Az emberevő krokodil és a nyolclábú disznó csodája

Ráadásként volt még egy majomember is – derül ki A szórakoztatás művészete című albumból.

Makrai Sonja
2014. 06. 30. 11:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyilván úgy volt, hogy szívszakadva vágytam a cirkuszba, de talán éppen úgy vágytam a hegedűre is – fogalmaz Karinthy Frigyes A cirkusz című novellájának hőse. A mutatványosok, zsonglőrök, szemfényvesztők titokzatos világa szinte minden gyermeket rabul ejt, valakit pedig örök életre elvarázsol. Róluk szól ez a könyv.

A cirkuszművészet eredete az őskorig nyúlik vissza, mitikus szertartásokat, ősi rituálékat egyes bennszülött törzsek a mai napig őriznek. A Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft. (Maciva) által kiadott reprezentatív kiadvány visszanyúl egészen a kezdetekig: a busman sziklarajzokon, görög akrobataszobrokon, a knósszoszi palota freskóján, a keleti Han-dinasztia korában született domborműveken keresztül vezet az út, amíg a magyar cirkusz kezdetéig eljut az olvasó.

Sokáig a Szent István-bazilika helyén működött a heccszínház, csak a 19. század elején jöttek divatba a sátras vagy deszkacirkuszok, amelyek főként a vásárokhoz időzítve adtak műsort. A cirkusz ekkoriban szinte híradóként funkcionált, ez nyitott ajtót a világra, vagy általa újraélhetők voltak a közelmúlt csatái. Itt lehetett először emberevő nílusi krokodillal találkozni, nyolclábú disznót látni, vagy csodájára járni a majomembernek.

Budapesten a Városliget volt a mutatványosok birodalma, itt állt az Ős-Budavára, amely különös kisváros volt: ott lakott Aelvora, a féltestű szépség, fakírok vagy az elasztikus bőrű ember. 1876-ban itt nyitották meg az első állandó cirkuszépületet: a könyvből kiderül, hogy Baroccaldi társulatigazgató nevelte ki az első magyar artistagenerációt, és hogy Beketow Mátyás ideje alatt született meg a híres Hortobágyi ugródeszka-akrobatacsoport – ez most is egyedülálló magyar műfajnak számít.

A korabeli plakátok, belépőjegyek, archív fotók, irodalmi idézetek és újságkivágások révén teljes képet kap az olvasó a kor emberének cirkuszhoz fűződő viszonyáról.

A Magyar Cirkusz és Varieté történetéből is érdekes pillanatok villannak fel: az 1954-ben még Országos Cirkuszvállalat néven alapított cég a cirkuszi műfaj hazai népszerűségét nemcsak a Fővárosi Nagycirkusz üzemeltetésével, hanem egészen 1992-ig sátras utazócirkuszok működtetésével alapozta meg.

A Maciva a hatvanas-hetvenes években 250 cirkuszkocsival és több mint 300 magyar artistával, tigrisekből, oroszlánokból, elefántokból álló menazsériával járta a vidéki nagyvárosokat, de eljutott Bulgáriába, az NDK-ba, Jugoszláviába, sőt Skandináviába is.

A további fejezetekben feltárul a 125 éves Fővárosi Nagycirkusz épületének története, hogy miért is hívta életre a Maciva a műfajt népszerűsítő programsorozatát, a Cirkuszmissziót, de bemutatják a művésztelepet és az artistaképzőt is.

A cirkuszosok az új „nemzeti színházat” 1971. január 14-én vehették birtokba, azóta kilencmillió nézőt fogadtak. Sok nehéz év után a magyar cirkuszművészet újra méltó figyelmet kapott. 2012-ben a Fővárosi Nagycirkusz nemzeti előadó-művészeti szervezetté vált.

(Maciva – A szórakoztatás művészete. Kiadó: Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.