Nicole Kidman nem jó monacói hercegnőnek

Mundruczó kutyás filmjét várjuk, miközben kiderült, hogy Nicole Kidman sem segít a Grace – Monaco csillagán.

Kárpáti György (Cannes)
2014. 05. 17. 12:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mennyire lehet feláldozni a szakmaiságot a reprezentáció oltárán? Erről folyt az első napon a legtöbb diszkusszió Cannes-ban, ahol a Grace – Monaco csillaga című szerda esti nyitófilmet kivétel nélkül mindenki lerántotta a tíz körméről. Még a legenyhébb kritikák is vacak tévéfilmnek titulálták a Nicole Kidman főszereplésével készült drámát, amely a monacói hercegnővé lett színésznő, Grace Kelly beilleszkedési nehézségeiről szól. A támadások mindegyike megalapozott, a film megtekintése valóban teljes időpocsékolásnak tűnt, s őszintén felmerült bennem a kérdés, hogy miképp lehetett a még teljesen félresiklott Dianánál is gyengébb filmet készíteni a biztató alapanyagból.

A fesztiváligazgató Gilles Jacob igyekezett megvédeni döntésüket, mondván, korábban is választottak már történelmi adaptációkat, ezúttal ráadásul a szomszédvárról, Monacóról szólt a film egy hazai filmrendező, Olivier Dahan készítésében, a vörös szőnyegen pedig olyan sztárok vonulhattak be, mint Kidman és Tim Roth. Arról ugyanakkor kevesebb szó esett, hogy a kimondottan Oscar-díjra szánt életrajzi mozi a produceri nyomás áldozata lett, s az első alkalommal hollywoodi színekben rendező Dahan a rá nehezedő pressziót szakmaisága feladásával igyekezett enyhíteni.

Nem sikerült a legjobban az elsőként vetített versenyfilm sem a játékfilmes mezőnyből, pedig nem egy elsőbálozó, hanem a brit Mike Leigh rendezte azt. A Mr. Turner az 1851-ben elhunyt nagyszerű brit festő életének utolsó éveiről szóló epikus tablófilm, amely látványában csak azért nem lett monumentális, mert ahhoz még a hollywoodi stúdióháttér sem adott elég pénzt a veterán rendezőnek. Leigh a főszerepre kedvenc színészét, Timothy Spallt választotta ki, aki többi társával együtt remekelt. Nem is a színészvezetés volt a gond a Mr. Turnerrel, sokkal inkább a túlzott pátosszal, az aránytalanul elnyúló, máskor felesleges jelenetekkel, valamint a Leigh-től korábban megszokott, koncentrált történetmesélés hiánya volt szembetűnő. Az elmúlásról szóló darab túlzottan szentimentális film lett, és nem is elsősorban a történelmi keret, hanem a lépték áll idegenül az angol kisrealista történetekkel világhírűvé vált rendezőnek, aki vélhetően kiszállt a komoly díjesélyesek közül.

Ott maradt viszont a Timbuktu című, szenvedélyes és szívhez szóló politikai dráma, amelynek Maliban élő gyerekes párja szélsőséges iszlamisták áldozatává válik, mert nem házasodtak össze Isten színe előtt.

A következő napokban az esélylatolgatások tekintetében tovább tisztul a kép, miután vetítik a legnagyobb esélyesnek beharangozott török filmet, a Winter Sleepet. A magyar szempontból legfontosabb eseményt, Mundruczó Kornél Fehér Istenének világpremierjét ma tartják a második számú versenyprogramban, az Un Certain Regard-ban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.