Závodi Gábor és a tojás az ágyúból

Hazánk egyik legsikeresebb billentyűseként számos zenekarban megfordult, most monstre születésnapi koncertet ad.

2014. 04. 15. 17:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Meg tudod mondani, hány hang van a zongorán?
– Nyolcvannyolc.

– Gondolom, ötvennél biztosan többet tudsz leütni. Azért vagyok erre kíváncsi, mert a jubileumi koncerted pont 50 hangról szól.
– Hogyne, ha két kézzel és alsó karral a billentyűkre könyökölök, akkor mindenképpen. A koncert címe pedig az életkoromra utal.

– Az ötvenből közel harmincat töltöttél a zenei pályán. Hogyan kezdődött?
– A véletlennek köszönhetően, a családomból ugyanis senki sem foglalkozott zenével. Az óvodából egyenesen a zenei általános iskolában kötöttem ki, ahol másodikosként rögtön hangszert is kellett választanom. Ottani zongoratanárom javaslatára döntöttem a billentyűs hangszer mellett; szüleimet ezzel komoly anyagi megpróbáltatások elé állítva, hiszen a pianínó már akkor sem volt olcsó mulatság. Később, középiskolás koromban felmerült a konzervatórium lehetősége, de sem ez, sem a komolyzene nem vonzott.

– Első komoly megméretésed a Viki és a Flört zenekarhoz kötődik. Milyen emlékekkel tértetek haza Cannes-ból?
– Már azt is egyfajta győzelemként éltük meg, hogy kijutottunk a MIDEM fesztiválra, hiszen vasfüggöny mögötti zenekarként meglehetősen szűk mozgástérrel rendelkeztünk. A nemzetközi seregszemle A holnap csillagai elnevezésű részében kaptunk megszólalási lehetőséget, ahol már a felkonferálásban méltatták a keleti blokkból elsőként érkezett csapatot. Életem első amatőr fellépése Pusztavacson volt a zenekarommal, ami egyrészt a százezres nézőseregről, másrészt pedig a kegyetlen és értelmetlen rendőri erőszakról marad emlékezetes számomra. A cannes-i koncert pedig az első profi megméretés volt a Viki és a Flörttel, majd folytatódott Tokióban, a Yamaha Zenei Fesztiválon. A Flörtnek egyébként nagyon sokat köszönhetek: egyebek között a külföldi utazásokat, illetve a basszusgitáros Siklós Gyuri által kerültem be a stúdiók világába, az LGM stúdióba, ahol megtanultam a hangfelvétel készítését.

– Emellett nagyon széles zenei skálán mozogsz: a Mexszel például, belekóstoltál a hard-heavy muzsikába, a mai napig együtt dolgozol Demjénnel és Koncz Zsuzsával, ugyanakkor átfazoníroztad a régi idők Csinibabájának filmzenéjét is. Melyik az igazi Závodi Gábor?
– Szerintem mindegyik. Utólag elmondhatom, szerencsém, hogy korábbi zenekaraim közül egyik sem lett kifejezetten sztárbanda. Ha egy adott zenekarban játszol, a stílus kötelez. A közönség joggal várja el a totális „hűséget”. Háttéremberként viszont magam választhatom meg, kivel dolgozom és milyen zenét játszom. Mivel sokféle muzsikát szeretek, sokfelé orientálódom.

– Egyebek között a hangszerelés felé. Legyen szó új dalról, netán régi melódia átdolgozásáról, az alkotáson mindenképp megtalálható a névjegyed.
– A művészvilágban minden alkotó előtt egy cél kellene hogy lebegjen: a saját stílus kialakítása, a felismerhetőség. Nagyon örülök, hogy nálam ez bekövetkezett, így nem volt hiábavaló eddigi tevékenységem, elértem valamit.

– Mi foghatott meg Koncz és Demjén muzsikájában? Hiszen korosztálynyival vagy fiatalabb náluk.
– Az egyéniségük és a tehetségük. Említettem, hogy szerencsés, empatikus alkatomnak köszönhetően viszonylag könnyen ráhangolódom az illető előadó hullámhosszára, illetve szoros együttműködésben a céljaira. Rózsi és Koncz Zsuzsa esetében több vagyok, mint egyszerű billentyűs: zenekarvezető, hangszerelő, zeneszerző, valamint Zsuzsi dalaiban szövegíró is. Feladatom, hogy összefogjam a zenekart úgy a próbákon és a lemezfelvételeknél, mint a koncertszínpadokon.

