Nyilván úgy volt, hogy szívszakadva vágytam a cirkuszba, de talán éppen úgy vágytam a hegedűre is – fogalmaz Karinthy Frigyes A cirkusz című novellájának hőse. A mutatványosok, zsonglőrök, szemfényvesztők titokzatos világa szinte minden gyermeket rabul ejt, valakit pedig örök életre elvarázsol. Róluk szól ez a könyv.
A cirkuszművészet eredete az őskorig nyúlik vissza, mitikus szertartásokat, ősi rituálékat egyes bennszülött törzsek a mai napig őriznek. A Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft. (Maciva) által kiadott reprezentatív kiadvány visszanyúl egészen a kezdetekig: a busman sziklarajzokon, görög akrobataszobrokon, a knósszoszi palota freskóján, a keleti Han-dinasztia korában született domborműveken keresztül vezet az út, amíg a magyar cirkusz kezdetéig eljut az olvasó.
Sokáig a Szent István-bazilika helyén működött a heccszínház, csak a 19. század elején jöttek divatba a sátras vagy deszkacirkuszok, amelyek főként a vásárokhoz időzítve adtak műsort. A cirkusz ekkoriban szinte híradóként funkcionált, ez nyitott ajtót a világra, vagy általa újraélhetők voltak a közelmúlt csatái. Itt lehetett először emberevő nílusi krokodillal találkozni, nyolclábú disznót látni, vagy csodájára járni a majomembernek.
Budapesten a Városliget volt a mutatványosok birodalma, itt állt az Ős-Budavára, amely különös kisváros volt: ott lakott Aelvora, a féltestű szépség, fakírok vagy az elasztikus bőrű ember. 1876-ban itt nyitották meg az első állandó cirkuszépületet: a könyvből kiderül, hogy Baroccaldi társulatigazgató nevelte ki az első magyar artistagenerációt, és hogy Beketow Mátyás ideje alatt született meg a híres Hortobágyi ugródeszka-akrobatacsoport – ez most is egyedülálló magyar műfajnak számít.
A korabeli plakátok, belépőjegyek, archív fotók, irodalmi idézetek és újságkivágások révén teljes képet kap az olvasó a kor emberének cirkuszhoz fűződő viszonyáról.
A Magyar Cirkusz és Varieté történetéből is érdekes pillanatok villannak fel: az 1954-ben még Országos Cirkuszvállalat néven alapított cég a cirkuszi műfaj hazai népszerűségét nemcsak a Fővárosi Nagycirkusz üzemeltetésével, hanem egészen 1992-ig sátras utazócirkuszok működtetésével alapozta meg.