A személyes film varázsa Cannes-ban

A magyar utánpótlás helyet követel magának. Kárpáti György Mór Provincia című filmjét Cannes-ban vetítették.

Kárpáti György
2014. 06. 22. 11:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mundruczó Kornél játékfilmes szereplése és győzelme az Un Certain Regard szekcióban minden mást elhomályosított idén, de fontos megemlíteni, hogy további két fiatal rendezőnk is szerepelt Cannes-ban, ami megnyugtató, amikor a filmes utánpótlásról beszélünk. Szőcs Petra Kivégzés című rövidfilmje a kisfilmes versenyprogramban, Kárpáti György Mór Provinciája pedig a filmfőiskolások Cinéfondation szekciójában szerepelt.

Utóbbiban mindössze 16 alkotást vetítettek, így ahogy mondani szokás, már a részvétel is hatalmas eredménynek számított, főleg ha hozzátesszük, 1600 nevezésből válogatták ki azt a 16-ot, amelyek közé a magyar diplomafilm is bekerült. Ezt megerősítette lapunk megkeresésére a rendező, s ugyanezt mondta a szekció válogatójának, Dimitra Karyának, amikor a díjátadó után odajött hozzá, és sajnálkozott, hogy a Provincia végül nem nyert semmit. Karya azért elárulta a magyar filmesnek, hogy azon kevesek között volt az alkotása, amelyeket a végső díjazáskor tárgyaltak. A rendező úgy látja, nagyon erős volt az idei válogatás, bár a végső nyertesek igen különbözőek.

A Provincia a Taschler Andrea vezette Mirage Film Stúdió gyártásában készült, és ez a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végző fiatal filmes diplomamunkája. Kárpáti György Mór a magyar filmes képzést egyértelműen versenyképesnek látja a mezőnnyel való összevetésben, és szerinte akár minden évben lehetne magyar résztvevő a cannes-i vizsgafilmes szekcióban. Úgy érzi, előnyt jelenthet a versenyben, ha valaki személyes történetet készít. Elmondta, egy hallgató munkája a filmkészítéskor számtalan szűrőn megy keresztül, beleértve a diáktársak és a tanárok véleményét is, ezért különösen fontosnak tartja, hogy a rendező kitartson eredeti elképzelése mellett, és bízzon abban, hogy a személyes filmkészítés is lehet eredményes.

A Provincia ilyen értelemben is erősíti a fiatal filmes által elmondottakat: főhőse egy régészeti ásatásba csöppen, és Kárpáti György Mór is hosszú ideje kötődik a régészethez. Bár ő is gondolkodott azon, hogy műfaji filmes feladatot tűzzön ki magának, végül a speciális érdeklődésének megfelelően készített filmet: a régészet lett a Provincia fő cselekményszála. Döntése azért is figyelemre méltó, mert a mai fiatalok között erősen dominál a műfaji készítés ideája, mindenki a következő Tarantino-filmet szeretné elkészíteni. Kárpáti György Mór szerint a Provincia bizonyíték arra, hogy érdemes és lehet szabadon gondolkodni. Nem tagadja ugyanakkor, hogy az ő kisfilmjeit is befolyásolta a műfajiság: rendezett már coming-of-age történetet (Éjfél), az Erdő című, korábban Berlinben versenyző rövidfilmjénél pedig thrillerelemekkel kísérletezett. A Provinciával kapcsolatban elmondta, hogy mivel nem ismert hasonló témájú alkotásokat, nem is volt közvetlen mozgóképes előképe. Egyedül Fellini Rómájának egy jelenete hatott rá közvetlenül, amelyben egy metróépítkezésnél freskók kerülnek elő a mélyből.

Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet

A Provincia főhőse egy fiatal srác, aki vidékre jár teherautóval ételt szállítani. Lerobban, és a városi közegéből kiszakadva egy ásatáson kerül morális élethelyzetbe. A forgatás Piliscsabán és Makón zajlott, utóbbi volt az ásatás helyszíne, egyszerűen azért, mert ott volt éppen igazi régészeti feltárás az országban. A rendezőt foglalkoztatta az a vidéki atmoszféra, amellyel leginkább ábrázolni tudta a kiszakadást. A Provinciában az Erdőhöz hasonlóan kevés a dialógus, de a rendező úgy fogalmazott, ez csak a kisfilmes forma és a speciális történetek miatt alakult így, szeret írni, és nagyjátékfilm-terveibe bőven ír is párbeszédeket. Elmondta, a rövidfilmes sikerek után most már nagyon várja az első nagyjátékfilm lehetőségét. Az Uhu című filmtervét, amely családi dráma és utazófilm, ugyanakkor visszautasította a Magyar Nemzeti Filmalap, így az alkotó egyelőre jegeli, de tervezi, hogy második, harmadik filmként majd visszatér a történethez. Jelenleg leginkább a Luger című filmtervére koncentrál, amelyet a Mirage Filmnél fejleszt, most pályáztak vele forgatókönyv-fejlesztésre a filmalaphoz. Középiskolai történet lesz, tabló egy budapesti osztályról, amelyben különböző feszültségek vannak. A filmben az agresszió lesz a kulcsmotívum a tizennyolc éves korosztály szemszögéből, és a rendező terve szerint szintetizálja benne az eddigi rövidfilmjeinek a tematikáját is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.