Vancsó Zoltán: A fotó jön közel a nézőhöz

Kiállítás Ultra HD minőségben: Vancsó Zoltán kibérelt egy mozitermet, és Peter Gabriel előtt is tiszteleg.

Szathmáry István Pál
2014. 04. 24. 8:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mindenekelőtt tisztázzuk: mit is takar pontosan az a kifejezés, hogy 4K (Ultra HD) minőségű slideshow-vetítés, és mire számíthat a néző?
– A 4K felbontás a jelenleg elérhető legjobb minőség, amivel moziban találkozni lehet. Olyan mintha egy HD-televíziót megnégyszereznénk, azaz kettőt egymás mellé, plusz még kettőt ezekre rátennénk, majd ezen néznénk egyetlen képet vagy adást. Jellemzően olyan filmeket vetítenek ebben a hatalmas felbontásban, ahol a kép minősége fokozottan számít, talán jobban, mint maga a cselekmény. Ilyen volt például a tavaly vetített szöveg nélküli, amerikai dokumentumfilm, a Samsara (a Baraka folytatása), amelynél szintén nagy hangsúlyt fektettek az alkotók a látványra, és néhány budapesti moziban – köztük az EuroCenterben – bizonyos előadásokat 4K-s projektorról vetítettek. Ám manapság ez még mindig ritkaságszámba megy.

– Magyarországon először találkozhat ilyen vetítéssel az érdeklődő, de gondolom, voltak hasonló külföldi példák, amelyek felkeltették az érdeklődését és inspirálták. Egyáltalán, honnan jött az ötlet?
– Nem tudok külföldi hasonló kezdeményezésről. Nem csodálkoznék, ha a Photovancso-maraton lenne a világon az első ilyen vetítéssorozat, ami elsősorban nem a makulátlan képminőség miatt egyedülálló, hanem mert egy fotográfus veszi a bátorságot és fáradságot, és egymaga kibérel egy teljes napra egy mozitermet, ahol saját maga – kurátorok, galeristák, esztéták, művészettörténészek és egyéb szakemberek segítsége nélkül – mutatja be négy különböző egész estés előadás keretében szinte teljes eddigi életművét.

– A zene a személyes életében is fontos szerepet tölt be, hangmérnöki képesítéssel is rendelkezik és szerez is zenét. Érdekelne, hogy hogyan „szólaltatható” meg a fotó, hogyan tehető képpé a zene, és az előadás kapcsán: miért Peter Gabriel?
– A zene véleményem szerint nem feltétlenül tehető képpé, és maga a fotográfia sem azért létezik, hogy megszólaljon – én legalábbis nem erre vállalkozom. Az viszont már régóta feltűnt nekem, hogy a képeimnek erős hangulata van, amely hangulatot leginkább a zenék hallgatásakor felbukkanó intenzív, ám szavakkal nemigen körülírható érzésekhez tudnám hasonlítani. Természetesen egy jó képnek a kompozíciója és a dramaturgiája már önmagában is hordozhat zeneiséget a ritmus és az arányok által, de ez egy nehezebben dekódolható, rejtettebb analógia. A fotográfia és a zene együttes jelenléte – gondos szerkesztést és jó ízlést feltételezve – remek ellenpontjai vagy éppen társai, kiegészítői lehetnek egymásnak. Peter Gabriel mellett számos más zenei kísérője lesz még a Photovancso-maraton előadásainak, valamennyien fontos főszereplők lesznek a képeim mellett. A Vancsó World című önálló slideshow – amelyben több mint 200 képemmel találkozhatnak a nézők –, viszont kizárólag Peter Gabriel népszerű és kevésbé ismert műveit sorakoztatja fel. Ezeket a gyerekkorom óta fontos zenéket igyekeztem úgy összeválogatni és illusztrálni a képeimmel, hogy ez az audiovizuális szekvencia egy kívülállónak is garantált katarzist okozzon. És ha már többek között ezeknek a számoknak is köszönhetem azt – még ha csak áttételesen is –, hogy azzá a művésszé váltam, aki most 42 évesen vagyok, akkor ezáltal egy kör is bezárulhatott. Eképpen „visszaadtam” Peter Gabrielnek azt, amit kaptam tőle, amiből sokáig táplálkoztam.



– 2012-ben készült el Álomvölgy – Az üresség felfedezése című munkája, amely műfaját tekintve egész estés fotófilm, és mint ilyen, az első volt Magyarországon. Egyfelől érdekelne, hogy pontosan mit is takar a fotófilm elnevezés, másfelől az is felvetődött bennem, hogy akit ennyire vonzanak a határátlépések, az miért torpan meg – legalábbis látszólag – a teljes műfajváltás előtt? Vagyis miért nem film, és miért fotófilm? Milyen többletet vagy más megközelítést nyújthat ez az elsőnek kissé hibridnek tűnő műfaj?
– A fotófilm elnevezés egyfajta kényszer, jobbat még nem találtam ki, de végül is logikus elnevezés, hiszen a nézők kizárólag állóképeket látnak zenei kísérettel – egy moziteremben. Nevezhetnénk ezt az egészet zenés képi meditációnak is, vagy legegyszerűbben diaporámának, ami már a 70-es, 80-as években is nagyon népszerű és élő műfaj volt a fotográfián belül, ám a moziban történő bemutatásának technikai feltételei csak most állnak rendelkezésünkre. A műfajváltás előtt nem én torpantam meg, hanem neves rendezőink és operatőreink torpantottak meg 2006-ban, amikor a Filmművészeti Egyetem felvételijének utolsó fordulójából kirúgtak, így nem kerülhettem be a régóta áhított operatőr szakra. Nem győzök nekik elég hálás lenni ezért, mert amit április 25-én délután 3 és este 10 óra között az EuroCenter Moziban bemutatok, az annak is köszönhető, hogy járhattam a magam töretlen útját a fotográfiában. Életem amúgy is bővelkedik a kudarcokban, és valamennyiről elmondhatom, hogy nagyon sokat vitt előre. Az Álomvölgy fotófilm valóban egy hibrid műfaj egyik első gyermeke. Ezúttal nem sétálnunk kell egy fotókiállítás falon lógó képei előtt, hanem ugyanezeket a műveket kényelmesen ülve, hatalmas mozivásznon, elképesztő hang- és képtechnika segítségével, a szerző zenei ízlését is megismerve fogadhatjuk be. Ez a befogadói élmény sokszorosa lehet egy hagyományos kiállításénak, pont a koncentrált jelenlétnek is köszönhetően, ami sokkal könnyebben létre jön egy sötét moziteremben ülve – ami még azon kevés helyek egyike, ahol legtöbbször a mobiltelefonunkat is kikapcsoljuk –, mint egy zsúfolt megnyitón.

– Ehhez kapcsolódva: a zene, a filozófia és a mozgókép és mindezek kapcsolata a fotográfiához erősen meghatározza a munkásságát. Pályája kezdetétől törekedett tudatosan a műfajok vegyítésére, vagy ez meghatározható élményekhez, fordulópontokhoz köthető döntés?
– Ez nem valamiféle szándék a munkásságomban, sokkal inkább egy automatikus következmény. Ha valaki olyan intenzív zenei, irodalmi, filmes vagy akár filozófiai élmények közepette alkot egy másik műfajban, jelen esetben fotográfusként, akkor ez előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz. Én jó darabig küzdöttem ez ellen, ám mostanra beláttam: ha engedem létrejönni ezeket a kapcsolódásokat, akkor mindenki jobban jár – a nézőkkel az élen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.