Artistaélet: hamar fel kell nőni

Hamar fel kell nőni az artistaképzős diákoknak, ám jó esetben a siker sem marad el. Riport.

rKissNelli
2014. 05. 25. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ott Olivér, az artistaképző tanára fejmosást tart a Hungária úti művésztelep próbatermében. A korláton túlról csak szófoszlányokat lehet kivenni, de látszik, hogy komoly elbeszélgetés zajlik. Öt fiatal artista hallgatja törökülésben a padlón, gyakori fészkelődés közepette, hogy mihez tartsák magukat a jövőben. Mind Ott Olivér tanítványai voltak, de idén már kikerültek az iskolai gondoskodás alól, a művésztelepen dolgoznak. Van köztük olyan, aki végzett, és olyan is, aki még csak ezután fog.

– Hiányzik nekik a korábbi tanáraik nevelői jelenléte. A fülembe jutott, hogy az új oktatóiknak nem adják meg a kellő tiszteletet – mondja Ott Olivér. Azóta hetente átjár az iskolából, a Városligeti fasorból a Hungária körúti művésztelepre, hogy ránézzen az egykori gyerekeire. A csapat deszka-ikária számra állt össze, most is ezt próbálják.

– Szakmailag fantasztikus haladást értek el, meg is leptek vele. De muszáj hozzászokniuk, hogy tiszteljék a tekintélyt. Ha cirkuszba kerülnek, akkor az igazgatóval, ha színházba, akkor a rendezővel kell majd együtt dolgozniuk.

A próbatermekben körülnézve érthető, hogy miért mondja: a kölcsönös tisztelet, úgy tűnik, alapszabály az iskolában. Minden tanár csendben, türelemmel áll a tanítványai mellett. Időnként igazítanak valamit az egymás vállán álló vagy a kifeszített dróton egyensúlyozó diákjuk tartásán, mint egy műalkotáson, de egy hangos szót sem hallani tőlük. Viszont sokat dicsérnek, egy jól sikerült szaltó után az artistaképző igazgatója, Oláh Miklós is közbeszól: szép volt.

 

– Van most két lányom, párosemelők. Az ő órájuk nincs a tanrendben, de vállalták, hogy reggel felkelnek korábban. Ha ők felkelnek, én is felkelek – mondja Teibler Tamás akrobata, tanár. Megtartja az óráját, aztán siet a Fővárosi Nagycirkuszba. Mindig ott van, amikor a diákjai fellépnek. Ellenőrzi a ruhákat, a rekviziteket, vagyis a kellékeket – Nagyon fiatalok még. Nem lehet elengedni a kezüket – mondja.

Pedig az artistaképzősök életében hamar eljön a felnőttkor. Tizenkilenc évesen, a szakképzés befejezése után rögtön saját számukkal vágnak neki a világnak, de már iskolás korukban fellépnek a Fővárosi Nagycirkuszban, színházakban és más eseményeken. Külföldi szereplésekre is kiközvetíti őket az iskolát működtető Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit (Maciva) Kft., hogy szokják a vándoréletet és megalapozzák a későbbi pályájukat. A felnőttek nagy többsége is heteket vagy akár egy egész szezont is külföldön tölt évente. Az itthoni gázsinak legalább három-négyszeresét kereshetik meg így.– Külföldön nagyon keresettek a csoportszámok – mondja Oláh Miklós. – Az egyszemélyes produkciónál jóval többet nyújt, de nem kerül sokkal többe a cirkusznak. A hátránya, hogy a csoportok könnyen szétmennek. – Például mi miatt? – Szerelem – vágja rá igazgató.

A cirkusztörténetben sok a párokból, házaspárokból álló csoport, és ma sincs ez másképp. Már a tizenéves artisták is gyakran élnek tartós párkapcsolatban. Kapitány Olívia és Wittmann Csilla is a párjukkal együtt, négyen alkotnak egy emelőakrobatika-csoportot. Trapézon is dolgoznak. – Mi lesz, ha szakítotok? – Hát, ez nem fog megtörténni – közli Csilla határozottan. – Ott a munka is, és sok mindenen átmentek már ezek a kapcsolatok.

