Papírforma: török film nyerte az Arany Pálmát

A török Winter Sleep nyerte a 67. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát.

kgy
2014. 05. 24. 19:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma este ünnepélyes zárógála keretében átadták a világ legrangosabb mozgóképes seregszemléjének, a 67. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválnak a díjait. A rövidfilmek mezőnyében megosztott különdíjat kapott a francia Aissa és a Ja Vi Elsker (Yes We Love) című norvég kisfilm, míg az Arany Pálmát Simón Mesa Soto Leidi című alkotása nyerte. Ebben a kategóriában volt versenyben Szőcs Petra Kivégzés című rövidfilmje, amely így díj nélkül maradt. Ezzel eldőlt, hogy a három magyar versenyfilmből a játékfilmes Mundruczó Kornél Fehér Isten című filmjének fődíja lesz az egyetlen magyar díjazott.

Mundruczó sikerének értékét számos dolog emeli, s az csak egy dolog, hogy az Un Certain Regard szekció 1998 óta íródó történetében korábban még nem hirdettek magyar nyertest. Ha a fesztivál hivatalos elismeréseit vesszük alapul, tíz éve nem látott sikert ért el a Fehér Isten: bár a rövidfilmek között többször volt már magyar fődíjas, utoljára 2003-ban Mészáros Péter Eső után című kisfilmje tudta megnyerni az Arany Pálmát. A nagyjátékfilmek között viszont még nem volt magyar Arany Pálma-díjazott, és a zsűri nagydíját sem nyerte el eddig még hazai film.

A zsűri második helyért járó díját háromszor kapta magyar film, és Szabó István Redl ezredese nyerte el utoljára 1985-ben. Forgatókönyvért járó díjat ugyancsak Szabó kapott – egyedüliként – a Mephistóért 1981-ben. A legjobb színész és színésznő elismerést egy-egy alkalommal hoztuk haza: Törőcsik Mari a Déryné, hol van? című filmért 1976-ban, Páger Antal a Pacsirtáért 1964-ben. Legjobb rendezőnk kétszer volt Cannes-ban (Kósa Ferenc a Tízezer nappal 1967-ben és Jancsó Miklós a Még kér a néppel 1972-ben). Enyedi Ildikó pedig az elsőfilmesek között 1989-ben egyedüliként kapott Arany Kamera-díjat. Ha a hivatalos mellett a párhuzamos zsűrik munkáját is figyelembe vesszük, már jobb a helyzet: utoljára Kocsis Ágnes Pál Adrienn című filmje nyerte el a Nemzetközi Kritikusok Szövetségének FIPRESCI-díját az Un Certain Regard szekcióban 2010-ben. Előtte pedig éppen Mundruczó Kornél Deltája kapott FIPRESCI-díjat a versenyprogramban 2008-ban. Az utolsó versenyprogramos szereplés szintén Mundruczó nevéhez köthető, 2010-ben a Szelíd teremtés – A Frankenstein-tervét mutatták be a legrangosabb programban.

Ami a 67. cannes-i díjátadó játékfilmes díjait illeti: a legjobb színész a várakozásoknak megfelelően Timothy Spall lett Mike Leigh Mr. Turner című alkotásában nyújtott címszerepéért.  A legjobb színésznő elismerését meglepetésre Julianne Moore kapta David Cronenberg Maps to the Stars című drámájáért – ebben a kategóriában a favorit Marion Cotillard volt a Dardenne-testvérek Két nap, egy éjszaka című filmjéért. A zsűri különdíját megosztva kapta a kanadai Xavier Dolan Mommy és a francia rendezőlegenda Jean-Luc Godard Goodbye to Language című filmje. A legjobb forgatókönyv elismerését Andrej Zvjagincev és Oleg Nyegin kapta a Leviathanért, a díjátadó előtt ezt a filmet gondolták a második legesélyesebbnek az Arany Pálmára. Mivel a legjobb rendező díját az amerikai Bennett Miller kapta a Foxcatcherért, a díjak függvényében várható volt, hogy a két legnagyobb elismerésen a Dardenne-testvérek, valamint az este favoritja, a török Winter Sleep osztozik. Az igazi meglepetés viszont csak eztán következett, miután az olasz Le meraviglie Alice Rohrwacher rendezésében a semmiből megnyerte a zsűri nagydíját. A hölgy díjazásában nyilvánvaló szerepet játszott, hogy Jane Campion ausztrál rendezőnő személyében hölgy elnökölte a nagyjátékfilmes zsűrit. Ezzel viszont A két nap, egy éjszaka díj nélkül maradt, pedig a Dardenne-testvérek már két Arany Pálmát is nyertek korábban, s itt is jó kritikákat kaptak, és titkos esélyesnek tartották őket. Megkoronázták viszont a török Nuri Bilge Ceylant, aki megérdemelten nyerte el az Arany Pálmát – első alkalommal, úgy, hogy korábban már minden más díjat megkapott Cannes-ban.

A legjobb első filmnek járó díjat az Un Certain Regard szekció nyitófilmje, a Party Girl kapta. A Kritikusok hete programban a fődíjat – csakúgy mint az SACD forgatókönyvért odaítélt díját – az ukrán The Tribe nyerte Miroslav Slaboshpitsky rendezésében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.