Akár ezekkel, a 2010-től egészen a legutóbbi hónapokig készült s ma is gyarapodó Pompeii-sorozat darabjaival is kezdhetnénk kiállítási sétánkat a galéria alsó szintjén, hiszen annak az alapvető élménynek a dokumentumai, amely akkor érte alkotójukat, amikor a Vezúv ókori kitörésekor meghalt emberek testének lenyomataival – pontosabban a testek hiányával, a forró hamuban megsemmisült emberi testek negatív formáival – találkozott. A négy elem harcával, hiszen föld és víz, tűz és levegő küzdelme hozta létre e negatív formákat évezredekkel ezelőtt, emberfeletti erők nyomása préselte egymásra az időt, benne egykori életeket, szeretetet és gyűlöletet, félelmet és reményt megőrző rétegeket. Azóta is a természeti erők mintájára alakítja műveit Schrammel Imre, nem eszközként, nem nyersanyagként használja az agyagot, a porcelánmasszát, hogy létrehozzon belőle „valamit”, hanem annak tulajdonságait, a természetben való formálódását tanulmányozza.
Nincs életművének talán egyetlen rétege sem, amely ne a fenti alapelv szerint jött volna létre. Mégis, nyilván nem véletlenül került a kiállítás bejáratával szembe, a földszinti terem közepére a Hasított gömb című 1970-es alkotás, amelyet akár a „megsebzett bolygó” modelljének, egyféle világmodellnek is tekinthetünk. Amelynek külső rétege újra csak az elemek harcának következtében vált rusztikussá, itt-ott kifejezetten durvává, másutt a megolvadt kvarcszemcséknek köszönhetően fényessé, simává, míg belsejébe, a hasított, kimetszett részen keresztül spirálformát vagy kettős spirált, az életet jelképező alakzatot fedezhet fel a látogató.
Ezzel a művel nyert nagydíjat Faenzában 1971-ben Schrammel Imre, csattanós feleletet adva arra a sokkhatásra, amely négy évvel korábban a gmundeni nemzetközi kerámia-alkotótelepen érte, amikor rájött, hogy a nyugati kollégák technikai, anyagi lehetőségeivel sohasem versenyezhet a kelet-európai alkotó. Akkor és ott, a hatvanas évek utolsó éveiben lépett arra az útra, amelyen ma is jár, valóban, rétegről rétegre építve, teljesítve ki világát, szaporítva a nyomokat az anyagban, saját korának szánt üzenetekként, az utókornak tájékozódási pontokként. Saját út és szüntelen szembesülés, nyomhagyás Schrammel Imrének és néhány, hozzá hasonló utat járó művésznek köszönhető, hogy a hatvanas-hetvenes években a magyar kerámiaművészet, hasonlóan az úgynevezett kísérleti textilhez, mintegy felvállalta azokat a feladatokat, amelyekről a kortárs szobrászat megfeledkezett, vagy a hatalom szigorú kontrollja miatt nem szólhatott, a kerámia így kézművességből a szó szoros értelmében grand arttá vált, örök érvényű kérdésekre adott választ.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!