Rodin az őrületbe kergette a szép szobrásznőt

Viharos szerelmet élt Rodin és múzsája, ezt vitte színre a Szentpétervári Eifman Balett, méghozzá zseniálisan.

Makrai Sonja
2014. 04. 03. 14:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Borisz Eifman 1977-ben alapította saját társulatát Leningrádi Új Balett néven, ma már Szentpétervári Eifman Balettként járják a világot. A kortárs táncélet meghatározó figurája több mint negyven balettelőadást alkotott, egyik legnehezebb művét, a Karamazov testvéreket 2009-ben mutatta be a Magyar Nemzeti Balett.

Az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválra meghívott darab, a Rodin a társulat harmincötödik jubileumára készült. Bár a cím alapján úgy tűnhet, Eifman a francia impresszionista szobrászgéniusz életét koreografálta meg, de műve középpontjában inkább a tragikus sorsú múzsa, Paul Claudel költő nővére, Camille Claudel (Aigerim Beketayeva) áll. Camille Claudel egy olyan korban próbált nőként művész lenni, amikor ez szinte bűnnek számított. Camille szobrai – amelyeket mindig egyedül készített, nem úgy, mint Rodin, akinek munkáit általában segítői fejezték be – megfoghatatlanok, végtelenül személyesek. Rejtélyes nő volt, aki a meg nem értettség és Rodin áldozatává vált egyszerre. Képzeletében szerelmük sokkal erősebben létezett, mint a valóságban, és ezt Rodin kihasználta; a társadalom és a családja előtt pedig nem volt más, mint egy házasságon kívül élő, erkölcstelen nő.

 

Miután Auguste Rodin (Dmitry Fisher) ráunt szerelmére, és kidobta, saját anyja elmegyógyintézetbe záratta. Az őrültek háza sötétségében, eleven halottként élte le élete nagy részét, jeltelen sírban temették el. Eifman műve szinte látleletként tükrözi a tehetséges nő sorsát, aki egy férfi árnyékában élt. Rodin életében Camille mellett volt még egy meghatározó nő. Marie-Rose Beuret (Angela Prokhorova), aki modellként ismerkedett meg a művésszel, s gyorsan a szeretője lett. Évtizedeken át szolgálta hűségesen. Rodin – ahogy Camille maga megfogalmazza, a zsákmányát kereső oroszlán – kihasználta őt is, mint oly sok más asszonyt: nála ebédelt vagy vacsorázott, olykor éjszakára is ott maradt. Aztán hetekre, hónapokra eltűnt.

Eifman balettje a reménytelenség, a gyűlölet, a szenvedély, a meggyötörtség, a mély szomorúság és a nyughatatlanság érzését hordozza magában. Maurice Ravel, Camille Saint-Saëns, Jules Massenet és Eric Satie muzsikája kiváló választás. Eifman hitelesen ábrázolja a karaktereket, a lélek rezdüléseit, táncai elemi erejűek, közben rengeteg ellenpontozást használ, és az emelések, az ugrások is lélegzetelállítóak. Pontos arányérzékkel fűzi össze a klasszikus és a kortárs elemeket, és ez kemény technikai tudást követel meg a táncosoktól. A szólisták tökéletesen küzdenek meg a feladattal, teljesítményük felemelő. Amíg az első felvonásban az ő vívódásaik kapnak hangsúlyt, addig Eifman a második részben a balettkarnak is hálás feladatot ad.

 

A színpadon megelevenedik Claudel Valcer című szobra, amely a maga korában óriási botrányt keltett, kritikusai úgy vélték, a meztelen alakok szemérmetlenül simulnak össze. És persze megelevenednek Rodin híres szoborcsoportjai, önálló alkotásai is: A calais-i polgárok, Az érett kor, A katedrális vagy a Pokol kapuja című műveket. Utóbbi a legmegrendítőbb: vastraverzről lógnak alá az elernyedt testek.

A darab végén az első képben megjelenő őrültek házába tér vissza Eifman: Camille útjának végére ért, de a koreográfus metaforikus képpel zárja le a történetet: Rodin darabokra töri egyik legszebb szobrát, Az örök bálványt.

(Szentpétervári Eifman Balett: Rodin. Koreográfus: Borisz Eifman. Vígszínház, március 31.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.