Váratlannak is csak azért nevezhetők az alacsony költségvetéssel, egyértelműen meghatározott célcsoportnak készülő és azt hatékonyan megszólító mozik eredményessége, mert az elmúlt évek hollywoodi ötletválságában a producerek az előremenekülésben látták a siker zálogát.
Ennek megfelelően még nagyobb költségvetéssel, még látványosabb trükkfilmek, képregény-adaptációk, valamint végeláthatatlan folytatásaik jelentik ma az üzletileg sikeres filmkészítési receptet. Ezt a gondolkodásmódot húzza alá a minapi bejelentés, miszerint a Marvel stúdió már 2028-ig előre látja készülő képregényfilmjeit, és évente akár többet is a piacra küld belőlük.
Miután az éppen a mozikban futó Amerika kapitány 2. – A tél katonája világszerte már 645 millió dolláros bevételt ért el, nem lehetnek kétségeink afelől, merre tartanak a következő évek profitalapú filmgyártásának trendjei. Ám a jelek szerint nem csak erre van igény, ahogy ezt gyors egymásutánban három film is bizonyította.
Lapunk is beszámolt róla, hogy előbb a február végén bemutatott, a The History Channel A Biblia című minisorozatából készült Isten fia című mozifilm ért el az Egyesült Államokban 60 millió dolláros bevételt, majd a márciustól vetített Isten nem halt meg jutott 52 millió dollár feletti eredményhez – utóbbi gyártási költsége ráadásul mindössze 2 millió dollár volt.Talán még ezeknél is nagyobb sikert ért el a két hete műsorra tűzött Igazából mennyország, amely második helyen nyitott az amerikai bevételi listákon, éppen a már említett Amerika kapitány 2. mögött, de megelőzve például Johnny Depp látványos, nagy költségvetésű sci-fijét, a Transzcendenst.
Az Igazából mennyország két hét után a harmadik, s máris 52 millió dolláros bevételnél jár 12 milliós gyártási költségéhez képest. A film a keresztény lelkész, Todd Burpo bestsellerének adaptációja négyéves kisfiáról, aki halál közeli élménye után arról kezd beszélni, hogy a mennyországban járt.
A hazánkban Igazából mennyország – Egy kisfiú megdöbbentő története a mennyországba tett utazásáról és csodálatos visszatéréséről címmel kiadott regény filmfeldolgozását a premier hetében 62 százalékban hölgyek, 51 százalékban 35 évesnél idősebbek tekintették meg, s mindhárom film esetében elmondható, hogy nagyon erős szájhagyomány segítette sikerüket.
Kétségtelen, hogy ezeket az alkotásokat a keresztény gyülekezetek is segítik kommunikációjukkal, a sajtó pedig minduntalan emlékeztet rá, hogy az amerikaiak 37 százaléka hetente vesz részt valamilyen vallási szertartáson, ez pedig mintegy 116 milliós potenciális célközönséget jelent.
A három vallásos film mindegyike alacsony költségvetéssel készült, nem elsősorban látványukkal és sztárokkal, hanem sokkal inkább üzenetével, mondanivalójával akarta a közönséget a filmszínházakba csalogatni.
A vallásos mozik zajos sikere ismét ráirányította a figyelmet a filmkínálat egysíkúságára, valamint a különlegesebb preferenciák kiszolgálásában rejlő lehetőségekre.
Az amerikai stúdiók legutóbb 2004-ben Mel Gibson A Passiójával, valamint a Narnia-trilógiával (2005–2010) igyekeztek kiszolgálni a keresztény közösségeket, a mostani sikerek viszont a hírek szerint újabb követőket ösztönözhetnek.
A hét végén jelentették be ugyanis, hogy az Isten fia két producerének, Mark Burnettnek és Roma Downeynak a bábáskodásával elkészítik a legendás Ben Hur remake-jét. A folyamatot nyilvánvalóan katalizálja, hogy még a stúdiókeretek között készült és a vallásos körökben meglehetősen megosztó, nagyszabású Noé is 320 millió dolláros bevételt ért el világszerte.Lew Wallace regényének legújabb hollywoodi feldolgozását a kazah–orosz Timur Bekmambetov fogja rendezni, aki elsősorban a hit természetére koncentrál majd. Az 1959-ben 11 Oscar-díjjal jutalmazott filmhez képest sokkal jobban ragaszkodnak majd a regényhez, s a júdeai Ben Hur-történettel párhuzamosan bemutatják Jézus Krisztus történetét is, valamint az egész film sokkal hitvezéreltebb lesz a Charlton Heston-opushoz képest.
Az alkotók szándéka szerint így egyrészt jobban kiszolgálják majd a hívő nézőket, másrészt megismertethetik a fiatalabb közönséget a klasszikus Ben Hur-történettel.
A Metro-Goldwyn-Mayer és a Paramount Pictures gyártásában készülő alkotásnak már kijelölték a bemutatóját is: a Ben Hur 2016. február 26-án kerül a tervek szerint világszerte a mozikba. Főszereplője egyelőre viszont még nincs a legújabb vallásos filmfeldolgozásnak.