Jogos volt a taps Mundruczó filmjének Cannes-ban

Nagy érdeklődés, megoszló vélemények – a nyakkendős kutyafőhős aratta a legnagyobb sikert.

Kárpáti György (Cannes)
2014. 05. 18. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szikrázó napsütésben és nyári melegben került sor szombaton a cannes-i fesztivál Un certain regard című versenyprogramjában Mundruczó Kornél Fehér isten című filmjének világpremierjére. A filmet megelőző várakozást tovább fokozta, hogy vagy technikai átállás, vagy még inkább szándékos marketingfogás eredményeképp a Fehér isten előtti beengedést a végletekig elhúzták.

Ennek több előnye is volt: egyrészt az ember hallhatta a körülötte állókat, s örömmel konstatálta, hogy értő közönség várakozik a kordonoknál, Mundruczó neve mellett sokan ismételgették a Deltát és Tóth Orsit is. Amikor megérkezett a film főszereplő kutyája, Hágen, kattogtak a fényképezőgépek és a mobilok, kézzelfoghatóvá vált a mondás, hogy kisgyerekkel és kutyával bármit el lehet adni – a Fehér istenben pedig mindkettőből kijutott. Aztán egy idő után mind türelmetlenebbek lettek az emberek, mert bár a feltorlódott tömeget biztosan jó volt a lépcsősor tetejéről fényképezni, de a tikkasztó melegben összezsúfolódott – és egy idő után az autóutat is elálló – tömeg nehezen viselte a meleget. Aztán felhangzott Liszt Magyar rapszódiája, s a koreográfia szerint ekkor kezdődhetett a bevonulás.

A főszereplő Psotta Zsófia (Lili), Hágen, a kutya és a rendező, Mundruczó Kornél

Fotó: afpeuropress

 

A nézőtéren szokatlanul sok magyar szó volt hallható, a film színpadra is felvonuló stábja mellett többek között Andrew G. Vajna filmszakmáért felelős kormánybiztos, Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója és Pusztai Ferenc producer is feltűnt a közönség soraiban. Ováció fogadta a film előtti gesztust, amelyben Mundruczó Jancsó Miklósnak ajánlotta a filmjét, bár utóbb kiderült, Jancsó stílusa nem köszön vissza a Fehér istenben. A kétórás alkotás egy kislány és kutyája barátságáról, elszakadásukról, majd újra egymásra találásáról szól, amelyben aránytalanul váltakoznak a lány családi konfliktusainak és a kutya vándorlásának és küzdelmeinek jelenetei.

A disztópia szerint a ki nem jelölt és tárgyi környezettel sem meghatározott jövőben a korcsokat a gazdáknak regisztrálni, valamint utánuk adót fizetni kell, ellenkező esetben beszolgáltatás vár rájuk. Ennek a regisztrációnak az elmaradása, valamint a vasárnapi apuka kutyával szembeni dacának az eredménye a főszereplő állat kicsapása és kanosszája. A Fehér isten másfél óráig zaklatott kézikamerával a kislány szenvedését ábrázolja, valamint még inkább a rossz kezekbe került kutya harci ebbé változását – Thúróczy Szabolcs kegyetlen doppingmódszereivel, valamint emlékezetes alakításával – követhetjük nyomon. Közben visszatérő elemként hangzik fel Liszt Magyar rapszódiája, amelynek hangulatkeltő- és motívumszerepén túl végül dramaturgiai funkciója is lesz.

Mundruczó filmjében számos lenyűgöző megoldás látható, 200 kutya szaladgálása a lezárt fővárosban például nyilvánvaló látványosság. Kár, hogy a kutyák emberek elleni lázadására csak az utolsó 25 percben kerül sor, bosszújuk indokolatlanul véres és expliciten ábrázolt – megkérdőjelezve a rendező által említett ifjúsági film jelzőt, s inkább a korhatáros horrort használva –, és bár a rendező számos műfaji megoldást bevet és derekasan adja vissza a tőle eddig szokatlan stílusjegyeket, azok alkalmanként rémisztés helyett inkább nevetést váltottak ki a nézőből.

A Fehér isten egyenetlen film, nyilvánvaló kritikai attitűddel, helyes kislánnyal és a kétségtelenül remekül idomított, irányított kutyafalkával. A vetítés után a Variety mellettem helyet foglaló kritikusához, Alissa Simonhoz fordultam, aki a vége főcím alatt úgy fogalmazott, zseniális a film, bár azt még nem tudja megfogalmazni, hogy miért is tetszett neki. A The Hollywood Reporter kritikája is elsősorban a kutyás jeleneteket és a szimbolikus áthallásokat méltatja, problémásnak tartva ugyanakkor a félelmetesség félresiklását, a hosszúra nyúlt játékidőt és az erőtlen kivitelezést. Az mégis minden magyart nagy örömmel tölthetett el, hogy nemcsak Mundruczó cannes-i múltja, hanem új filmjének értékei miatt is fogadta taps a Fehér istent a vetítés végén.

Eközben a cannes-i versenyprogramban egy három és fél órás török filmről zengnek ódát a kritikusok. A Winter Sleep esetében senki nem beszélt túl hosszú játékidőről, a lenyűgöző anatóliai környezetben, Csehov-alapokon nyugvó dráma a kortárs Törökország és az iszlám valamennyi kételyét, ellentmondásosságát és konfliktusát összegyűjtötte, amelyet kiváló csokorban nyújtott át a cannes-i kedvenc Nuri Bilge Ceylan. Továbbra is favorit és az Arany Pálma jelenleg toronymagas esélyese a fantasztikusan kivitelezett török dráma.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.