Hantai Simon hazatérése

A világhírű magyar származású festőművész életművéből nyílt retrospektív kiállítás a Ludwig Múzeumban.

P. Szabó Ernő
2014. 05. 10. 11:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hantai Simont az 1960 körül kifejlesztett egyszemélyes műfaj, technika, munkametódus vagy éppen művészetfilozófia tette nem egyszerűen elismertté, de világhírűvé a hetvenes–nyolcvanas években. Hajtogatásnak (pliage-oknak) nevezett nagy hatású művei elismeréseként 1980-ban megkapta a legrangosabb francia képzőművészeti szakmai elismerést, a Grand Prix national des arts plastique-ot, s 1982-ben ő képviselhette Franciaországot a 40. Velencei Biennálén. Ezt követően visszavonult a művészeti nyilvánosságtól, de ahogyan fia, Daniel Hantai a LuMúban megnyílt kiállítás társkurátora fogalmazott a sajtóbemutatón, közben is szüntelenül dolgozott, a kiállítási felkéréseket pedig azzal hárította el: majd a halálom után

S valóban, tavaly nagyszabású tárlatot szentelt műveinek a párizsi Pompidou-központ, idén pedig a római Francia Akadémia. A hazai kiállítások sorát a Makláry Galéria indította el még 2008-ban, a művész halála után néhány nappal, s most a Ludwig Múzeumban olyan tárlatot láthatunk, amely az életmű minden szegmensét méltó módon reprezentálja. Mégpedig oly módon, hogy a Pompidou-ban kiállított művekről lemondva a Hantai Alapítvány, a párizsi Galerie Jean Fournier, valamint hazai és külföldi magángyűjtemények és magyar múzeumok anyagát mutatja be.

 

A jelenleg is Rómában látható két főmű, a Rózsaszín írás és a Galla Placidia sajnos nem kerülhet a budapesti közönség elé, e hiányt azonban ellensúlyozza, hogy nagy számban szerepelnek a tárlaton az 1948 előtt még itthon festett figurális alkotások; megidézi a tárlat a szürrealista periódust, az 1956–57-es gesztusfestészetet. A kiállításon szereplő legkorábbi pliage, a kisméretű 1962-es Kép/A Szűz köpenye Pécsről érkezett Budapestre, az 1969–73 közötti Fehér sorozat egyik kiemelkedő darabját, a tárlat egyik főművét, a nagyméretű 1973-as kompozíciót a LuMú gyűjteményében őrzik. Hasonlóan hazai gyűjteményben van (Makláry Kálmán tulajdona) a kiállítás legkésőbbre, 1981–96-ra datálható darabja, az Anamorphoses is.

Nagy számban szerepelnek a tárlaton dokumentumok, a videóteremben Jean-Michel Maurice több, a hetvenes évek közepén Hantai műtermében forgatott filmjét vetítik, s hallhatják-láthatják a látogatók a művész özvegyével, a szintén festő Bíró Zsuzsával készült interjút is. Ezúttal az életmű jobb megismerését segítő kiadványokból sincs hiány: bár a LuMú tárlatának katalógusa még nem készült el, a múzeumi shop polcain ott van Berecz Ágnes kétkötetes, a Makláry Fine Arts által megjelentetett monográfiája, a Pompidou-központ katalógusa. Az Új Művészet folyóirat a megnyitóra időzítve Hantai-melléklettel jelent meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.