Gulyás Sára mindenáron szeretett volna bekerülni a Kisképzőre, felvételizett textil szakra, sőt animációra is, de formaérzéke és látásmódja miatt tanárai inkább a bőr irányába terelték. Innen aztán egyenes út vezetett a Moholy Nagy Művészeti Egyetemre.
– Az egyetem egy kísérleti időszak, számos technikát ki lehet próbálni. Terveztem táskákat, kiegészítőket, sokat ezek közül egyedi megrendelésre is. Csupán két félévet tanultam cipőkészítést, de nagyon foglalkoztatott a fenntartható cipőtervezés, diplomamunkámat is ebben a témakörben írtam – mesél a kezdetekről a tervező. Felkutatta, hogy eddig hazai és nemzetközi viszonylatban mennyire van jelen ez a típusú tervezés, létezik-e például lebomló cipő. Ez a kutatás sokat segített neki a Pikkpack Shoes tervezésénél. Kifejezetten ökobarát lábbelit szerettet volna létrehozni, elsődleges szempont volt a lapos csomagolás, egy pár cipő az összes tartozékkal együtt mindössze 0,3 kg.
A Pikkpack nem hagyományos lábbeli, nincs bélése, boltozatai, míg egy klasszikus cipő körülbelül tizenkét elemből áll, addig a fiatal tervező által fejlesztett modell csupán háromból. Formavilága a bocskorra hasonlít, nők és férfiak egyaránt hordhatják. Kényelmes, mégis igen strapabíró, mivel Sára vízibivaly- és marhabőrt használ hozzá, a fűzők is tiszta pamutból készülnek. A cipőnek van egy minimális emelése, talpbetétet is lehet beletenni, így kizárt a lábfájás. Visszafogott játékosság jellemzi ezeket a darabokat: a cipő felsőrésze egy darab lapból van kivágva, amelyre a talp előre fel van varrva. Az alap mindig visszafogott színű, fekete vagy barna, az összeillesztéshez szükséges élénk színű cipőfűzők viszont megtörik ezt a harmóniát. Ráadásul a bicikliseknek reflektív fűzőt is kínálnak. A csináld magad elve a másik fő jellemzője ennek a cipőnek. Ez már Sára egy korábbi projektjénél, a Futuromantic névre keresztelt platform cipőknél is tetten érhető, ott is változtatható darabokból épült fel a cipő.
– Fontos számomra, hogy bevonjam a cipő viselőjét az alkotási folyamatba. A Pikkpack Shoest már kifejezetten erre alapozva terveztem meg. Úgy veszem észre, az emberek igénylik, hogy a ruhatáruk darabjait minél inkább magukra tudják alakítani. Ezek a cipők megadják ezt a személyes élményt, hisz ők fűzhetik össze a darabokat a kiválasztott színű fűzővel. A cipő nagyjából egy óra alatt összerakható, és akár vissza is csomagolható – mondja Gulyás Sára, aki a MOME+ inkubátorprogramjának is a tagja, így onnan is kap mentori segítséget.
Sára tavaly a diplomát követően eljutott San Franscisóba, ahol tapasztalatszerzés céljából dizájnerboltokban próbálta a Pikkpack Shoest népszerűsíteni. De az utca embere sem hagyta szó nélkül a különleges lábbelit: öltönyös üzletemberek, hippi lányok szólították le, hogy megtudják, honnan van a cipője. Volt, aki Sára saját cipőjét akarta felpróbálni, annyira megtetszett neki. Egy ottani ismerősük javasolta, hogy próbálják meg közösségi finanszírozással beindítani a márkát, keressenek támogatókat az újszerű ötletek finanszírozására született amerikai Kickstarteren. A brandépítésben Halász Hanna művészetmenedzser szakos hallgató segíti Sárát, a San Fransicó-i barát felelt a Pickpack „amerikanizálásáért”. Több hónapig készültek: alaposan átgondolt és felépített prezentációt, videót raktak össze, hogy minden azonnal érthető legyen. Több fajta csomagot állítottak össze: kisebb értékű adakozásért cserébe összefűzhető iPhone-tokot kapnak a megrendelők, vagy különböző cipőcsomagokat rendelnek, amikhez egy vászontáska is jár. A Kickstarteren rendelő cégeknek névre szóló, egyedi Pikkpackjuk is lehet. Sáráék óriási sikert arattak, a tervezett 17 ezer helyett 20 ezer dollárt sikerült összegyűjteniük.
– A célcsoportunk Észak-Amerika és Európa lett volna, azt gondoltuk, hogy kiáraztuk magunkat Magyarországról. Egy alap cipő 90 és 110 dollár között van. Nagy meglepetésünkre viszont rengeteg magyar megrendelőnk lett – meséli a tervező. – Eddig nem nagyon mertek a tervezők élni a közösségi finanszírozás lehetőségével. Kicsit úttörők voltunk, de csak rövid ideig, amióta mi befejeztük, hirtelen egyre többen vágnak bele. Úgy érzem, pár éven belül Európa, főleg Kelet-Európa bele fog tanulni ebbe, hisz a közösségi támogatás az egyik legbiztosabb út. Ki kell használni ezeket a lehetőségeket, persze rengeteg befektetett munka árán, de ez viszonylag gyorsan megtérül. Vannak bukások, de meg kell tanulni felállni, ez nem szabad, hogy probléma legyen – vélekedik Gulyás Sára.
Sári lábbelijét nemrég a Pulse London kiállításon is bemutathatta már, sőt a legnevesebb nemzetközi dizájnblogok is cikkeztek róla, de a Pikkpack Shoes már bekerült a Virtual Shoe Museum gyűjteményébe is.
A Pikkpack Shoes jelenleg prémiumkategóriás terméknek számít, de hogy más célcsoportokat is meg tudjanak szólítani, a lehetőségekhez mérten más fazonokkal, kiegészítőkkel fogják bővíteni a kínálatot, a bőrtalpakat például gumira cserélik, ez amellett, hogy újrahasznosítható, például a bicikliseknek is könnyebb viselet.
Ahhoz, hogy a márka beinduljon, már minden adott, de az összegyűlt összeg pont arra lesz elég, hogy a kétszáz pár cipőt le tudják gyártani. A többi Gulyás Sára és csapata állhatatosságán múlik.