldogálnak. A tárlat talán leginkább vérbő részén pedig a nyugatiasodó Japán mondén, sőt helyenként közönséges részleteibe, a mulatók, tetoválószalonok világába vezet. A nyugati konfekcióruhákat elámulva bámuló japán nők arca pedig többet mond három témába vágó részletes tanulmánynál is.

(Marc Riboud: Keleti utazás, 1955–58. Mai Manó Ház. Megtekinthető május 18-áig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.