A magyar cipő Amerikában hódít

Egy darab bőr, egy cipőtalp és egy cipőfűző, máris kész a Pikkpack Shoes. Gulyás Sára cipőtervezőnél jártunk.

Son
2014. 06. 11. 6:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gulyás Sára mindenáron szeretett volna bekerülni a Kisképzőre, felvételizett textil szakra, sőt animációra is, de formaérzéke és látásmódja miatt tanárai inkább a bőr irányába terelték. Innen aztán egyenes út vezetett a Moholy Nagy Művészeti Egyetemre.

– Az egyetem egy kísérleti időszak, számos technikát ki lehet próbálni. Terveztem táskákat, kiegészítőket, sokat ezek közül egyedi megrendelésre is. Csupán két félévet tanultam cipőkészítést, de nagyon foglalkoztatott a fenntartható cipőtervezés, diplomamunkámat is ebben a témakörben írtam – mesél a kezdetekről a tervező. Felkutatta, hogy eddig hazai és nemzetközi viszonylatban mennyire van jelen ez a típusú tervezés, létezik-e például lebomló cipő. Ez a kutatás sokat segített neki a Pikkpack Shoes tervezésénél. Kifejezetten ökobarát lábbelit szerettet volna létrehozni, elsődleges szempont volt a lapos csomagolás, egy pár cipő az összes tartozékkal együtt mindössze 0,3 kg.

A Pikkpack nem hagyományos lábbeli, nincs bélése, boltozatai, míg egy klasszikus cipő körülbelül tizenkét elemből áll, addig a fiatal tervező által fejlesztett modell csupán háromból. Formavilága a bocskorra hasonlít, nők és férfiak egyaránt hordhatják. Kényelmes, mégis igen strapabíró, mivel Sára vízibivaly- és marhabőrt használ hozzá, a fűzők is tiszta pamutból készülnek. A cipőnek van egy minimális emelése, talpbetétet is lehet beletenni, így kizárt a lábfájás. Visszafogott játékosság jellemzi ezeket a darabokat: a cipő felsőrésze egy darab lapból van kivágva, amelyre a talp előre fel van varrva. Az alap mindig visszafogott színű, fekete vagy barna, az összeillesztéshez szükséges élénk színű cipőfűzők viszont megtörik ezt a harmóniát. Ráadásul a bicikliseknek reflektív fűzőt is kínálnak. A csináld magad elve a másik fő jellemzője ennek a cipőnek. Ez már Sára egy korábbi projektjénél, a Futuromantic névre keresztelt platform cipőknél is tetten érhető, ott is változtatható darabokból épült fel a cipő.

– Fontos számomra, hogy bevonjam a cipő viselőjét az alkotási folyamatba. A Pikkpack Shoest már kifejezetten erre alapozva terveztem meg. Úgy veszem észre, az emberek igénylik, hogy a ruhatáruk darabjait minél inkább magukra tudják alakítani. Ezek a cipők megadják ezt a személyes élményt, hisz ők fűzhetik össze a darabokat a kiválasztott színű fűzővel. A cipő nagyjából egy óra alatt összerakható, és akár vissza is csomagolható – mondja Gulyás Sára, aki a MOME+ inkubátorprogramjának is a tagja, így onnan is kap mentori segítséget.

Sára tavaly a diplomát követően eljutott San Franscisóba, ahol tapasztalatszerzés céljából dizájnerboltokban próbálta a Pikkpack Shoest népszerűsíteni. De az utca embere sem hagyta szó nélkül a különleges lábbelit: öltönyös üzletemberek, hippi lányok szólították le, hogy megtudják, honnan van a cipője. Volt, aki Sára saját cipőjét akarta felpróbálni, annyira megtetszett neki. Egy ottani ismerősük javasolta, hogy próbálják meg közösségi finanszírozással beindítani a márkát, keressenek támogatókat az újszerű ötletek finanszírozására született amerikai Kickstarteren. A brandépítésben Halász Hanna művészetmenedzser szakos hallgató segíti Sárát, a San Fransicó-i barát felelt a Pickpack „amerikanizálásáért”. Több hónapig készültek: alaposan átgondolt és felépített prezentációt, videót raktak össze, hogy minden azonnal érthető legyen. Több fajta csomagot állítottak össze: kisebb értékű adakozásért cserébe összefűzhető iPhone-tokot kapnak a megrendelők, vagy különböző cipőcsomagokat rendelnek, amikhez egy vászontáska is jár. A Kickstarteren rendelő cégeknek névre szóló, egyedi Pikkpackjuk is lehet. Sáráék óriási sikert arattak, a tervezett 17 ezer helyett 20 ezer dollárt sikerült összegyűjteniük.

– A célcsoportunk Észak-Amerika és Európa lett volna, azt gondoltuk, hogy kiáraztuk magunkat Magyarországról. Egy alap cipő 90 és 110 dollár között van. Nagy meglepetésünkre viszont rengeteg magyar megrendelőnk lett – meséli a tervező. – Eddig nem nagyon mertek a tervezők élni a közösségi finanszírozás lehetőségével. Kicsit úttörők voltunk, de csak rövid ideig, amióta mi befejeztük, hirtelen egyre többen vágnak bele. Úgy érzem, pár éven belül Európa, főleg Kelet-Európa bele fog tanulni ebbe, hisz a közösségi támogatás az egyik legbiztosabb út. Ki kell használni ezeket a lehetőségeket, persze rengeteg befektetett munka árán, de ez viszonylag gyorsan megtérül. Vannak bukások, de meg kell tanulni felállni, ez nem szabad, hogy probléma legyen – vélekedik Gulyás Sára.

Sári lábbelijét nemrég a Pulse London kiállításon is bemutathatta már, sőt a legnevesebb nemzetközi dizájnblogok is cikkeztek róla, de a Pikkpack Shoes már bekerült a Virtual Shoe Museum gyűjteményébe is.

A Pikkpack Shoes jelenleg prémiumkategóriás terméknek számít, de hogy más célcsoportokat is meg tudjanak szólítani, a lehetőségekhez mérten más fazonokkal, kiegészítőkkel fogják bővíteni a kínálatot, a bőrtalpakat például gumira cserélik, ez amellett, hogy újrahasznosítható, például a bicikliseknek is könnyebb viselet.

Ahhoz, hogy a márka beinduljon, már minden adott, de az összegyűlt összeg pont arra lesz elég, hogy a kétszáz pár cipőt le tudják gyártani. A többi Gulyás Sára és csapata állhatatosságán múlik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.