– Költészetének visszatérő motívuma, és életének is meghatározó része volt egykor a tenger.
– Voltaire írta, hogy ha Isten nem létezne, ki kellene találni. Számomra ha a tenger nem lenne, ugyanúgy ki kéne találni. Nagy szavak, de a tenger nekem a mindent jelenti. Az érettségi után három évig dolgoztam hajókon a Balti-, a Földközi- és az Északi-tengeren. Ez az időszak egy külön élet volt az életemben. Amikor eltűnnek a partok, eltűnnek a kikötők és a szigetek, akkor jelenik meg a tenger, akkor érezzük meg a hatalmasságát, hogy mindent magában foglal, hogy jóval az ember előtt jár. Csehov egyszer a Fekete-tenger partján sétálva meglátott egy fiatal hercegkisasszonyt, amint éppen a tengert nézi. Odalépett hozzá és megkérdezte, hogy mégis milyen a tenger? A kislány felnézett, ahogy a gyermekek szoktak a buta felnőttre, és annyit felelt: nagy. Nehéz ehhez mit hozzátenni. A tengerben kezdődött és ott is ér véget az élet. Az persze már más kérdés, hogy az ember méltó-e egyáltalán a tengerhez. Bár ha Ibsen gyönyörű sora eszembe jut: „A tenger maga az ember”, arra gondolok, tenger és ember: egy. Mi, emberek mind a tenger emlékei vagyunk.
– Van azonban valami, ami talán még a tengert is magába foglalja a verseiben, ez pedig az emlékezés. Emlékek jövőidőben című versét idézve: „a kérdés az, hogy mi nem emlék?”
– Minden emlék: ez a beszélgetés is azzá válik. Az emlék a fegyverünk, amellyel szembenézhetünk a halállal. Emlékek nélkül nem létezne jelen és jövő, s már életünkben halottak lennénk. A gondolkodás a gondolat megszületése pillanatában emlékezéssé válik, s így megkettőzi önmagát. Az emlék ezért fájdalom is egyben, hiszen megjelenik benne az idő múlása. Ugyanakkor az ember legnagyobb szerencséje, hogy nem felejti el a tegnapi napot, egy lány arcát, vagy egy barát arcát, aki már nincs velünk. Az emlékezés védelem. Emlékek nélkül nem létezhetne az emberi faj. Persze egy nagy kérdés azért megválaszolatlan marad: mi történt az emlékeink előtt?
– A legtöbben költőként és regényíróként ismerik, holott szoros a kapcsolata a filmművészettel is. Dolgozott a Balázs Béla Stúdióban, és dramaturgként a Mafilmnél. Számos forgatókönyv kötődik a nevéhez, hogy mást ne mondjunk, az Oscar-díjas Mephistót is ön írta, Szabó Istvánnal közösen.
– Az egyetem harmadik évfolyamáig semmiféle kapcsolatom nem volt a filmkészítéssel. Akkor Bódy Gábor keresett meg, hogy szerepeljek az Agitátorok című filmben. Ezt követte a Büntetőexpedíció című forgatókönyvem, amiből Magyar Dezső forgatott filmet. Ezt itthon azonnal be is tiltották volna, ha nem nyerünk egy magas díjat Oberhausenban. Így indult a filmes pályafutásom. A Balázs Béla Stúdió itthon egyedülálló lehetőséget biztosított az alkotásra, még akkor is, ha az elkészült filmeket szinte azonnal betiltották. Említhetem példaként a saját filmemet, az Archaikus torzót vagy az Együtthatók című filmemet. De a betiltást követően rendszerint újra alkalmunk nyílt rá, hogy filmet csináljunk. Amit azután újra betiltottak. A nemzedékem számára különös harc volt ez a kétarcú hatalommal. Ha most visszanézek azokra az időkre, akkor mondhatom: a pártállam veszített. Szabó Istvánnal a Mephistón, a Redl ezredesen és a Hanussen című filmeken dolgoztunk együtt. Boldogan emlékszem vissza azokra az időkre. Azt hiszem, ezeknek a filmeknek az üzenete a mai napig érvényes maradt. Majdnem tökéletes filmek, ami természetesen nem csak az én érdemem. Ahogy Pier Paolo Pasolini mondta, a forgatókönyv csupán egy átmenő struktúra: azért születik, hogy megszűnjön a filmben.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!