A több mint száz éves múltra visszatekintő Electrolux tizenkét évvel ezelőtt indította el Design Lab versenyét az innováció és a fenntarthatóság jegyében, mindezt azért, hogy megismerjék a jövő dizájnerei hogyan is látják a jövő háztartási gépeit, a felmerülő problémákra milyen megoldásokat javasolnak. A szakmai minőség érdekében a versenyre kizárólag a meghívott nemzetközi egyetemek fiatal formatervezői és még tanuló diákjai jelentkezhetnek. Az Electrolux Design Lab pályázata jelentős segítséget ad a pályakezdő fiataloknak: a versenyt kiemelt figyelemmel kíséri a szakma, legjobb pályaművek felkerülnek a Design Lab weboldalára, és a legizgalmasabb munkák a vezető dizájn- és életmód újságok hasábjain is helyet kapnak. A győztes tervező a pénzdíjazás mellett hat hónapos fizetett gyakornoki állást kap az Electrolux egyik globális tervezőközpontjában.
Az első verseny döntőjének 2003-ban Budapest adott otthont, rögtön magyar nyertest hirdettek. Cosovan Tamás és Hosszú Gergely, akik jelenleg a háromszoros Red Dot-díjas Co & Co Designcommunications tervezői, még egyetemistaként érdemelték ki az elismerést: felhasználóbarát-központúság kategóriában nyertek lehajtható főzőlap koncepciójukkal. A pályázat történetében számos magyar siker született még: 2007-ben Szabó Levente E-wash elnevezésű pályaművével nyert. 2008-ban Püspöki Apor (MOME) és Sáfrány Attila (MOME) bekerült a döntőbe a legjobb 8 közé. 2011-ben Miklósi Ádám (NYME, Alkalmazott Művészeti Intézet) a sous vide sütést forradalmasító ötletével bekerült a döntőbe a legjobb tíz közé. Miklósi koncepciójának köszönheti jelenlegi munkáját: rá Svájcban figyelt fel egy fejlesztő csapat és hívta meg az induló projektjük tervezésébe. 2012-ben Szabó-Demény Ádám (Miskolci Egyetem) az elődöntő legjobb 80 pályázója között végzett. Tavaly pedig Csernátory Fanni Sea Breeze nevű tengervíz használatán alapuló víz- és légtisztító megoldását a legjobb húsz között prezentálhatta tavaly Stockholmban.
Bár a pályázók a jövőbe mutató megoldásokat kínálnak, de ötleteikkel a modern társadalom már ma is érezhető kihívásaira reagálnak. Olyan pályamunkákat várnak a versenyzőktől, amelyek az egyszerű, innovatív, idő- és energiatakarékos, egészséges, praktikus és szórakoztató városi életet szolgálják. Nem szabnak határt a kreativitásnak, a hangsúly a tervezőkön van. Az elmúlt években az urbanizáció, a mobilitás, a környezetszennyezés, az egészségtelen környezet problémáira adott válaszokra volt kíváncsi a neves svéd cég.
Ebben az évben a terveket a közösségi főzés, a friss levegő vagy a tiszta otthon témakörében készíthették el a versenyzők, összesen 1700-an próbálkoztak meg a feladattal. A legjobb 100+ koncepció közül a szakértők és közönség szavazatai hetven pályázót juttattak a harmadik fordulóba, köztük Kovács Apor és Koczka Kristóf ötletét.
Kovács Aport a Duna-deltánál tett kirándulás inspirálta: az esőzések miatt megemelkedett vízszint elárasztotta a fás, bokros területet, a hordalékkal együtt pedig a növényzeten fennakadtak a víz sodorta műanyag palackok is. „Szomorú volt látni és belegondolni, hogy, ha a Duna visszahúzódik, ott a szárazföld tele lesz PET palackokkal. Reménykedem, hogy a jövőben lesz megoldás, hogy ezt a sok műanyagot, újra fel tudjuk használni, és ne kelljen ahhoz Kínába szállítani, hogy ruhát készíthessünk belőle” – mondta el ötletéről a fiatal tervező a pályázat és a hozzá kapcsolódó kiállítás keddi sajtótájékoztatóján.
A PET projekt nemcsak a hulladékkezelés problémáját oldhatja meg, de új divatot is teremthet majd mondjuk 2025-ben. Apor háztartási gépének segítségével használt PET-palackokból saját igényeinkre szabott ruhadarabokat lehetne otthon előállítani. A másik magyar induló, Koczka Kristóf intelligens fűszernövény inkubátort álmodott meg. A Spic= a gyógynövények jótékony hatására fókuszál, a komposztrendszeren alapuló gép adatokat gyűjt rólunk és környezetünkről, miközben megtermeli azokat a gyógy- és fűszernövényeket amelyekre szervezetünknek a legnagyobb szüksége van. Koczka Kristóf olyan jövőképet vizionált a tervezéskor, amelyben a technológia az élő környezettel együttműködve nem csupán az ember kényelmét, de valódi szükségleteit is segíti.
A fiúknak június 15-éig van idejük, hogy továbbfejlesszék ötletüket. Ezek onnantól kezdve elérhetőek lesznek lesznek elérhetők a pályázat weboldalán, ahol június 15-e és 28-a között szavazhat majd a közönség a legjobbnak ítélt projektekre.
A Millenáris Parkban kedden megnyílt szabadtéri plakátkiállításon az említett tervek mellett az elmúlt tizenkét év legizgalmasabb ötleteit is meg lehet ismerni. Képzeljük csak el milyen lenne, ha reggelente nem kéne a kotyogóval vacakolni, mert a személyre szabott működő kávéfőző – amely kézlenyomat alapján azonosítja be használóját – elintéz helyettünk mindent. Munkába menet elég lenne aromaterápiás nyakékünket magunkra aggatni, amely nem elég, hogy a levegőt is tisztítja, a stresszt is oldja. A tápanyagmérő és az ízjelző használatával bárki bioguruvá válhat saját konyhájában, de ha épp úgy hozza a kedve zeneszerzővé is avanzsálhat, csak elő kell kapnia az intelligens tányérját, amellyel minden ételt zenei hanggá alakíthat.