A húszéves artistalány a legnagyobb nehézségnek azt tartja ebben a szakmában, ha valaki nem a párjával dolgozik: – Előfordul, hogy hónapokig távol kell lenni. Van, aki nem bírja.

Mindkét lány szerepel abban a rövidfilmben, amellyel az artistaképző diákjai nemrég második helyezettek lettek a Shining Stars of Europe videópályázaton. Az Európai Bizottságnak az európai uniós választásokhoz kötődő pályázatára bárki jelentkezhetett, akinek volt gondolata arról, hogy milyen Európát szeretne. Az ARCOK filmstúdió készítette el a filmet az artistaképzősökről. A cirkuszművészetet nem volt nehéz összekötni olyan értékekkel, amiket Európának is kíván az ember: kitartás, rugalmasság, türelem, együttműködés, fejlődés és siker.Másfél percben persze lehetetlen lett volna megmutatni, hogy ezért a lélegzetelállító látványért milyen komoly lelki és fizikai megterheléssel kell fizetni. A diákoknak korán meg kell barátkozniuk a felelősség gondolatával. – Az akaratlan hibákat nem szoktam megtorolni, de linknek lenni nem lehet, ebben nagyon szigorú vagyok – mondja Teibler Tamás. – Meg kell érteniük, hogy ha hülyéskednek, valaki nyolc métert zuhanhat.

Ha délelőtt ekkora a tét, érthető, hogy délután kevésbé érzik a diákok egy irodalomóra súlyát, de az érettségit mégis muszáj letenniük, enélkül nem végezhetnek az artista szakképzésben sem. Ennek ellenére nem ritkák a félévi, év végi bukások. A közismereti képzést iskolában teljesítik az artistaképzősök, akik tízéves koruktól lehetnek a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola és Szakiskola növendékei. Délutánra, mire órákra kell menni, mindenki elfárad, és a legtöbbeket inkább a szakma gyakorlati része érdekli.

Wittmann Csilla szerint ezeknél sokkal egyszerűbb az ok: a lustaság. Sem ő, sem Kapitány Olívia nem gondolja, hogy teljesíthetetlen feladat lett volna letenni az érettségit. Oláh Miklós szerint nem könnyű megértetni a gyerekekkel, hogy a műveltség is része a szakmának, nyelvtudás nélkül pedig olyan szerződést iratnak alá velük külföldön, amilyet akarnak. A diákok külföldi fellépésein még a Maciva gondoskodik a szállásukról, biztosításukról, de a végzés után már magukra vannak utalva. Már ekkor el kell kezdeniük gondolkodni a nyugdíj-takarékosságon is.

A lányok nem gondolják, hogy a családalapításban akadályozná őket a munka. – Az artistagyerekeknek a legjobb. Csak addig vannak magukra hagyva, amíg a fellépés tart, egyébként meg világot látnak – véli Wittmann Csilla. Bár gyakori, hogy a diákoknak artista felmenőik vannak, egyikük sem családi örökségként kapta a szakmát. Egyszerűen meglátták és megszerették.

Évente nagyjából harminc jelentkező felvételizik artistaképzőbe, szemben az oroszországi harmincezerrel – ez lakosságszámhoz arányosítva is kevés. Teibler Tamás több év külföldi tanítás és számtalan külföldi fellépés után úgy gondolja: a cirkuszművészeti szakma megítélése sehol a világon nem olyan gyatra, mint nálunk – Nem vagyok a kormány elkötelezett rajongója, mégis azt kell mondanom: soha nem történt még ennyi minden azért, hogy újra cirkusz legyen a cirkusz.

Ez az érdeklődésen is meglátszik: telt házaink vannak, és alig van olyan hét, hogy a médiában ne lenne szó valamilyen formában a cirkuszról – mondja. Idén a Pécsi Országos Színházi Találkozón is díszvendég lesz a hatvanadik születésnapját ünneplő Maciva és a Fővárosi Nagycirkusz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.