Mundruczó Kornél játékfilmes szereplése és győzelme az Un Certain Regard szekcióban minden mást elhomályosított idén, de fontos megemlíteni, hogy további két fiatal rendezőnk is szerepelt Cannes-ban, ami megnyugtató, amikor a filmes utánpótlásról beszélünk. Szőcs Petra Kivégzés című rövidfilmje a kisfilmes versenyprogramban, Kárpáti György Mór Provinciája pedig a filmfőiskolások Cinéfondation szekciójában szerepelt.
Utóbbiban mindössze 16 alkotást vetítettek, így ahogy mondani szokás, már a részvétel is hatalmas eredménynek számított, főleg ha hozzátesszük, 1600 nevezésből válogatták ki azt a 16-ot, amelyek közé a magyar diplomafilm is bekerült. Ezt megerősítette lapunk megkeresésére a rendező, s ugyanezt mondta a szekció válogatójának, Dimitra Karyának, amikor a díjátadó után odajött hozzá, és sajnálkozott, hogy a Provincia végül nem nyert semmit. Karya azért elárulta a magyar filmesnek, hogy azon kevesek között volt az alkotása, amelyeket a végső díjazáskor tárgyaltak. A rendező úgy látja, nagyon erős volt az idei válogatás, bár a végső nyertesek igen különbözőek.
A Provincia a Taschler Andrea vezette Mirage Film Stúdió gyártásában készült, és ez a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végző fiatal filmes diplomamunkája. Kárpáti György Mór a magyar filmes képzést egyértelműen versenyképesnek látja a mezőnnyel való összevetésben, és szerinte akár minden évben lehetne magyar résztvevő a cannes-i vizsgafilmes szekcióban. Úgy érzi, előnyt jelenthet a versenyben, ha valaki személyes történetet készít. Elmondta, egy hallgató munkája a filmkészítéskor számtalan szűrőn megy keresztül, beleértve a diáktársak és a tanárok véleményét is, ezért különösen fontosnak tartja, hogy a rendező kitartson eredeti elképzelése mellett, és bízzon abban, hogy a személyes filmkészítés is lehet eredményes.
A Provincia ilyen értelemben is erősíti a fiatal filmes által elmondottakat: főhőse egy régészeti ásatásba csöppen, és Kárpáti György Mór is hosszú ideje kötődik a régészethez. Bár ő is gondolkodott azon, hogy műfaji filmes feladatot tűzzön ki magának, végül a speciális érdeklődésének megfelelően készített filmet: a régészet lett a Provincia fő cselekményszála. Döntése azért is figyelemre méltó, mert a mai fiatalok között erősen dominál a műfaji készítés ideája, mindenki a következő Tarantino-filmet szeretné elkészíteni. Kárpáti György Mór szerint a Provincia bizonyíték arra, hogy érdemes és lehet szabadon gondolkodni. Nem tagadja ugyanakkor, hogy az ő kisfilmjeit is befolyásolta a műfajiság: rendezett már coming-of-age történetet (Éjfél), az Erdő című, korábban Berlinben versenyző rövidfilmjénél pedig thrillerelemekkel kísérletezett. A Provinciával kapcsolatban elmondta, hogy mivel nem ismert hasonló témájú alkotásokat, nem is volt közvetlen mozgóképes előképe. Egyedül Fellini Rómájának egy jelenete hatott rá közvetlenül, amelyben egy metróépítkezésnél freskók kerülnek elő a mélyből.