– Miként kerültél kapcsolatba azokkal az előadókkal, akikkel pályafutásod során együtt dolgoztál? Te választottad ki őket, vagy fordítva?
– Demjén Ferivel az LGM stúdióban találkoztam az MHV trió, ezen belül Menyhárt János „Menyus” kapcsán. A lemezfelvételt követően billentyűsként részt vettem az MHV-turnén, s innen egyenes út vezetett mind Vikidál Gyula, mind Homonyik Sanyi szólólemezének elkészítéséhez. Menyussal zeneileg és a stúdiómunkálatokban egyaránt összenőttünk, emellett komoly barátság is kialakult közöttünk. A V’Moto-Rock feloszlása után született meg Demjén szólólemeze, a Szabadság vándorai, amelynél egy dalban már közreműködtem. Az azt követő országos turnéra Menyus megszervezte a kísérőzenekart, ahová az ő hívására mentem billentyűzni. A Hungarotontól pontosan tizenöt éve kaptam felkérést egy feldolgozáslemez elkészítésére. Koncz Zsuzsi régi dalait szerették volna „best of” kiadásban megjelentetni, az én stílusomban áthangszerelve. Ez volt a Miért hagytuk, hogy így legyen? című album, amelynek felvétele óta a mai napig tart a barátság és a munkakapcsolat. Miután Bornai Tibi elköszönt a kísérőzenekartól, örömmel elvállaltam az élő zenei közreműködést is. A többi előadót sem én kerestem meg, az élet úgy hozta, hogy ők találtak meg engem. Sem magamat, sem a stúdiómat nem reklámozom; ha valaki felhív, hogy szeretne tőlem egy dalt, – amennyiben szimpatikus – szívesen megírom. Legutóbbi ilyen munkám Vastag Csabához kötődik.

– Ezek az előadók most szinte kivétel nélkül felsorakoznak a színpadon, hogy együtt ünnepeljetek. Nem tartasz attól, hogy kissé eklektikussá válik a műsor?
– Nem, éppen ez a cél. Magam is eklektikus ember vagyok, ezért a koncert is teljesen az lesz. Elég végigolvasni a közreműködők névsorát, s ez azonnal kiderül. A kerek évfordulót a barátaimmal gondoltam megünnepelni. Nem hívhattam meg mindenkit a színpadra, akivel az elmúlt harminc évben dolgoztam, időhiány miatt olyan emberek is kimaradtak, akikkel több nagylemezt készítettem.

– Hogyan épül fel az előadás?
– Függetlenül attól, hogy az előadó aktív-e, legfeljebb egy-két dal jut mindenkinek. Harminckettő-harminchárom szerzemény hangzik majd el körülbelül ötven zenész előadásában, akik állandóan cserélődnek a színpadon. Technikailag nem egyszerű a megoldás, de a Horváth Attila-koncerten már végeztem ilyen munkát. Elsősorban születésnapi rendezvény, és másodsorban lesz koncert az április 23-ai előadás, magam hívok a színpadra minden egyes előadót. Ettől kissé hosszú, ám kötetlen és különleges lesz a rendezvény. A „civil” jelleget támasztja alá, hogy a buli hétköznapra, szerdára esik, egyébként pontosan a születésem napjára. Minden meghívott muzsikus az első telefonhívásra igent mondott, olyan bandák tagjai is, amelyek kifejezetten erre az alkalomra állnak össze, így az Elon, az Azok a Fiúk, vagy éppen a Viki és a Flört és az MHV, amelyek hosszú ideje nem létező formációk.

– Zeneszerző, dalszövegíró, billentyűs, énekes, hangszerelő, hangmérnök is vagy – még felsorolni is sok. Jó néhány kitüntetéssel ismerték el közel harmincéves tevékenységed, mégis adódik a kérdés: nem érzed úgy, hogy ötvenéves korodra – a felsoroltak birtokában egy tehetségkutató verseny éllovasa ismertség terén messzebb jutott nálad?
– Nem így látom ezt a kérdést. Még véget sem ért a tehetségkutató, mikor felkértek Rúzsa Magdi mellé zenei producernek, amit örömmel vállaltam. Az együttműködés a mai napig tart, és nagyon fontos projekt ez nekem. Egyébként a tehetségkutató-jelenségről van egy elméletem: képzeljük el, amint a repülni tanuló kismadár éppen kikel a tojásból, próbálgatja szárnyait; egyre magabiztosabban mozog a levegőben, s egyre magasabbra jut.  Ugyanígy működik, ha valaki önerőből kezd el zenélni: egyre feljebb repül, eljut a felhők fölé, ahol kitárul előtte a világ – sztár lesz. Vagyis kiteljesedik a pályaív, és a csúcsra ér. A másik oldalról – a tehetségkutató felől nézve – van egy tojás, amely még nem kelt ki. Betöltik egy ágyúba, és golyóként lövik a felhők fölé. Körülnézve ott minden csodálatos, csak éppen repülni nem tud szegény. Legtöbbje keményen bele is csapódik a földbe. Akinek mázlija van, és zuhanás közben megtanul repülni, az megússza a becsapódást, és újra kezdhet emelkedni. Utóbbiból van a kevesebb. Bár ha az elején megkérdezzük őket, vajon melyik lehetőséget választanák, a következményekkel nem törődve szinte kivétel nélkül a gyors szárnyalás mellett döntenének. Amellett, hogy ebben a tehetségkutató-dömpingben a szakmai lehetőségek valóban beszűkülnek, azért a régi előadóknak sem ártana önvizsgálatot tartani, miképp tudnának aktuálisak maradni, ahogyan például Demjén Ferenc teszi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.