Ők is jobb sorsra érdemesek

Művészettel nevelni – ez a célja a Yehudi Menuhin által életre hívott oktatási programnak.

Son
2014. 05. 14. 7:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Yehudi Menuhin 1993-ban indította útjára azt a művészeti-nevelési programot, amely a művészetek eszközrendszerének felhasználásával elfogadásra, kreativitásra, önképviseletre nevel. A MUS-E (Musique Europe) programhoz egy évvel később már Magyarország is csatlakozott a Magyar Zenei Tanács irányításával. A program jelenleg 12 európai országban, 18 régióban, 400 iskolában, 50 000 gyerek és 1000 művész részvételével működik.

2001 óta már a MUS-E Magyarország Egyesület vezeti a programot Tímár Andor főtitkár felügyeletével, a tagiskolákban zajló programért Kravalik Brigitta, a MUS-E Magyarország operatív vezetője felel. Jelenleg hat város – Budapest, Győr, Debrecen, Tatabánya, Békéscsaba és Zalaegerszeg – általános iskolájában juthat el a program a hátrányos helyzetű kisiskolásokhoz.

A magyar program mellé számos művész csatlakozott: nagykövetként Kulka János, Csonka András, Malek Andrea, Kováts Adél, Borbás Marcsi és Szulák Andrea is segíti felhívni a nagyközönség figyelmét a nevelési program fontosságára.

A program célja, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű és veszélyeztetett sorsú gyerekek – akik talán sosem ismerkedhetnének meg a művészetekkel – neves alkotók segítségével lehetőséget kapjanak saját kreativitásuk fejlesztésére, érzelmeik megismerésére, kifejezésére, a művészeti-szociális-pedagógiai módszer révén pedig könnyebbé válhat számukra az elfogadás és együttműködés, önbecsülésük és a mások iránti tisztelet megtanulása. A lényeg pedig nem a teljesítmény, hanem hogy a gyerekek harmóniába kerülhessenek magukkal.

Hogy a gyerekek mindezt megtapasztalhassák, nemcsak a részt vevő művészeknek van óriási szerepe, hanem különböző cégeknek is. Az ő támogatásuknak köszönhető, hogy jelen lehet az iskolákban ez a kiegészítő foglalkozás. Most Miskolcon is tervezik egy ilyen típusú osztály bevezetését, ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, most a civilek támogatását kérik az Adjuk össze crowdfunding szervezet segítségével.

A budapesti Vörösmarty utcai általános iskolában nagy számban tanulnak hátrányos sorsú gyerekek, akik rendszeresen találkoznak a MUS-E művészeivel. Óriási feladatot vállalnak magukra az itteni tanítók: hiperaktív, magatartászavaros és sajátos nevelési igényű kisdiákok mellett sok a nehéz családi háttérrel rendelkező gyerek, illetve a roma tanuló.

Az első osztályosokkal a legnehezebb megtalálni a közös hangot: hosszú időnek kell eltelni, mire be lehet vonni őket a játékba. Vannak, akik az asztal alá bújnak, vagy nem hagyják békén társaikat. Egy kedves szó vagy egy ölelés azonban mindennél többet ér ezeknek a gyerekeknek, biztonságban kell, hogy érezzék magukat. Ha érzik, hogy figyelnek rájuk, meg mernek nyílni.

Kravalik Brigitta szerint a négy év alatt ezek a foglalkozások érezhetően jó irányba terelik a diákokat. Egyre kevésbé kell harcot vívni velük, értük. „Ezeknek a gyereknek nehéz sorsuk van, pedig jobbat érdemelnek. Nekik is jár egy esély, és ebben sokat segíthet nekik ez a program. A jövőjük alakulásáért mindannyian felelősek vagyunk. Az, ahonnan ők jönnek, meghatározhatja a sorsukat, látásmódjukat. Ha a művészetek nem is változtatják meg a világot, megváltoztathatja azt, ahogyan a világot látják. Ebben hiszünk mi, akik ebben a programban dolgozunk” – mondja.

„Érzelmileg nem mindig könnyű: meg kellett tanulnom, hogy ezeknek a gyerkőcöknek a történetét nem vihetem haza, mert abba bele lehet rokkanni. Be kellett látnom, ahhoz, hogy ténylegesen segíthessek nekik, az érzelmeimet háttérbe kell szorítanom. Egy pontnál tovább nem szabad beleengednem magam ezekbe a helyzetekbe” – meséli Kravalik Brigitta, aki mozgásórát tart a gyerekeknek.

Brigitta hosszú évekig táncosként dolgozott több színházban, de egyszer csak úgy érezte, váltania kell. Táncpedagógiát, mozgás- és táncterápiát tanult, ennek kapcsán kereste meg Tímár Andor, az egyesület főtitkára, a program akkori koordinátora, aki felkérte, vegyen részt a MUS-E programban.

Végtelen szeretettel és megértéssel fordul a gyerekek felé, akiket nem a legkönnyebb kordában tartani. Az órája elején még izgő-mozgó gyerkőcök szép lassan megnyugszanak, isszák Brigitta szavait. Nem klasszikus értelemben vett táncórát tart nekik Brigitta: megtanítja nekik, hogyan ismerjék meg és fejezzék ki érzelmeiket a mozdulatok segítségével. Ezek a foglalkozások segítik őket abban, hogy közösségben legyenek képesek működni, hogy levetkőzzék az agresszivitást és merjék vállalni önmagukat.

A tánc mellett a diákok négy éven keresztül heti két alkalommal ismerkedhetnek a színházművészettel, képzőművészettel és a zenével.  A Vörösmartyban Brigitta mellett például Orosz Helga, Varga Anikó és Csányi Dávid színész, Szarka Orosz Csaba pantomimművész, Pethes Zsuzsa képzőművész és Guessous Majda Mária népi énekes segíti a gyerekeket.

Egy-egy év végén bemutatót tartanak a családoknak, ahova szerencsére évről évre egyre több szülő jön el, hogy láthassa gyermekét. Persze vannak olyan édesanyák is, akik felismerik, mennyit segít ez a foglalkozás a kicsiknek: valaki a nélkülözés ellenére minden alkalommal elviszi gyermekét a Művészetek Palotájában hétvégenként zajló MUS-E foglalkozásokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.