Világmodell földből, földieknek, a Vigadóban

Schrammel Imre Kossuth-díjas keramikusművész munkásságát mutatja be a megújult és kibővült Vigadó Galéria.

P. Szabó Ernő
2014. 04. 23. 14:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár ezekkel, a 2010-től egészen a legutóbbi hónapokig készült s ma is gyarapodó Pompeii-sorozat darabjaival is kezdhetnénk kiállítási sétánkat a galéria alsó szintjén, hiszen annak az alapvető élménynek a dokumentumai, amely akkor érte alkotójukat, amikor a Vezúv ókori kitörésekor meghalt emberek testének lenyomataival – pontosabban a testek hiányával, a forró hamuban megsemmisült emberi testek negatív formáival – találkozott. A négy elem harcával, hiszen föld és víz, tűz és levegő küzdelme hozta létre e negatív formákat évezredekkel ezelőtt, emberfeletti erők nyomása préselte egymásra az időt, benne egykori életeket, szeretetet és gyűlöletet, félelmet és reményt megőrző rétegeket. Azóta is a természeti erők mintájára alakítja műveit Schrammel Imre, nem eszközként, nem nyersanyagként használja az agyagot, a porcelánmasszát, hogy létrehozzon belőle „valamit”, hanem annak tulajdonságait, a természetben való formálódását tanulmányozza.

Nincs életművének talán egyetlen rétege sem, amely ne a fenti alapelv szerint jött volna létre. Mégis, nyilván nem véletlenül került a kiállítás bejáratával szembe, a földszinti terem közepére a Hasított gömb című 1970-es alkotás, amelyet akár a „megsebzett bolygó” modelljének, egyféle világmodellnek is tekinthetünk.  Amelynek külső rétege újra csak az elemek harcának következtében vált rusztikussá, itt-ott kifejezetten durvává, másutt a megolvadt kvarcszemcséknek köszönhetően fényessé, simává, míg belsejébe, a hasított, kimetszett részen keresztül spirálformát vagy kettős spirált, az életet jelképező alakzatot fedezhet fel a látogató.

 

Ezzel a művel nyert nagydíjat Faenzában 1971-ben Schrammel Imre, csattanós feleletet adva arra a sokkhatásra, amely négy évvel korábban a gmundeni nemzetközi kerámia-alkotótelepen érte, amikor rájött, hogy a nyugati kollégák technikai, anyagi lehetőségeivel sohasem versenyezhet a kelet-európai alkotó. Akkor és ott, a hatvanas évek utolsó éveiben lépett arra az útra, amelyen ma is jár, valóban, rétegről rétegre építve, teljesítve ki világát, szaporítva a nyomokat az anyagban, saját korának szánt üzenetekként, az utókornak tájékozódási pontokként. Saját út és szüntelen szembesülés, nyomhagyás Schrammel Imrének és néhány, hozzá hasonló utat járó művésznek köszönhető, hogy a hatvanas-hetvenes években a magyar kerámiaművészet, hasonlóan az úgynevezett kísérleti textilhez, mintegy felvállalta azokat a feladatokat, amelyekről a kortárs szobrászat megfeledkezett, vagy a hatalom szigorú kontrollja miatt nem szólhatott, a kerámia így kézművességből a szó szoros értelmében grand arttá vált, örök érvényű kérdésekre adott választ.

A hatvanas-hetvenes évek geometrikus művészetéhez kötődve, pontosabban annak ellenpontjaként születtek meg az úgynevezett lőtt porcelán- majd kőcserépplasztikák, amelyek valóban puskalövések nyomán formálódtak át szabályos hasábokból nyílt sebeket, torzulásokat hordozó művekké. Minden Dunába veszett mártír emlékére című, 1320 Celsius-fokon kiégetett 1976-os porcelánegyüttesét, annak monumentális változatát alighanem régen fel kellett volna már állítani köztéren, amikor a magyarság történelmi drámái kapcsán emlékműállításról cserélt (vagy éppenséggel nem cserélt) eszmét a közvélemény.

 

De hát a jó műveknek már csak ilyen marad a sorsuk. Nem mintha Schrammel Imre panaszkodhatna, hogy nincsenek köztéri alkotásai: a váci művelődési központ (1976), a balassagyarmati szélfogó fal (1978), a hegyeshalmi vámhivatal muráliája (1984), a pécsi Nemzeti Színház domborműve (1984), a pesti Nemzeti Színház fali szobrai (2001) pályája fontos állomásait jelzik. De ahogyan Trianoni madonnája, 1956 előtt tisztelgő 1986-os, illetve 2006-os plasztikája mutatja, lenne még további, a köztéri szobrászat eszközeivel kifejezhető mondandója is. A mű minőségét persze nem helye és mérete határozza meg. A hetvenes évek közepe óta készülő madárlenyomatok éppen úgy élet és halál örök körforgásáról beszélnek, mint azok az emberi testek, legyenek mitológiai hősök vagy korunk emberei, bibliai példázatok megszemélyesítői vagy a velencei karnevál, a commedia dell’ arte közismert figurái, amelyeket egymáshoz nyomva, e nyomás által deformálva mutat be alkotójuk, a szép és a rút, a vonzó és a taszító különös ötvözeteként. De lehet-e szép a fájdalom, a félelem, a féltés, a szenvedés? Lehet-e szép a halál, a hétköznapi vagy a megváltó halála a kereszten? Lehet-e szép a gyász, a gyászoló? Lehet-e szép a megsebzett méltóságú ember? Súlyos kérdéseket fogalmaznak meg Schrammel Imre plasztikái a Vigadó Galéria tereiben, de mintha már magának a kérdésnek a megfogalmazásában is benne lenne a válasz, Pilinszky János Sírversének a soraival szólva: „Nem görbülhet egyetlen hajukszála, / Őrzöm legkisebb ráncaik / a kőzeteknél konokabban / az Ítéletnapig ”

(Schrammel Imre életmű-kiállítása a Vigadó Galériában. Június 28-ig látogatható.)

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.